restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

המשנה ליועמ”ש: ביטול הקרנת הסרט על לאה צמל – פגיעה דרמטית בחופש הביטוי

8 בנובמבר 2019

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, מתחה ביקורת חריפה הבוקר (שישי) על החלטתו של ראש העיר מעלות תרשיחא, ארקדי פומרנץ, לבטל את ההקרנה שתוכננה בעיר לסרט “לאה צמל, עורכת דין”, וזאת במסגרת פסטיבל דוקאביב גליל. “לא הובאה תשתית המבססת נסיבות כה חריגות וקיצוניות שיאפשרו פגיעה כאמור בחופש הביטוי על דרך ביטול ההקרנה”, כתבה זילבר.

“מסר שלטוני, לפיו פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עיניהן הפקוחות של רשויות השלטון, ונתונה לפיקוח ולניטור באופן המבקש להתאים תוכניהם לטעם השלטוני, פוגע בשורשו של חופש הביטוי”, הוסיפה זילבר, “זאת, בשל האפקט המצנן על חופש הביטוי בתחום האומנות והתרבות בו קיימת חשיבות מיוחדת לשימורו של מרחב חופשי המאפשר שיח פלורליסטי והצגה של דעות רבות ומגוונות ומבלי שיש בידי רשויות השלטון סמכות להתאים את התכנים למצב הרוח השלטוני”.

זילבר כתבה את הדברים בתשובה לפניית עו”ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, שביקש את התערבותה הדחופה כבר שלשום, לאחר פניית שרת התרבות מירי רגב לראש העיר מעלות תרשיחא בבקשה שיבטל את ההקרנה, דבר המהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי. לאחר שהשרה רגב פנתה לראש העיר פומרנץ, בטענה שאין בידיה את הסמכות המשפטית הדרושה לביטול הסרט, ראש העיר הודיע אתמול על ביטול הסרט ואמר כי הוא “סולד ממסריו” ו”קשוב לרגשות התושבים”. זאת על אף שכלל לא צפה בסרט, כפי שהודה.

המשנה ליועמ”ש זילבר כתבה בתגובה לדברים: “ממכתב ראש העיר לא ברור מהי התשתית לנימוקים המבססים פסילת סרט להקרנה על יסוד ‘המרקם המיוחד שקיים בעיר’, כמו גם מהו אותו מרקם שאינו מאפשר את הקרנת הסרט…לא ברור גם מה הבסיס המשפטי להסתמכות על עילה כזו בעת פגיעה כה דרמטית בחופש הביטוי כפסילת סרט להקרנה”. לדברי ח”כ עופר כסיף (חד”ש – הרשימה המשותפת) “שרת הצנזורה מנסה שוב לסכל הקרנת סרט, והפעם כדי למנוע דיון ציבורי על הגנה משפטית לפלסטינים. בדברי הימים של התרבות בישראל, תירשם רגב כהערת שוליים מביכה: זאת שבזכות רדיפת הכותרות שלה, הביאה לעניין רב במיוחד בתרבות אותה היא מנסה לדכא”. ח”כ עאידה תומא-סלימאן (חד”ש – הרשימה המשותפת) הדגישה ש”מירי רגב ממשיכה לפעול בניגוד להוראות החוק ולרדוף תרבות ביקורתית. הבעיה החמורה היא שראשי עיריות שמדברים גבוהה גבוהה על יחסים יהודים ערבים, משתפים פעולה עם הרדיפה של רגב ומגבילים את חופש הביטוי. לאה צמל היא אשת זכויות אדם מובילה. מעלות תרשיחא צריכה להציג את הסרט עליה בגאווה”.

בתגובה לביטול ההקרנה במעלות תרשיחא, המארחת את הפסטיבל, הנהלתו החליטה להקרינו מחוץ לעיר – מחר (שבת) ב-15:00 בקיבוץ כברי. כמו כן, האתר הרשמי של דוק אביב יפתח ערוץ צפייה ישירה בסרט ל-24 שעות משבת ב-18:00. מהנהלת פסטיבל דוקאביב נמסר כי “הפסטיבל מוחה בכך על ההחלטה השרירותית והחד צדדית מצידו של ראש העיר להתערב בתכני הפסטיבל ולצנזר את הסרט הזוכה במקום הראשון בפסטיבל דוקאביב תל אביב. ההחלטה להקרין את הסרט במקום חלופי נובעת מתוך אחריות שיש לפסטיבל לקהל הצופים הנאמן שלנו, ליוצרים וליצירה דוקומנטרית. הנהלת הפסטיבל לא תיתן יד בשום צורה לצנזורה ולהשתקה של יצירות מתחום התרבות והאמנות ולמהלכים פוליטיים שנועדו לפגוע בשיח המשקף את המציאות בישראל על כל גווניה”. כמו כן, כתגובת מחאה על איסור הקרנת הסרט, ארגוני היוצרים החליטו להקרין מחר בערב את הסרט בעיר, במקביל לטקס הנעילה של הפסטיבל”.

“יוצרות ויוצרים שימו לב: אנחנו יוצאים להקרין את הסרט ‘לאה צמל, עורכת דין’ במעלות, באזור הציבורי שמול אולם היכל התרבות. ההקרנה תהיה חינם אין כסף לטובת כל הציבור שלא מסכים עם הצנזורה שנכפתה עליו באופן לא חוקי על ידי ראש העיר. אנחנו קוראים ליוצרות, ליוצרים ולציבור הרחב לבוא ולצפות בסרט בשעה 20:40 במתחם החניון של היכל התרבות מעלות”, נכתב בהודעה. מאחורי המחאה עומדים ארגוני היוצרים, פורום היוצרים הדוקומנטריים, איגוד התסריטאים, איגוד הבמאים ועוד. “זה דומה לפעולה שעשינו בשנת 2015 בפסטיבל ירושלים עם הקרנה פיראטית של הסרט התיעודי על יגאל עמיר שנאסר להקרנה. בכל פעם שפסטיבל ייכנע ללחצים פוליטיים אז היוצרים יקרינו אותם בעצמם. לא יכול להיות שראש עיר יחליט איזה סרט יוקרן ואיזה לא. לא אחרי שהוא נבחר על ידי הצוות האמנותי של הפסטיבל”, מסר המפיק לירן עצמור, ממארגני המחאה.

הסרט “לאה צמל, עורכת דין”, של רחל לאה ג’ונס ופיליפ בלאיש, זכה השנה בפרס הראשון של פסטיבל דוקאביב. פעילי ימין והורים שכולים מפורום “בוחרים בחיים” הביעו את מחאתם על הזכייה, ודרשו ממפעל הפיס לבטל את המענק לדוקאביב והשרה רגב הצטרפה לקריאתם. בעקבות הלחצים, מפעל הפיס החליט תחילה לבטל את המענק, מה שעורר מחאה מצד יוצרים על הפגיעה בחופש הביטוי, לפרישה של שופטים בוועדות פרס של הפיס ולהודעה מצד מועמדים לפרס ספיר שיעבירו חלק מכספי הפרס לדוקאביב. לפני כחודשיים מפעל הפיס הפיס חזר בו, והודיע כי יעביר את המענקים כמתוכנן. הסרט עצמו, ששודר בערוץ 8 נמצא ברשימה המקוצרת של האוסקר האירופאי ובימים הקרובים יתוודע האם יהיה גם ברשימת המועמדים הסופיים.