restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

בעקבות פינוי אום אל-חיראן הקטלני – הפגנות בכל הארץ ביוזמת חד”ש

18 בינואר 2017

שוטר ואזרח נהרגו בעימותים הבוקר (רביעי) בעת פינוי היישוב אום אל-חיראן, שבאדמתו עתיד לקום יישוב יהודי. לפי המשטרה, האזרח שנהרג ביצע פיגוע דריסה ואחראי להרג השוטר ולפציעת שוטר נוסף. לפי עדי ראייה, הנהג נורה על ידי הכוחות, איבד שליטה על הרכב ואז דרס את שני השוטרים. סרטון שהופץ אחרי התקרית מעלה שאלות על נסיבותיה. בסרטון נראים שוטרים מתקדמים לעבר מכונית ויורים, ולאחר מכן היא מאיצה ופוגעת בכוח. לא ברור מדוע הם ירו ואם הנהג האיץ בעודו בחיים .‎ תושב הכפר הבלתי מוכר שנורה ונהרג  הוא המורה יעקוב מוסא אבו אל-קיעאן, השוטר שנהרג הוא רס”מ ארז (עמדי) לוי, בן 34, מיבנה.

ayman um el

ח”כ איימן עודה מייד לאחר שנפצע מירי המשטרה (צילום: אל אתיחאד)

עשרות ניידות ומאות שוטרים הגיעו הבוקר לכפר והתושבים דיווחו על שימוש נרחב באמצעים לפיזור הפגנות ועל ירי. עד סיום ההריסות, השוטרים חסמו כניסת ח”כים, עיתונאים ומפגינים לשטח היישוב. יו”ר הרשימה המשותפת ח”כ איימן עודה (חד”ש) ואדם נוסף נפצעו במהלך העימותים, ופונו לבית החולים סורוקה. בעקבות האירועים, המועצה המקומית חורה הכריזה על שביתה כללית. אלפי ילדים שוחררו לביתם והמועצה הפסיקה לתת שירותים. בשעות הצהריים הסתיימה הריסת 15 המבנים. ועדת המעקב של ערביי ישראל הודיעה כי מחר תיערך שביתה כללית בכל היישובים הערביים, לא כולל מערכות החינוך. עוד הוחלט על הכרזת שלושה ימי אבל, תהלוכת ועצרת מחאה ביום שבת בערערה.

מהמשטרה נמסר כי “נבדק קשר של הדורס לדאעש” וכי נערך חיפוש בביתו, במסגרתו נמצאו עיתונים עם כותרת על פיגוע דריסה ודאעש. משפחתו של אל-קיעאן דחתה את הדברים וסיפרה כי הוא עבד כמורה למתמטיקה בבית הספר התיכון בחורה. עדי ראייה אמרו כי הדורס לא ביצע פיגוע, אלא איבד שליטה על רכבו לאחר ששוטרים פתחו בירי. הפעילה החברתית מיכל הרמתי שהיתה במקום, סיפרה כי ראתה “רכב לבן מתרחק מהזירה תוך כדי המון יריות. האוטו החל לאבד שליטה ולהתדרדר במדרון בלי שליטה, ופגע בשוטרים שעלו למעלה כדי להגיע למוקד הפעילות”.  עד ראייה נוסף סיפר כי שמע ירי חי ואז ראה “טנדר לבן שמתחיל לנסוע הרחק מהשוטרים, לא לכיוונם. אחרי שהוא מתחיל לזוז, בטח נבהל, מנסה לברוח, התחילו צרורות של יריות של שוטרים מכל הכיוונים. הקיפו את הטנדר הזה, ירו עליו מכל הכיוונים”. לדבריו, “בשלב הזה כנראה שנהג הטנדר נפגע, מאבד שליטה. ממשיך במורד הגבעה. אז נפגעו השוטרים. אבל עד כמה שאני יכולתי לראות הנהג היה פגוע ולא בשליטה על הרכב”.

ח”כ עודה ויו”ר ועדת המעקב של האזרחים הערבים בישראל, מוחמד ברכה, מתחו ביקורת קשה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. עודה אמר כי “נתניהו נושא באחריות למה שקורה, הוא מבעיר אש בשל מצוקותיו”. ברכה הוסיף “אני מזהיר את נתניהו שלא יוביל לעוד שפיכות דמים ולהרס טוטאלי”. עוד הוסיף ח”כ לשעבר ברכה (חד”ש) כי “הדיווחים על ניסיון דריסה הם שקר גס. היה בסך הכל ניסיון של אדם להגיע למפגינים האחרים שהסתיים בהריגה. נתניהו, שהכריז מלחמה על הריסת הבתים ומשתמש במושגים מלחמתיים, הוא זה שצריך לתת את הדין על התוצאות. הוא חייב ללכת הביתה. אני מצפה מאזרחי המדינה שידרשו מנתניהו ללכת”.

יצוין ששעות ספורות לפני פציעתו כתב ח”כ עודה בדף הפייסבוק: “המשא ומתן בין תושבי אום אלחיראן ונציגי הממשלה התפוצץ כעת. תושבי אום אלחיראן קוראים לכל מי שיכול לעמוד לצידם בכפר בשעות אלו להגיע בכדי לעצור את הדחפורים שמתכוננים להריסות בבוקר. חשוב שיגיע כל מי שיכול להגיע. אני וצוותי הפרלמנטרי בדרכנו לשם כבר. אסור שהריסות הבתים תעבור ותקרה! אנחנו מוכנים לעמוד בעקשנות ובאיתנות אל מול הדחפורים.” על פציעתו סיפר עודה עם שחרורו מבית החולים סורוקה בבאר-שבע: “התנפלו עליי השוטרים, במכות, ברובים, בצורה ברוטאלית. אבל אני פחות חשוב. שניים נהרגו שם וזה מבחינתי העיקר”. בריאיון לגלי צה”ל הוסיף עודה כי אינו מאמין שהדורס פעל ממניע לאומני. “אני לא הייתי שם. אבל אני לא יכול להאמין, הפכו את זה למשהו פוליטי”, אמר.

