restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

הרופאים לקראת סכסוך עבודה; עובדי המעבדות פותחים בעיצומים

9 באוגוסט 2020

ההסתדרות הרפואית (הר”י) צפויה להכריז הערב (ראשון) על סכסוך עבודה בעיצומו של המשבר הבריאותי החמור ביותר בישראל מאז הקמתה. ביום חמישי החליטו ראשי הר”י לזמן להיום את מזכירות הארגון – בעלת הסמכות להכריז על סכסוך עבודה. לכסכוך מספר עילות: תוספת 900 תקני הרופאים שהבטיחו שר הבריאות הקודם יעקב ליצמן בתחילת הקורונה (500) וזה הנוכחי יולי אדלשטיין (400) בסוף יולי – הפכו למעשה ל־600. מהתוספת שהבטיח ליצמן רק 200 רופאים התחילו לעבוד ולגבי ה־400 שאדלשטיין הקצה, רק 250 יגיעו והיתרה (150) תגיע אך ורק אחרי ש־250 התקנים יאוישו.

בהר”י גם מלינים על כך שמדובר בתקנים זמניים – שאינם לבסיס התקציב –  ואין התחייבות משר האוצר ישראל כץ ומפקידי האוצר שגם לאחר שיאושר תקציב, התקנים יתווספו באופן קבוע. באוצר לא מוכנים לדון על כל שינוי קבוע במערכת הבריאות עד שלא יאושר תקציב מדינה שספק האם יאושר בקרוב.

עוד טוענים בהר”י כי האוצר הבהיר בימים האחרונים שהתקנים האחרונים שיוקצו ימומנו על ידי התוספת התקציבית שכבר הוקצתה בשל הקורונה. הדבר מעורר זעם רב בקרב הרופאים הרואים בכך מהלך ציני וחסר היגיון כלכלי של האוצר. “המשמעות של ההחלטה הזו היא כי אין תוספת כסף אמיתית לעוד רופאים ומי שלא השקיע בתשתיות קורונה יקבל יחסית יותר רופאים בפחות כסף”, נמסר מהר”י לעיתון “כלכליסט”. עילה נוספת היא היעדר הסכמה סביב תשלום שכר ושעות נוספות לצוות רפואי שנאלץ להישאר בבידוד.

גם הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות, התריעה הבוקר מפני תנאי ההעסקה של עובדי המעבדות וכי מצב זה עלול להוביל להתפטרות המונית בתחום. “ההסכמים הקיבוציים של עובדי המעבדות – נחותים לעומת חלק מהחוזים האישיים של העובדים החדשים, שנקלטים במעבדות”, נמסר מיו”ר ההסתדרות, אסתר אדמון. “נחיתות ואפליה לרעה זו של הותיקים עלולות להוביל להתפטרות המונית”. מחרתיים (שלישי) הם מתכוונים לקיים אספות הסברה במהלך העבודה במעבדות במחאה על תנאי העסקתם”. הסתדרות עובדי המעבדות הפיצה מכתב לעובדים בו נכתב כי, “לא נשתוק עוד, החורף מעבר לפינה. הקושי שהיה קיים עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה הוכפל. לא נוכל לעמוד גם במחויבות שלנו לבדיקות השגרה וגם לתת מענה לבדיקות הקורונה. החלטנו להתייצב ולומר עד כאן… החל מיום שלישי נתחיל בגל מחאה ברחבי הארץ”.

כמו כן, טכנאי הרנטגן והדימות מזהירים כי ינקטו עיצומים ואף שביתה בדרישה להקל על עומסי העבודה שלהם, שהחריפו במשבר הקורונה, ולשפר את תנאי עבודתם. במכתב שנשלח בתחילת השבוע לשר הבריאות יולי אדלשטיין כותב יו”ר איגוד הרנטגנאים בהסתדרות, אריה הרשקוביץ, כי “לא נותרה לנו ברירה אלא לצאת למאבק בלתי מתפשר, לרבות לנקוט בצעדי שביתה, להצלת המקצוע ולהבטחת התנאים המינימליים לעובדים”. הרשקוביץ פנה לאדלשטיין בדרישה להתערב מיידית להצלת מערך הרנטגן והדימות מקריסה, שעלולה לפגוע ביכולת המערכת להתמודד לאורך זמן עם משבר הקורונה.

במערכת הבריאות מועסקים 1,200 רנטגנאים בבתי החולים ובמכוני הדימות. באוגוסט 2015 יצאו הרנטגנאים לשביתה שנמשכה שמונה ימים בדרישה לשיפור תנאי העבודה שלהם, אך היא הופסקה בהוראת בית הדין לעבודה. שני הסכמים שחתמה ההסתדרות בשנים האחרונות שיפרו מעט את מצבם, אך לא פתרו את הבעיות היסודיות: בהסכם המסגרת במגזר הציבורי ב-2016 זכו הרנטגנאים לתוספת שכר מוגדלת (15.25%, לעומת 7.75% למרבית עובדי המגזר הציבורי). בהסכם מ-2017 הועלתה הדרגה שבה ייקלטו עובדי רנטגן חדשים, מה שהגדיל את שכרם ההתחלתי. ביולי 2018 הם הכריזו על סכסוך עבודה בדרישה לשיפור תנאים והסדרת המקצוע, אך עד כה לא הושגה התקדמות במו”מ עם משרדי הבריאות והאוצר. “ישנה התעלמות בוטה מדרישותינו וממצבנו הקשה”, כתב הרשקוביץ, למרות זאת, “נמנענו ככל שניתן מנקיטה בצעדים ארגוניים וניסינו לקדם בהידברות את התיקונים הנדרשים”. עתה, הזהיר הרשקוביץ כי יצאו למאבק.