זכאים לבגרות במגזר הערבי: 38.3% (לעומת 64.4% במגזר היהודי)
“ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי מברכת על כל עליה אמיתית בהישגי התלמידים הערביים, אך מתריעה מכך שללא תכנית כוללת החינוך הערבי ימשיך לדשדש והפערים ימשיכו להיות תהומיים” – כך מסרה ועדת המעקב בתגובה לנתונים שפרסם משרד החינוך, לפיהן עמד אחוז הזכאות לתעודת בגרות בשנה”ל 2009-2010 במגזר היהודי על 64.4% לעומת 38.3% במגזר הערבי – בפער של יותר מ-26%. כמו כן נרשמה ירידה בקרב התלמידים הערביים בנגב, מ-29.4% ל-28.2%.
ד”ר האלה אספניולי, יו”ר ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי, אמרה:”הפערים האלה הם תוצאה ישירה של תת-תקצוב של החינוך הערבי. העלייה הצנועה נובעת מיישום חלקי של המלצות הוועדות המקצועיות המשותפות לנו ולמשרד החינוך. אנו קוראים למשרד החינוך ליישם מייד את כל ההמלצות, במסגרת תכנית כוללת ומתוקצבת. ללא כך אין כל ערובה להמשך מגמת העלייה בהישגים”. ד”ר אספניולי קראה לשנות את תכניות הלימוד בחינוך הערבי, כך ש”יהלמו את ייחודם הלאומי והתרבותי של התלמידים הערביים, וכדי לבנות אמון במערכת החינוך ולהפחית את הניכור הנובע משנים רבות של אפליה לאומית ואזרחית”.