חד”ש ומק”י בחיפה קראו משעות הבוקר להשתתף בהפגנה שהתקיימה  הערב, בשעה 19:00, במושבה הגרמנית “נגד פשעי ההרג וההרס” בנגב.  גם בתל אביב הפגינו הערב נגד הממשלה הגזענית והמושחתת, שככל שהעומד בראשה מוסיף להסתבך, כן היא מגבירה את ההסתה ועכשיו גם המתקפה הגזענית והאלימה על הציבור הערבי, ומחרחרת מלחמה שנאה ופחד. ההפגנה שנערכה בשעה 19:30 בשדרות בן ציון פינת המלך ג’ורג’ מצטרפת לשורת הפגנות ביוזמת חד”ש ומק”י התקיימות במקביל בכל רחבי הארץ. כך בשעות הצהריים הפגינו מאות סטודנטים בכיכר אנטין שבשער של אוניברסיטת תל-אביב ברמת-אביב. יצוין שבאותה שעה מאות סטודנטים נוספים, יחד עם מרצים רבים, הפגינו בתוך הקמפוס נגד העסקת עובדות הניקיון באמצעות קבלנים. כמו כן, בשעה 19:00 נערכה הפגנה בכיכר השעון ביפו וב-20:30 מול בית ראש הממשלה בירושלים. הפגנות נוספות נערכו בשעות אחר הצהריים בכניסה לאום אל פאחם בוואדי עארה, בכניסה לקלנסווה בה בשבוע שעבר נהרסו 11 בתים; במחלף נאעמה ליד שפרעם וליד הכניסה לעכו. עוד נערכו הפגנות ביוזמת חד”ש בצומת יאסיף ובעיר סחנין.

מחד”ש נמסר: “בוקר שחור בנגב, אחרי שנהרג לפחות אזרח אחד ורבים נפצעו בפינוי האלים של אום אל-חיראן, הכפר הערבי הבדואי שמפונה כדי לבנות במקומו יישוב יהודי. ממשלת נתניהו מכריזה מלחמה על הציבור הערבי כדי להסיח את דעת הציבור מחקירות ראש הממשלה – בהסתה וגזענות. השוטרים שנשלחו לנגב אף תקפו באופן ישיר את הנהגת הציבור הערבי, ופצעו את יו”ר הרשימה המשותפת, ח”כ איימן עודה, שפונה לביה״ח סורוקה. המשטרה והממשלה כבר מכריזים על הסיפור הבוקר כ’פיגוע’, אבל מה שקרה באום אל-חיראן זו מתקפה מתוכננת של הממשלה על האזרחים הערבים. מתקפה זו החלה בשבוע  שעבר בהריסת הבתים בישוב קלנסווה ולאחר מכן במע׳אר, ועתה במתקפה האלימה והחמושה על תושבי אום אל-חיראן. אסור להאמין לספינים הגזעניים של המשטרה והממשלה – תושבי אום אל-חיראן אינם מחבלים או פולשים, הם אזרחים שמפונים מבתיהם כדי להחליף אוכלוסייה אחת באוכלוסייה אחרת. זו מדיניות ממשלת נתניהו – גזענות, הרס והסתה”.


דובר המרכז המשפטי עדאלה, שייצג את תושבי אום אל חיראן בהליכים המשפטיים נגד הריסת הכפר, אמר “המערכת המשפטית הישראלית וממשלת ישראל הן האחראיות להרג בכפר עתיר/אום אלחיראן. פסק הדין של בית המשפט העליון, שמאפשר הריסת כפר שקיים כבר יותר מ-60 שנה על מנת להקים יישוב יהודי על חורבותיו, הינו אחד מפסקי הדין הגזעניים ביותר שהוציא בית המשפט העליון”.

מהרשימה המשותפת נמסר כי “מתקפתה הצבאית של המשטרה וכוחות הביטחון על אום אל חיראן מעלה בזיכרון את מאורעות עקירת והריסת היישובים הערבים בנכבה ב-1948. כוחות גדולים של המשטרה ואמצעי הביטחון הקיפו את הכפר ושיגרו פצצות גז וכדורי גומי, דבר שזרע פחד בליבם של האזרחים שיצאו לגונן על בתיהם. המשטרה התנהגה בפרוטאליות כאילו היא בשדה קרב, מה שהוביל לעימותים והריגתו של הצעיר יעקוב אבו אלקיעאן, פציעתם של רבים ובינם ח”כ איימן עודה אשר נכח במקום כדי לתמוך בתושבי אם אלחיראן במאבקם נגד ההריסות”. בתנועת “רבנים למען זכויות האדם” הוסיפו: “ממשלה פושעת ניסתה הבוקר למחוק כפר בדואי לשם הקמת יישוב יהודי והביאה לתוצאה אסונית לערבים ויהודים שפרטיה טרם התבררו. רבנים למען זכויות האדם כואבים את ההרג, מאחלים החלמה מהירה לפצועים בתקרית, וקוראים לוועדת חקירה על כל ההתנהלות סביב הכפר”.