restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

חוקר בבנק ישראל: עשר משפחות שולטות על כלכלת ישראל

20 ביולי 2010

“קיימת בעיה של קשר בין ריכוזיות במשק לאיום על הדמוקרטיה” – כך אמר קונסטנטין קוסנקו, חוקר בחטיבת המחקר של בנק ישראל, בכנס שנערך ביום שני, ה-19 ביולי, במכללה החברתית-כלכלית בתל אביב.

לדברי קוסנקו, לחברות הגדולות יש השפעה על היציבות הפיננסית והכלכלית של המשק. “בדו”ח בנק ישראל התייחסנו לשאלה, תחת הכותרת ‘האם החברות הגדולות במשק גדולות מדי או מורכבות מכדי ליפול’. התשובה היתה שהן בדרך לשם, ואז החברות הללו מתקרבות למצב שבו הן תופסות נתח די גדול מהכלכלה, היחסים ביניהן מורכבים וקשה לנו להבין את הקשרים ביניהן, ובאיזה שלב הן יגיעו למצב שנצטרך להציל אותן, כמו שקרה עם אפריקה ישראל. זה מאפשר להן לקחת סיכוני יתר ולגלגל אותם על הציבור הרחב. לכן זו סכנה ליציבות הפיננסית והמקרו-כלכלית של המשק”.

קונסקו מציין כי יש נתונים ועובדות שמצביעים על רמת ריכוזיות גבוהה מאוד במשק. כך למשל, מספר בעלי העניין בשוק הישראלי קטן מאוד – בסדר גודל של 1,700 איש בממוצע, שמחזיקים ב-650 חברות ציבוריות. לדבריו, בממוצע כל 2.5 בעלי עניין מחזיקים כ-60% מחברה ציבורית. בישראל, אמר קוסנקו, גם ניתן לזהות בקלות מי האדם או השותפים השולטים בחברות.

“במחקר של בנק ישראל הוכחנו שהשוק פירמידלי. כשבודקים את המספרים רואים ש-80% מהחברות בקבוצות העסקיות הגדולות הן במבנה פירמידה. כשבודקים את משקל הקבוצות בנתח השוק מגלים ש-22 קבוצות עסקיות שולטות ב-50% מהשוק – בניכוי טבע, שמכניסה סטייה בנתונים”, אמר.

לדברי קוסנקו, “השוק הישראלי הוא בין הריכוזיים במערב. יש בו שליטה של עשר משפחות גדולות שמתקרבת ל-30% מהשוק”. עוד אמר כי המצב בישראל “דומה לשווקים אסיאתים, לא מערביים”, וכי “הבעיה היא גם ענפית. הקבוצות הגדולות מחזיקות 50% מהשוק הפיננסי וב-70% מתחום השירותים והמסחר במשק”.

קוסנקו התייחס למפגש ראשי המשק עם ראש הממשלה, בנמין נתניהו, לפני כשנה במרכז עזריאלי בתל אביב, שנועד לגבש תוכנית כלכלית למשק לקראת תחילת כהונתו של נתניהו: “אני מזכיר ביקור אחד בעזריאלי ואומר שאם יש 25 אנשים מרכזיים במשק שיכולים להתכנס פעם בשנה עם נציגי ממשלה ולהחליט על דברים שיקרו במשק, אז יש איום”, הוסיף.