restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

חזית מעמדית רחבה: דרכו של סמוטריץ’ למשרד האוצר תהיה רצופת מאבקי עובדים

7 בדצמבר 2022

הענקת המפתחות למשרדי ממשלה לימין הפשיסטי מבטיחה דם, יזע ומחאות: איתמר בן גביר שר משטרה המפקד על מיליציות פרטיות; אבי מעוז שר הדתה והקצנה במשרד ראש הממשלה; ובצלאל סמוטריץ’, שר אוצר בשירות חבריו המתנחלים ופורום קהלת הניאו-ליברלי והממומן בידי בעלי הון אמריקאים (ר’ מאמר נוסף המתפרסם היום באתר).

“שלושת המוסקטרים” של נתניהו עלולים להעמיק את הכיבוש, להצית את השטח ולגרום נזק בלתי הפיך. בצד זאת, צפויה ממשלת הימין “מלא-מלא” לנקוט את הצעדים הכלכליים הימניים ביותר שידעה מדינת ישראל, ולהעמיק את הפערים החברתיים הזועקים כבר כיום.

בדומה לאדונים בן גביר ומעוז, משנן סמוטריץ’ משנה סדורה אותה דקלם לאורך מערכת הבחירות: הפרטה מסיבית, הכבדת המס על מעמד העובדים, פגיעה בארגוני העובדים, ביטול זכות השביתה, העסקה בחוזים אישיים במגזר הציבורי, ביטול הקביעות, צמצום השירותים הציבוריים ומחיקת מדינת הרווחה (או מה שנותר ממנה). בקצרה: השר ישרת היטב את האינטרסים של בעלי ההון.

מסדין אדום לדגל אדום

מינוי סמוטריץ’ לשר האוצר חשף סדקים נדירים בציר עתיק היומין בין הממשלה להסתדרות: “סמוטריץ’ הוא סדין אדום. אנו זקוקים לשר אוצר המבין את התמונה הכוללת – ולא לשר המדבר על פירוק ועדים בכל הזדמנות”. במילים אלה פנה יו”ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לנתניהו במהלך חודש נובמבר, עקב האיתותים על מינוי סמוטריץ’. בר-דוד המשיך: “זו הכרזת מלחמה. לא נהסס להשיב אש באמצעות כל הכלים העומדים לרשותנו. אנו לא ממליצים לאף אחד לבדוק את גבולות הגזרה”.

כמיליון עובדים בישראל משתכרים שכר מינימום, סכום אשר לא עודכן מאז 2017 (!). שכרם של עובדים אלה כ-5,300 שקלים בחודש עבור עבודה במשרה מלאה. ואם ביוקר המחייה עסקינן, כלל העובדים זכאים לתוספת יוקר, מאחר שמדד המחירים לצרכן עלה בשנה האחרונה ביותר מחמישה אחוזים.

 דרכו של סמוטריץ’ לראשות משרד האוצר רצופה מכשולים, ובראשם: ציבורי עובדים מאורגנים רבים הממתינים מזה שנים לחידוש ההסכמים הקיבוציים. רוב ההסכמים נחתמו טרם הזינוק באינפלציה, ועתה יש לעדכנם כדי להיאבק ביוקר המחייה הגואה.

אתר “זו הדרך” פרסם באחרונה (27.11) כי מורי החינוך העל-יסודי דורשים תוספת שכר של שלושים אחוזים. עוד פורסם כי הרופאים נאלצים לעבוד ללא הסכם שכר, למרות שתוקף ההסכם האחרון עליו חתמו פג עוד ב-2018 (ההסכם נחתם ב-2011 בתום שביתה ממושכת). תוספת השכר האחרונה שקיבלו עובדי המגזר הציבורי הייתה ב-2017.

המכנה המשותף לקבוצות העובדים שצוינו לעיל הוא העסקתם בידי המדינה והמגזר הציבורי. לכאורה לא קיימים עובדי ציבור המשתכרים שכר מינימום. אך בפועל, רבבות עובדים (יש המעריכים את מספרם ביותר ממאה אלף) מועסקים בשירות הציבורי דרך חברות קבלן, חברות אבטחה וניקיון, שירותים מופרטים, מיקור חוץ ועוד. עובדים אלה מועסקים על פי רוב בתנאים מחפירים, והם חשופים לפגיעות אנושות בזכויותיהם. ניתן למצוא אותם בכל תחומי השירות הציבורי, ובייחוד במשרדי הרווחה, החינוך והבריאות.

כניסתו של סמוטריץ’ לתפקיד שר האוצר צפויה אפוא לבשר על שורה ארוכה של סכסוכי עבודה, שעל חלקם כבר הכריזו עובדים הממתינים לשעת כושר. התבטאויותיו של השר לעתיד מבשרות כי השעה קרבה וכי על העובדים להתאחד. במילים אחרות: יש להפוך את הסדין האדום לדגל האדום. מעבר לדרישות הסקטוריאליות (הצודקות), חיוני מאבק מעמדי תחת מטרייה אחת ואשר לו מטרה ברורה: העלאת שכר העובדים מעבר ליוקר המחיה באמצעות דרישת תוספות שכר ריאליות. התוספות יאפשרו לעובדים לא רק “לסגור את החודש” בבטחה, אלא יחזקו אותם כלכלית, וישנו את יחסי הכוחות בין ממשלת ההון לבין מעמד העובדים.

 

הפריון עולה… והשכר יורד 

האחדות המעמדית כוללת בהכרח גם את עובדי התעשייה. מחקר חדש שערך “פורום ארלוזורוב” ההסתדרותי בחן את הקשר ארוך הטווח בין פריון העבודה בישראל לבין שכר העובדים. המחקר מתח ביקורת על ההנחה לפיה ככל שעולה פריון העבודה (התוצר שמייצרים העובדים בשעת עבודה), עולה שכר העובדים בהתאם. ממצאי המחקר מראים כי בסיס להנחה היה קיים רק עד שנת 2004.

הנתק בין קצב עליית מדדי הפריון לבין השכר דרדר את המשק הישראלי למצב עגום. בשנת 2021 עמד השכר הריאלי הממוצע, הנמדד במונחי תוצר, על 11,773 שקלים. סכום זה יכול היה להיות גבוה ב-11.5% לו היה מוצמד לקצב הפריון. השכר הממוצע אמור היה אם-כן לעמוד על 13,124 שקלים – זאת עוד לפני שקלול עליית יוקר המחיה.

עוד בנושא