הממשלה החליטה להפריט את נמל אילת
ועדת השרים לענייני הפרטה החליטה ביום שני, ה-6 בדצמבר, פה אחד להפריט את נמל אילת. ההפרטה תתבצע באמצעות מכירת כל אחזקות המדינה בחברת נמל אילת למשקיע פרטי או קבוצת משקיעים במכרז – בדומה לדרך שבה הופרטו בשנים האחרונות חברת התקשורת בזק, בתי הזיקוק ואחרים: העברת הבעלות לידי משפחה של בעלי ההון בארץ או בחו”ל.
התוכנית שאושרה היום היא נגזרת של התוכנית ל”רפורמה בנמלים”, שיזם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתקופת כהונתו כשר האוצר (2003-2005). במסגרת הרפורמה, פוצלה רשות הנמלים לארבע חברות ממשלתיות עם תקציב עצמאי – נמל חיפה, אשדוד, אילת וחברת נמלי ישראל האחראית על שלושתן. השלב הבא ברפורמה הוא הפרטה הדרגתית וחלקית של נמלי הצפון והפרטה מלאה של נמל אילת. ההפרטה תהיה באחריות רשות החברות הממשלתיות.
נמל אילת מעסיק כ-130 עובדים. הרפורמה אושרה בהסכמים שנחתמו ב-2005 בין הממשלה להסתדרות ולוועדי העובדים של הנמלים. למרות זאת, מתקיים בימים אלה משא ומתן ער בין הממשלה לבין ההסתדרות וועד עובדי נמל אילת על פרטי ההפרטה. בין השאר, דנים הצדדים בהצעת העובדים שהם עצמם ירכשו חלק מהנמל, ובדרישתם שהנמל יפקיד ערבות כספית להבטחת ביטחונו הפיננסי כדי לשמור על הפנסיה שלהם ושהפרמיות שלהם יוגדלו במסגרת ההפרטה.
המטען העיקרי ששונע בשנה האחרונה היה ייבוא של כ- 140,000 כלי רכב המהווים כ- 65% מהיקף הפעילות בנמל, וייצוא פוספטים של כ- 2.4 מיליון טון. סך ההכנסות של הנמל הסתכם בשנת 2009 עמד על כ- 100 מיליון שקלים, מתוכן רווח נקי של כ-20 מיליון שקלים.
בוועדת השרים להפרטה חברים שר המשפטים, בעל ההון יעקב נאמן, שר התיירות, סטס מיסז’ניקוב (ישראל ביתנו), שר החקלאות, שלום שמחון (העבודה), ויו”ר הוועדה – שר האוצר, יובל שטייניץ (הליכוד). יצוין שאיגודים מקצועיים בכל העולם, פרט להסתדרות בישראל, מתנגדים להפרטת נמלים. ניסיונות ההפרטה באירופה גרמו לשביתות ממושכות ואף לשביתות נמלים ככל-אירופאיות.