restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

הוועדה לזכויות הילד: חרף הלימוד מרחוק קיים מחסור של מחשבים בבתיהם של התלמידים

3 בדצמבר 2020

האם משרד החינוך כבר חילק את הרוב הגדול של המחשבים שחסרים במערכת החינוך ושהוא הבטיח לחלק, או שהנתונים של המשרד נמוכים מהמצב בשטח? תלוי את מי שואלים.

כך עולה מישיבת הוועדה לזכויות הילד שערכה ביום שלישי דיון מעקב בנושא חלוקת מחשבים וקיום תשתיות תקשורת כדי לאפשר את הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה. בדיון השתתף גם אנדריאס שלייכר, מנהל מינהלת החינוך בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) .

יו”ר הוועדה ח”כ יוסף ג’בארין (חד”ש – הרשימה המשותפת)  פתח ואמר: “תשעה חודשים כמעט מאז הסגר הראשון במשבר הקורונה, והוועדה משיכה לעקוב אחרי הקשיים בלמידה מרחוק, הנובעים גם מהיעדר אמצעי קצה – מחשבים, מחשבי לוח וטלפונים חכמים – ובעיות בתשתיות האינטרנט. המחסור בהם יוצר פערים אדירים, כאשר לפי הערכת משרד החינוך מדובר בצורך ב-150 אלף אמצעי קצה, בעוד הוועדה שמעה מגופי השטח כי הצורך האמיתי הוא ב-400 אלף. מערכת החינוך טרם חזרה ביישובים כתומים ואדומים, וייתכן שאנו לקראת סגר שלישי ועל כן יש חשיבות להבטיח את יכולת הלימוד של הילדים האלה, ולהציל את שנת הלימודים עבורם”.

שלייכר מסר לחברי הוועדה באמצעות הזום: “אלה ודאי זמנים קשים, לא רק בישראל אלא למערכות חינוך בכל העולם. מערכות הלמידה מרחוק הפכו לקו החיים למערכות החינוך, אבל לא ענו לכל הצרכים החברתיים. לצד חידושים חברתיים וטכנולוגיים מעניים שיצר המשבר, אנו רואים החמרה באי השוויון. המשבר אולי לא יצר אותו, אבל החמיר אותו מאוד”.

לדבריו, “ישראל נמצאת די באמצע במצב מערכת החינוך לפי פיז”ה, ביחס למדינות אחרות, אבל כאשר מסתכלים בתוך המדינה, יש הבדל עצום בין ציוני ילדים ממשפחות מהעשירון העליון לילדים ממשפחות מהעשירון התחתון. הממוצע נראה בריא אבל הפערים וחוסר השוויוניות בלמידה מאוד גדולים וחזקים בפנים. ולכל מי שאומר שמדובר בשאלה של עוני ולא של חינוך, אציין שילדים מעוטי יכולות בפורטוגל מקבלים ציון טוב בהרבה מילידם מעוטי יכולת, במצב כלכלי דומה, בישראל, ואילו הילדים בפרובינציות העניות של סין, הם במיקום גבוה מהממוצע הישראלי. המסקנה היא שגם אם אי-אפשר לשנות את העוני, אפשר לשנות את רמת החינוך”. בהקשר של המגיפה הדגיש שלייכר ש”בתי ספר רבים בישראל אומרים שאין להם מספיק אמצעים ללמידה מרחוק, ורובם, כמובן, במקומות מעוטי יכולת. בסין 90% מהמורים יודעים לעשות שימוש בטכנולוגיה ללימוד מרחוק. בישראל זה לא כך, אבל אתם לא לבד, אחת המדינות בתחתית הרשימה היא מדינת הייטק ממש, יפן, אבל המורים בה לא יודעים לעשות זאת. הפער הגדול הוא לא תמיד תוצאה ממחסור במשאבים, אלא גם מחוסר היכולת של בתי ספר ומורים לעשות בהם שימוש”.

יו”ר הוועדה שאל את שלייכר האם מערכות החינוך במדינות אחרות פתוחות או סגורות, ומה דעתו על המצב ושלייכר השיב כי בגל הראשון, בפברואר-מארס, רוב המדינות סגרו את מערכת החינוך, אך כעת, בגל השני, כמעט כל המדינות באירופה השאירו את מערכת החינוך פתוחה.

כמו כן, יו”ר הוועדה ביקש ממשרד החינוך דיווח מעודכן על פעילותו המשרד לאפשר לתלמידים את הלמידה מרחוק. סם קפלן, מנהל אגף תשתיות במשרד החינוך: “כרגע נרכשו 132,720 מחשבים. תהליך החלוקה החל לפני חמישה שבועות ועד כה חולקו 85 אלף מתוכם, שזה 70%. אספנו בקשות מכל בתי הספר באוגוסט-ספטמבר, ופנו אלינו  3,700 בתי ספר, שזה רובם ככולם של בתי הספר, בניכוי המוסדות החרדים אשר מעדיים לעבוד עם טלפונים ולא מחשבים”.

אך לדברי ד”ר שרף חסאן, ראש ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי: “על-פי המיפוי שאנו ערכנו, רק בחברה הערבית יש צורך ב-150 אלף מחשבים. אם משרד החינוך מייעד כשליש מהמחשבים שרכש לחברה הערבית, כפי שנאמר, אז עדיין יש פה 100 אלף ילדים ללא פתרון”. זאב גולדבלט, הנהגת ההורים הארצית הוסיף: “משרד החינוך פשוט ספר בתי אב במקום תלמידים בסקר שערך. ילדים מאותה בית נשאלו אם יש להם מחשב בבית ואינטרנט, והשיבו כל אחד בחיוב, אבל הם לא יכולים ללמוד על המחשב האחד בו זמנית. כך הגנו לפער שבין הערכת משרד החינוך לצורך ב-150 אלף מחשבים, במקום 400 אלף כפי שאנו מצאנו”.

יו”ר הוועדה ג’בארין, סיכם את הדיון: “הוועדה מבקשת ממשרד החינוך את פירוט הפעולות לחלוקת אמצעי הקצה ותקשוב בתי הספר כדי לעמוד על תמונת המצב, ותמשיך לעקוב אחר הנושא בישיבות המשך. הוועדה מצביעה שוב על הפער המאוד גדול בין הצרכים בפועל, כפי שעולים מנציגי השטח, לבין המענים הניתנים ע”י משרד החינוך. המענה המתוכנן, כולל המגזר השלישי מגיע לכ-200 אלף אמצעי קצה, בעוד הצורך הוא כ-400 אלף”.