restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

חייו של לוחם: נפטר ראובן קמינר, פעיל השמאל העקבי במשך עשרות שנים

21 בספטמבר 2020

אתמול נפטר ראובן קמינר, פעיל השמאל העקבי הוותיק שהיה במשך שנים רבות חבר מזכירות חד”ש וחינך דורות של פעילות ופעילים. קמינר נולד ב-1929 בארה”ב והגיע לארץ, יחד עם דפנה שותפתו לחיים ולמאבקים, במסגרת גרעין של השומר הצעיר כדי להצטרף לקיבוץ סאסא. בני הזוג קמינר גורשו מסאסא בתחילת שנות ה-50, יחיד עם מאות חברי מפלגת השמאל הסוציאליסטי (שכונתה אז “קבוצת סנה”) שסולקו יחד עמם מהתנועה הקיבוצית.

הוא השתקע בירושלים, למד משפטים באוניברסיטה העברית ושם הצטרף לתא הסטודנטים הקומוניסטים היהודי-ערבי. יחד רעייתו, היה פעיל בסניף המקומי ובין היתר השתתף במאבקים של תושבי המעברות בבית שמש ובירושלים, בייחוד במעברת קריית היובל, שהפכה מאוחר יותר לשכונה שבמערב העיר ובה התגוררו בני הזוג קמינר במשך עשרות שנים.

ביתם של דפנה וראובן קמינר ברחוב בורוכוב הפך למקום מפגש, מועדון דיונים, בית ספר למרקסיזם ואף מערכת של הירחון “ישראלפט” בשפה האנגלית שדיווח על הנעשה בישראל בעידן טרום-אינטרנט. עם הפילוג במק”י ב-1965, ראובן הצטרף לזמן קצר לקבוצה שבהנהגת משה סנה, אך כעבר שנים מעטות נטש את שורותיה בגלל נטיותיה הציוניות והלאומניות. כך שבתחילת שנות ה-70 היה קמינר לאחר ממנהיגיה במה שהוגדר אז כ”השמאלה חדש” על גלגוליה, קודם בשי”ח (שמאל ישראל חדש) ומאוחר יותר בשס”י (שמאל סוציאליסטי ישראלי). במסגרת שס”י נמנה עם מייסדיה של החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד”ש) ב-1977 ובמשך שנים רבות היה חבר מזכירות ומראשי הסניף הירושלמי של החזית. ב-1982 נמנה קמינר עם פעיליה המרכזיים של הוועד נגד המלחמה בלבנון שהוקם ביום בו פלשו כוחות צה”ל למדינה השכנה.

בנובמבר 1986, היה ראובן קמינר אחד מראשי משלחת השלום בת כ-20 חברים שנפגשה ברומניה עם נציגי אש”ף  ועקב כך הועמד לדין יחד עם העיתונאית יעל לוטן, פעיל השלום לטיף דורי ותושב יד חנה אליעזר פיילר. זאת, באשמת הפרה של “חוק המפגשים” שאסר על מגע בין ישראלים לבין נציגי אש”ף. הארבעה הורשעו בעבירה של קיום מגע אסור, לפי סעיף 4(ח) לפקודת מניעת טרור ובעבירה של קשירת קשר לבצע עוון, לפי סעיף 499 לחוק העונשים. בערעורם לבית המשפט והועמד על קנס בסך אלף שקל לכל אחד. ח”כ תופיק טובי (חד”ש) אמר אז במליאת הכנסת “אני רוצה להביע מעל דוכן הכנסת את הזדהותנו עם מפגש חשוב זה ועם ראיית כל דיאלוג בין ישראלים ובין נציגים פלסטינים, בכללם נציגי אש”ף, למען כינון שלום צודק באזור, כצו החיים וצו השלום”. בשל פעילותו במשלחת ונגד הכיבוש, אנשי התנועה הגזענית כ”ך ניסו להצית את ביתה של משפחת קמינר.

כאמור, קמינר היה פעיל עד מאוד במאבק בכיבוש מאז סוף ה-60; בהתארגנויות שונות משלום עכשיו ועד די כיבוש. ב-1996 אף פרסום הספר החשוב שנכתב עד כה על המחאה בישראל בעת האינתיפאדה הראשונה: “הפוליטיקה של המחאה: תנועת השלום הישראלית והאינתיפאדה בפלסטינית” שפורסם בהוצאת אוניברסיטת סאסקס היוקרתית.

ראובן קמינר הותיר אחריו את שותפתו לחיים ולמאבקים, דפנה, את ילדיו מיכה וטלי וכן נכדים. בנו הבכור, ד”ר נעם קמינר, אף הוא אחד הדמויות הבולטות בשמאל העקבי במשך עשרות שנים, נפטר ממחלת הסרטן לפני חמש שנים.