מגנים את החלטת יו"ר ההסתדרות לסגור את "דבר ראשון" בגלל ביקורתו נגד כחלון

11 באפריל 2019

 

יו"ר ההסתדרות הנכנס, ארנון בר דוד, החליט להוריד מהאוויר את אתר "דבר ראשון" ביום הבחירות. ב"דה מרקר" פורסם שההחלטה התקבלה על ידי ההסתדרות "מאחר שהאתר עוסק בתחומים שבהם לא היה אמור לעסוק". בין היתר פורסמו באתר כתבות שתקפו את שר האוצר משה כחלון, ידידות הטוב של היו"ר הפורש, אבי ניסנקורן, שהחליט על מינויו של בר דוד כ"יורשו".

האתר אינו פעיל מאז יום הבחירות לאחר שהעורך, שי ניב, פרסם מאמר פרי עטו שבו תקף את כחלון ואת מפלגת כולנו באופן שהיה עשוי לפגוע בהם בבחירות. האתר הוקם ב-2016 כביכול כהמשך לעיתון ההסתדרות הוותיק "דבר" שנספר אף הוא על ידי ההסתדרות ב-1966 "בגלל היעדר משאבים", בעת שעובדיו התארגנו כדי להקים קואופרטיב בבעלותם על מנת להמשיך ולהבטיח את הופעתו ואת מקום עבודתם.

מערכת השבועון "זו הדרך", ביטאון המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) פרסמה היום הודעת גינוי לסגירת האתר והביעה סולידריות עם עובדיו. גם ארגון העיתונאים של ההסתדרות רואה בחומרה את הורדתו מהאוויר של "דבר ראשון" באופן שמעלה חשש לעירוב אינטרסים זרים שמנוגדים לשיקול הדעת העיתונאי והאתיקה המקצועית.

ארגון העיתונאים רואה בכך פגיעה קשה בחופש העיתונאי העיתונות ובזכות הציבור לדעת ולהיחשף למגוון של דעות, קל וחומר כאשר הצעד נעשה באופן פתאומי ערב יום הבחירות, הזמן שבו תפקידה של עיתונות הוא הכי חשוב ומשפיע. הארגון גם רואה בחומרה את העובדה שהדבר נעשה מעל ראשיהם ומאחורי גבם של עיתונאי האתר, שאף גילו מהתקשורת שהם מוצאים לחופשה.

בארגון העיתונאים הודיע למנכ"ל האתר, גיל פלוטקין, כי הארגון הפך לארגון היציג של עובדי האתר, כך שלמעשה הוא יעמוד נגד מעסיקם – ההסתדרות. בראשות ארגון העיתונאים עומד יאיר טרצ'יצקי. בשבועות האחרונים ניהל טרצ'יצקי גם מאבק נגד מינויו של בר דור ליו"ר ההסתדרות ללא בחירות, לאחר פרישתו של ניסנקורן, לשעבר איש מפלגת העבודה שערב הבחירות ערק לשורות "כחול-לבן".