restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

המשותפת דורשת לבדוק מעורבות בכירים במשטרה בסגירת תיק החקירה ברצח מוסא חסונה

1 במאי 2022

הרשימה המשותפת דורשת לברר מעורבות בכירים במשטרה בסגירת תיק החקירה ברצח מוסא חסונה ופנתה הבוקר (ראשון) ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. זאת בעקבות הכתבה ששודרה אמש בחדשות 12 לפיה, בנוסף על ריבוי של הכשלים ומחדלי החקירה העולים מתוך חומרי החקירה, נמצא סרטון משטרתי המעלה חשד ממשי להפעלת לחצים על ידי השר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה. הסרטון נחשף בידי מרכז עדאלה ונמסר לכתב עמרי מניב.

במהלך אירועי מאי 2021 נורה בלוד, מוסא חסונה, תושב העיר ואב לשלושה ילדים. חמישה יהודים תושבי העיר נעצרו לחקירה לאחר שקליעים מהנשק שלהם נמצאו בזירה. אחרי יומיים הם שוחררו, ולאחר מכן התיק נגדם נסגר. הסרטון ששודר אמש צולם יומיים לאחר תקרית הירי, במצלמת משטרה שנשארה פועלת לאחר שתיעדה את חקירת אחד החשודים. בתיעוד נראית שיחה בין חוקרי המשטרה, ובה אחת החוקרות מלינה על כך שראש מעבדת הנשק המשטרתית מסרב לבצע בדיקות נשק של החשודים, ומותח ביקורת על סיווג התיק כתיק רצח.

לדברי אותה חוקרת בסרטון, ראש המעבדה אמר לה “אני לא בודק עד שיש לך כתב אישום”, ובתגובה לטענתה כי הבדיקה נחוצה כדי לזהות מי היורה, השיב “יש לך את הגרסאות שלהם”, ונימק במילים “אנחנו משלמים מלא כסף על הבדיקות, הבדיקות בתיק הזה בתיעדוף האחרון שלי” וייעץ לה לשחרר את החשודים עד לקבלת תוצאות הבדיקה. החשודים אכן שוחררו ממעצרם יממה לאחר המעצר, ובדיקת הנשק התקבלה רק לאחר כמעט שלושה שבועות. התנהלות מחשידה זו, אף העלתה תמיהה אצל חוקר אחר שמגיב בסרטון על דברי החוקרת כך “שיגיד את זה לשר שמבקש עדכון כל 10 דקות מה קורה בתיק”.

אחת השאלות המרכזיות שעולה מהחקירה היא האם ראש מעבדת הנשק במשטרה, סגן ניצב גיל הוכרמן, סירב לקדם את החקירה מטעמים לא ענייניים? מהתיעוד עולה שאחת החוקרות חזרה נסערת משיחה איתו לאחר שלדבריה הוא סירב לערוך בדיקה של הקליעים בזירה בנימוק שגם הוא תושב לוד. הרצח אירע בליל ה-10 במאי, ויומיים לאחר מכן, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה צייץ: “מעצר היורה בלוד וחבריו שפעלו ככל הנראה בהגנה עצמית הוא נורא. מעצר או שחרור אינם נתונים להחלטת השר לביטחון הפנים. לו כך היה, היו משוחררים. טוב תעשה מערכת האכיפה אם כך תנהג”.

לדברי אחד החוקרים, הלחץ של השר שאמון על המשטרה לא היה רק ברשתות החברתיות, אלא היה גם בהתערבות ישירה בחקירה. יום לאחר מכן כל החשודים אכן שוחררו, כבקשת השר אוחנה. בשיחה נוספת בין החוקרים שהובאה בתיעוד, אחד מהם אומר ש”ראש המעבדה מנסה למשוך את הזמן”. וזה אכן לקח 16 יום, שבסיומם קבע ראש המעבדה שהקליע לא משויך ל-4 מהחשודים, ולגבי החמישי, לא ניתן לקבוע. התיק נסגר מחוסר אשמה בשל עילה של הגנה עצמית.

בארגון עדאלה הגישו שלשום לפרקליטות ערר על ההחלטה לסגור את התיק. לדברי עו”ד נארימאן שחאדה זועבי: “סגירת התיקים נגד חמשת החשודים בעילה מופרכת של הגנה עצמית היא תוצר של חקירה לקונית ומגמתית שחתרה למטרה אחת בלבד והיא הימנעות מהעמדה לדין של החשודים. החקירה מתנהלת תחת השפעה ולחץ פוליטי כבד ביותר ותחת שיקולים זרים שמניעים אותה”. יו”ר הרשימה המשותפת, ח”כ איימן עודה (חד”ש) הגדיר את הכתבה ששודרה אמש כ”חשיפה מקוממת: חקירת הירי במוסא חסונה נסגרה אחרי טיוח של גורמים במשטרה ולחץ פוליטי מהשר לשעבר אוחנה. למוסא לא קוראים יוסי ולא אבי אבל למשפחת חסונה מגיע צדק על רצח בנם. פניתי ליועמ”שית בדרישה לחקור את הטיוח והלחץ הפוליטי שהופעל ולפתוח מחדש את התיק. דם ערבים אינו הפקר”. ח”כ עאידה תומא-סלימאן (חד”ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה “הטיוח הגס שביצע אמיר אוחנה לרצח מוסא חסונה הוא שערורייה, אבל לא מפתיע. באירועים במאי האחרון הממשלה גיבתה את מיליציות המתנחלים ועודדה אלימות חמושה ברחובות.  הגילוי מחייב חקירה מיידית של התנהלות אוחנה והשוטרים, ופתיחה מחדש של תיק רצח חסונה. אפנה לשר בר לב בדרישה לפתיחת חקירה”.

עוד על הפניה של עדאלה ליועצת המשפטית:

https://www.adalah.org/he/content/view/10620