restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

בצלם: חשד כי חיילים ירו למוות בתושב חברון שלא סיכן איש

27 בפברואר 2010

ביום שישי ה-12 בפברואר, בסביבות השעה 16:00 אחר הצהריים, ירו חיילים בשכונת א-שיח’ בעיר חברון בפאיז אחמד סעיד פרג’, תושב העיר בן 41, נשוי ואב לתשעה ילדים, איש עסקים בעל בית חרושת לייצור נעליים שהחזיק בהיתר כניסה לישראל לצורך עבודתו. פרג’ נפצע קשה מן הירי ומת מפצעיו כעבור כשעה.

מהודעות שפורסמו באמצעי התקשורת מפי גורמים צבאיים עולה כי כוח צה”ל פתח באש לעבר פאיז פרג’, שניסה לדקור את אחד החיילים. כתוצאה מירי זה הוא נפצע קשה ומת מפצעיו בדרך לקבלת טיפול בבית חולים בישראל.

מתחקיר בצלם עולה תמונה שונה. עדי ראייה לאירוע מסרו כי כוח של כשישה חיילים הגיע מאזור שכונת א-שיח’ לכיוון רחוב א-שלאלה החדש בחברון. בין החיילים לפאיז פרג’ התפתח עימות פיזי בעלייה המתפצלת מרחוב א-שלאלה. העדים מדווחים כי פרג’ מעד, ולאחר-מכן החל להתרחק מן המקום, ואז הורו לו החיילים לעצור. משלא עצר, ירו החיילים כמה יריות באוויר ולאחר מכן ירו ברגליו של פרג’, שנפגע ברגלו הימנית ונפל על הקרקע. המרחק בין החיילים למר פרג’ בשעת הירי היה על-פי העדויות כעשרה מטרים. כאשר קם פרג’ וניסה להתרחק מעט, ירו בו החיילים פעם נוספת והוא נפגע ונפל שוב. בעת ששכב על הקרקע הזיז פרג’ את ידיו ואז ירו בו החיילים בפעם שלישית. בכל שלבי הירי, שבמהלכם נותרו החיילים במקומם ולא התקרבו אל פרג’, נורו לעברו כעשר יריות. פרג’ נפגע מקליעים בירך ימין, בבטן וביד שמאל. מהמידע שבידי בצלם עולה כי לאחר שנפסק הירי הוא שכב על הקרקע במשך מספר דקות בלא ניע וסבל מדימום כבד מרגלו הימנית, אך איש מהחיילים לא טרח להגיש לו עזרה רפואית.

כעבור כמה דקות הגיע למקום אמבולנס של הסהר האדום הפלסטיני. צוות הפרמדיקים של הסהר האדום העניק לפרג’ טיפול ראשוני והצליח להאט את הדימום, ואז העביר אותו לאמבולנס כדי לפנותו לבית החולים הממשלתי עאליה הסמוך. בשלב זה הגיע למקום האירוע רכב צבאי וקצין שיצא מן הרכב הורה לאמבולנס, שכבר החל בנסיעה, לעצור. החיילים כיוונו את נשקם לעבר האמבולנס ומנעו ממנו להמשיך בנסיעה. לאחר שהאמבולנס עצר, העבירו החיילים את מר פרג’ אל הרכב הצבאי שבו הגיעו, ונסעו ברחוב א-שלאלה לכיוון דרום. כעבור כחצי שעה, בסביבות השעה 17:00, נצפה הרכב הצבאי שהוביל את מר פרג’ בכיכר גרוס בחברון, בסמוך לאמבולנס של מגן דוד אדום. בסביבות השעה 17:45 הועברה גופתו של פאיז פרג’ מאמבולנס של מגן דוד אדום לאמבולנס של הסהר האדום, באזור ראס אל-ג’ורה, מצפון לחברון.

נסיבות האירוע, כפי שהן עולות מתחקיר זה, סותרות את ההודעות שפרסם הצבא בנוגע לאירוע. ראשית, על אף שהמידע שבידי בצלם לגבי האירועים שקדמו להתרחקותו של פרג’ מהחיילים אינו מלא, אין זה ברור איזו סכנה נשקפה ממנו לחיילים בעת שירו עליו, לאחר התרחקותו. שנית, גם אם נניח שפרג’ אכן סיכן את החיילים באופן כלשהו, די היה בירי הראשון שפגע ברגלו הימנית והפילו לקרקע, כדי לנטרל סכנה זו. לאחר שנפצע, לא היווה עוד סכנה והחיילים יכולים היו למנוע ממנו בקלות להתרחק מהמקום.

בנוסף, מהמידע שבידי בצלם עולה תמונה חמורה של עיכוב טיפול רפואי, החל בעובדה שהחיילים לא הגישו לפרג’ טיפול כלשהו, וכלה בהתערבותו של הקצין שמנע את פינויו של פרג’ לבית החולים הסמוך בשלב שבו ניתן היה אולי עדיין להציל את חייו. בנוסף התנהלותו של הקצין הייתה בלתי סבירה כאשר הורה להעביר את פרג’ לרצפת רכב צבאי, שבו לא ניתן היה להעניק לפרג’ את הטיפול הנדרש. גם אם היה בכוונתו של הקצין להעביר את פרג’ לבית חולים ישראלי, הרי שהסרבול בפינויו ברכב צבאי ובהעברתו רק לאחר מכן לאמבולנס של מגן דוד אדום יצר עיכוב משמעותי.

נוכח ממצאי התחקיר, פנה בצלם לפרקליטות הצבאית לעניינים מבצעיים בדרישה כי תורה על פתיחת חקירת מצ”ח לבדיקת נסיבות הירי בפאיז פרג’ ולבירור הסיבות לעיכוב הטיפול הרפואי בו.