restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

הדיכוי הרצחני של המרד העממי הנמשך זה יותר מחודש בקולומביה: הקשר הישראלי

9 ביוני 2021

שביתה כללית משתקת את קולומביה. למעלה מחודש מוחים המונים ברחובות, איגודי העובדים עוצרים את התחבורה והמסחר בערים הגדולות, וכוחות הממשלה מנסים לדכא את המחאה באלימות קטלנית. לפי נתונים שפרסמה הממשלה, 44 אזרחים נהרגו בדיכוי ההפגנות מאז 28 באפריל. אולם לפחות 500 אזרחים נוספים “נעלמו” וכמאה נפצעו מירי חי, מהם 28 שאיבדו עין. חלקם נפגעו מירי המשטרה ואחרים מאלימות מיליציות הקשורות בממשלת הימין.

קולומביה הכריזה מלחמה על אזרחיה, והופכת רחובות ושכונות לשדות קרב. מטרת השלטון – ליישם רפורמות ניאו-ליברליות קיצוניות של הנשיא איוואן דוקה. הן כוללות חיסול שלמערכת הבריאות הציבורית, הפרטת הפנסיות, הורדת שכר המינימום וגביית מס בסך 19% על מוצרי מזון בסיסיים. צעדים אלה הם לא פחות ממתקפה על מעמד העובדים בקולומביה. הנשיא אינו מראה נכונות לפשרה, למרות שמידת שביעות הרצון ממנו ירדה ל-18% בלבד – הנתון הנמוך ביותר אי פעם לנשיא קולומביאני.

סיוע צבאי וברית פוליטית

בעת צרתה, נחלצה לעזרת הממשלה הקולומביאנית בת בריתה הקרובה – ישראל. לאחר ארצות הברית, ישראל היא ספקית הנשק החשובה ביותר של הצבא ושל המשטרה בקולומביה, ואף משתתפת באימון כוחות הממשלה. תצלומים ברשתות החברתיות מתעדים רכבים משוריינים מתוצרת ישראל מפטרלים ברחובות הערים הגדולות במדינה. הנשק האישי של מרבית חיילי הצבא הקולומביאני הוא רובה גליל, ואילו הכוחות המיוחדים משתמשים ברובי תבור. גם רחפנים ישראליים נראו בשמי קולומביה, וחברה פרטית ישראלית מספקת לממשלה שירותים טכנולוגיים-מודיעיניים כמו זיהוי פנים.

כוחות הצבא הקולומביאני עברו אימוני “לוחמה בטרור” בהדרכת קצינים ישראליים, שתרמו מניסיונם הרב בדיכוי התנגדות פלסטינית. אך המדאיגה ביותר היא המעורבות הישראלית באימון מיליציות ימניות-קיצוניות, האחראיות לכמה ממעשי הטרור הגרועים ביותר בקולומביה בעשורים האחרונים. קרלוס קסטניו, מפקד מיליציה אכזרי וידוע לשמצה, עבר סדרת אימונים בהדרכת שכיר החרב יאיר קליין – סא”ל במיל’ בצה”ל. קליין טען שהוזמן לקולומביה כדי לייעץ למשטרה המקומית.

יוצאי צבא ישראלים מעורבים באופן עמוק בסכסוך בקולומביה. המדינה הקולומביאנית מסתמכת על שכירי חרב ישראלים, המכונים “קבלנים צבאיים פרטיים”. העובדה ששכירי חרב אלה אינם אנשי כוחות הביטחון של קולומביה ואינם לובשים מדים, מאפשרת למדינה להכחיש את מעורבותה בפשעים נגד האופוזיציה. שכירי החרב הישראלים מקורבים לממסד הקולומביאני עד כדי כך שנשיא קולומביה לשעבר מנואל סנטוס הופיע בפרסומת מצולמת של חברת שכירי החרב הישראלית Global CST. “אלה אנשים עם הרבה ניסיון, הם עוזרים לנו לעבוד טוב יותר”, אמר סנטוס בסרטון.

