restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

אפקט תוניסיה: הפגנות ומחאות ברחבי העולם הערבי

23 בינואר 2011

תוניסיה
ועדה עצמאית שהוקמה על ידי ממשלת תוניסיה הבטיחה בשבת, ה-22 בינואר, כי תחקור את חלקם של כוחות הביטחון במותם של עשרות מפגינים, במהלך העצרות נגד השלטון בשבוע שעבר. על פי נתוני האו”ם, 117 בני אדם נהרגו מאז התחילו ההפגנות בתוניסיה לפני שבוע, מתוכם 70 אנשים שנהרגו מירי של תחמושת חיה – כך דווח בעיתון הצרפתי “הומניטה” בתוניס.

ביום ראשון בשעות הצהריים הגיעו לבירה אלפי מפגינים שיצאו מערי השדה הדורשים את התפטרות הממשלה – בה מכהנים כמה מראשי המשטר הקודם. “העם רוצה את התפטרות הממשלה” ו”אסיפה מכוננת עכשיו” היו סיסמאות שקראו המפגינים שרצו להגיע ברגל מערי השדה, אבל החליטו לנסוע הלילה באוטובוסים לבירה “כי אין זמן להפסיד”. המפגינים הקימו את “שיירת השחרור” בסיועם של פעילי האיגודים המקצועיים והשמאל העקבי.

ביום שני תיכנס לתוקף השביתה שהכריזו האיגודים המקצועיים – כולל הסתדרות המורים וארגוני הסגל באוניברסיטאות – במטרה לקדם את התפטרות הממשלה.

ירדן
אלפים רבים של בני אדם הפגינו ביום שישי, ה-21 בינואר, בירדן בעקבות עליית מחירי המזון ובמחאה תנאי המחיה בממלכה. ע”פ דיווח של סוכנות הידיעות הפלסטינית “מעאן”, פעילי שמאל ובהם קומוניסטים רבים, אנשי התנועה האיסלאמית וחברי איגודי העובדים, צעדו במרכז העיר העתיקה של הבירה עמאן והשמיעו קריאות כמו “הממשלה אוכלת את הבשר שלנו… הו סמיר” (ראש הממשלה, סמיר אל-ריפאעי), ו”הרגת אותנו עם מחירים גבוהים השארת אותנו שבורים”.

הצעדה, שבה השתתפו לפי ההערכות יותר מ-5,000 בני אדם, הייתה הגדולה ביותר בממלכה מאז ההתקוממות העממית בתוניסיה, שהגיעה לשיא בשבוע שעבר, עם הדחתו של הנשיא זין אל-עבדין בן-עלי. מאז סוף השבוע שעבר נערכו בירדן כמה הפגנות קטנות יותר, בניסיון לגרום לרשויות לחזור בהן מכמה צעדי צנע שקטו במסגרת המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה. הפגנות אלפים נערכו אתמול גם בערי זקרה ואירביד.

אלג’יר
עשרות מפגינים נפצעו במהלך הפגנה נגד השלטונות שנערכה בשבת, ה-22 בינואר, באלג’יר, בירת אלג’יריה. באתר העיתון “אל וואטן” נכתב כי “העיר התעוררה הבוקר במצב של עוצר ומשטר צבאי. המשטר עשה הכל כדי למנוע את המחאות למען הדמוקרטיה והלחם והנפת דלגי תוניסיה יחד עם דגלי אלג’יריה בהפגנות”. בהפגנה השתתפו פעילי מפלגות השמאל, האיגודים המקצועיים, ועדי העובדים, ארגונים לזכויות אדם ותנועות איסלאמיות.

במסגרת המחאה הניפו המארגנים את דגל תוניסיה לצד דגל אלג’יריה, על מרפסת במטה מפלגת האופוזיציה הדמוקרטית, משם היתה אמורה לצאת תהלוכה של מפגינים, אולם המשטרה הקיפה את היציאה מהמקום כדי להבטיח שהפעילים לא יוכלו לעזוב את הבניין. “אני אסיר במטה המפלגה”, סיפר סעיד סעיד, מועמד לשעבר לנשיאות אלג’יריה שמוביל את המפלגה, בעודו ניצב ליד חלון מרפסת בבניין. מנהיג המפלגה בפרלמנט, עת’מנה מזוז, ספג מכת אלה בפניו משוטר.

בשנת 2002 אישר המשטר באלג’יריה חוק האוסר על התאספויות ציבוריות. נשיא הליגה האלג’יראית למען זכויות האדם, עו”ד מוסטפא בוצ’צ’י, אמר ל”אל ווטאן”: “אלג’יריה בפתחה של התקוממות עממית וחברתית כמו בתוניסיה”.

תימן
אלפי בני אדם הפגינו בשבת וראשון בתימן נגד הנשיא עלי עבדאללה סלאח, המכהן במדינה כבר 32 שנים. סוכנות הידיעות הקובנית, “פרנסה לטינה”, דיווחה כי המפגינים, רובם סטודנטים צעירים, קראו לנשיא “להצטרף לעמיתו בן עלי”. זוהי המחאה הראשונה במדינה מטעם האופוזיציה בסדר גודל כזה.

שלטונות תימן עצרו ביום ראשון פעילה הנחשדת בהובלת הפגנות המחאה של סטודנטים נגד הממשלה בבירה צנעא. טווקל קרמאן, מנהיגת גם ארגון הנשים “עיתונאיות ללא שלשלאות”, עמדה בראש שתי הפגנות שנערכו בשבוע האחרון באוניברסיטת צנעא, שבהן מתחה ביקורת על הדיקטטורים השולטים במדינות ערב, בהשראת ההתקוממות העממית בתוניסיה. כמו כן, קראה להדיח את נשיא תימן, עבדאללה סאלח, בהודעות טקסט ודואר אלקטרוני ששלחה.