דיון בוועדת המדע של הכנסת: לקדם מערכה נגד הגילנות בשימוש באינטרנט

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח”כ איימן עודה (חד”ש-תע”ל) קיימה אתמול (שני) דיון בנושא אוריינות דיגיטלית ובטיחות ברשת עבור האוכלוסייה המבוגרת. הדיון התמקד בדרכים להנגיש ולהטמיע מיומנויות דיגיטליות בסיסיות ומתקדמות, כדי לאפשר לאזרחים הוותיקים להשתלב בעולם הדיגיטלי ולנצל את יתרונותיו וכן הבטיחות והתגוננות מפני פגיעות ברשת, נידונו האתגרים הייחודיים העומדים בפני האוכלוסייה המבוגרת בהקשר של אבטחת מידע, הגנה מפני הונאות מקוונות, ושמירה על פרטיות.
יו”ר הוועדה אמר בתחילת הדיון: “בעידן הטכנולוגי שאנחנו נמצאים בו, יש כבר אנשים בוגרים שנולדו עם מקלדת ועכבר ביד, שלמדו איך לכתוב קוד במחשב בכיתה א’, ושיכולים לזהות ניסיונות הונאה ברשת מרחוק. יחד עם הצעירים הללו, ישנם גם אנשים מבוגרים בחברה שלנו, שלמדו מה זה דוא”ל, רשת חברתית וטלפון נייד רק בשלב מאוחר ומבוגר בחייהם, לאחר שחיו חיים שלמים בעולם שלפני האינטרנט ששינה את פני החברה”.
לדבריו “כעת, בני ובנות הגיל השלישי מצמצמים את הפער הדורי באוריינות דיגיטלית באופן מדהים. עם זאת, עלינו לוודא שניתנת להם רשת תמיכה שתגונן עליהם מפני הסכנות הנמצאות באינטרנט אשר מכוונות להרע במיוחד עם בני הגיל השלישי הפגיעים יותר בשימושם באינטרנט”.
עידן רינג ודימא אסעד ניקולא, נציגי איגוד האינטרנט הישראלי הציגו בדיון בהרחבה נתונים מסקר שביצעו המלמד כי ככל שהגיל עולה השימוש באינטרנט יורד, שיעור הגלישה ברשת בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי בצפון הוא 48% – משמעותית פחות מבשאר המדינה – במחוזות המרכז, חיפה ותל אביב אחוז הגלישה הוא מעל 70%. כמו כן, 70% מהגברים השיבו שהם גולשים באינטרנט באופן קבוע, לעומת 64% בלבד בקרב הנשים, כ-30% מהנשים בגיל השלישי אינן משתמשות בדואר אלקטרוני, זאת לעומת 18% בלבד בקרב הגברים. סליי ביינסון מנהלת תחום אוריינות במערך הדיגטל הלאומי אמרה כי אצל הציבור החרדי החסם המרכזי הוא שרבים לא מחזיקים אינטרנט ובחברה הערבית העידר תרגום באתרים רבים – בייחוד הממשלתיים. רבים עדיין ללא תרגום.
האיגוד המליץ לוועדה על שורת צעדים לקידום השימוש בטכנולוגיה דיגיטלית בקרב האוכלוסייה המבוגרת בישראל. במרכז ההמלצות עומדת הקריאה ליצירת סטנדרטים אחידים להנגשה דיגיטלית בין משרדי הממשלה השונים, לצד עידוד שיתופי פעולה בין-משרדיים לפיתוח וליישום פתרונות דיגיטליים מותאמים.
הוועדה הדגישה אתמול את הצורך בפיתוח אסטרטגיה שיווקית המבוססת על מחקר מעמיק של צרכי האוכלוסייה המבוגרת, תוך התחשבות במגוון הקבוצות בתוכה. כמו כן, מומלץ על פיתוח פלטפורמות וכלים דיגיטליים ייעודיים המותאמים לקהל היעד. לבסוף, הוועדה קוראת לקידום קמפיין לאומי בשיתוף גופים ממשלתיים ועסקיים, שמטרתו העלאת המודעות לאוריינות דיגיטלית, בטיחות ברשת, ומאבק בגילנות. יישום המלצות אלו צפוי לשפר משמעותית את הנגישות והשימוש בשירותים דיגיטליים עבור האוכלוסייה המבוגרת, ולתרום לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית.
עוד בנושא: https://www.isoc.org.il/links/home-2