הקשרים הפוליטיים בין ישראל לקולומביה קרובים אף הם. קולומביה הייתה המדינה האחרונה באמריקה הדרומית כשהכירה ב-2018 בפלסטין כמדינה עצמאית. בנאום בפני ועידת איפא”ק, הלובי הפרו-ישראלי בקונגרס של ארצות-הברית, הכריז הנשיא דוקה שקולומביה תפתח “משרד לחדשנות” במזרח ירושלים הכבושה.

הברית הפוליטית הניבה גם קשרים כלכליים מעמיקים. בשנת 2013 חתמו שתי המדינות על הסכם סחר חופשי. הייצוא הישראלי לקולומביה הוא צבאי בעיקרו: בשנת 2011 היו אמצעי לחימה 49% מהייבוא הקולומביאני מישראל. הייצוא הקולומביאני לישראל הוא בעיקר פחם (89%), והיתר הוא תוצרת חקלאית – בעיקר קפה, פירות וסוכר. כדי לפתח את מכרות הפחם במדינה, נישלה ממשלת קולומביה קבוצות ילידיות רבות מאדמותיהן. בדרך זו פינתה את הקרקע לתאגידי האנרגיה הרב-לאומיים. אמצעי הלחימה והייעוץ הצבאי מישראל מילאו חלק חשוב במסע נישול ודיכוי זה. הממסד הישראלי הרוויח פעמיים: שוק לאמצעי לחימה ופחם קולומביאני זול – על חשבון העמים בשני צדי העולם.

ישראל של אמריקה הלטינית

קולומביה וישראל הן בנות הברית המועדפות על וושינגטון באזוריהן. בדומה לישראל, מקבלת קולומביה מדי שנה סיוע צבאי אמריקאי (461 מיליון דולר בשנת 2021). הסבסוד האמריקאי של צבאות שתי המדינות מניב רווחי ענק לתעשיות הנשק בארצות הברית. תפקידה של קולומביה באמריקה הלטינית דומה לזה של ישראל במזרח התיכון: שתיהן משמשות כבסיסים להשפעה האמריקאית באזוריהן, ובשתיהן מצויים בסיסי צבא אמריקאיים.

מעשי הדיכוי האחרונים שביצעה ממשלת קולומביה לא גררו ביקורת מצד ממשל ביידן. להיפך: במהלך דיכוי ההפגנות נפגש שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין עם מקבילו הקולומביאני דייגו מולאנו והביע את מחויבותו “לחיזוק היחסים הביטחוניים שלנו”.

נשיא ונצואלה לשעבר הוגו צ’אבס כינה את קולומביה “ישראל של אמריקה הלטינית”, על מנת להדגיש את היותה כלי שרת בידי האימפריאליזם האמריקאי. נשיא קולומביה סנטוס אימץ את הכינוי כמחמאה. אכן יש מן המשותף לשתי המדינות: שתיהן מאשימות את אויביהן בטרור, בעודן מבצעות טיהור אתני נגד העמים הילידיים בשטחי שלטונן. האו”ם אמד ב-7.4 מיליון את מספר העקורים הקולומביאנים כתוצאה מניסיונה של הממשלה לפנות את הקרקע ל”פיתוח”. בשנה שעברה שיבח נתניהו את דוקה ואמר: “איוואן, מנהיגותך במאבק נגד הטרור מציבה דוגמא לאמריקה הלטינית כולה”.

אך יש תקווה באופק: סקרים בקולומביה מראים כי הפופולריות של ממשלת דוקה נמצאת בירידה. איש השמאל גוסטבו פטרו, לוחם גרילה לשעבר, מוביל בפער גדול בסקרים לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו בשנה הבאה. אם הבחירות יתקיימו כסדרן ולא יתנקשו בחייו של פטרו, צפוי השמאל לזכות בניצחון מוחץ בקלפיות .

אלן מקלוד, מונת’לי רוויו

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/103028