restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

ח”כ תומא-סלימאן בדיון על הצבת המצלמות בקפליות: תיוג אתני וערעור על עיקרון השוויון

9 באוגוסט 2019

ועדת הבחירות המרכזית החלה לדון היום (חמישי) בעתירה נגד הכנסת מצלמות לקלפיות ביישובים ערביים, שהגיש ארגון עדאלה לזכויות המיעוט הערבי בישראל. ח”כ עאידה תומא-סלימאן (חד”ש – הרשימה המשותפת) אמרה בוועדה כי הדיון שהיא עורכת פוליטי ולא משפטי. “היה כאן תיוג אתני וערעור על עיקרון השוויון בין כל האזרחים ובין כל המפלגות המתמודדות”, אמרה בהתייחס להכנסת המצלמות בידי פעילי ליכוד לקלפיות ביישובים הערביים. לדבריה, “כשנותנים למפלגה שיש לה את האמצעים הכלכליים והאנושיים לפעול ולקבל פריבילגיה כזאת, נפגע קשות עיקרון השוויון”.

לדברי עו”ד סאוסן זהר מארגון עדאלה, הכנסת המצלמות לקלפיות הפריעה להצבעה ועצרה אותה ל-45 דקות בממוצע. היא הוסיפה כי בעדאלה מחזיקים בשלושה תצהירים של אנשים שנכחו בקלפיות והעידו שהצילום גרם להם לתחושת השפלה, הטרדה וכעס. הם בורחים ועוזבים את הקלפי מחשש להיות מצולמים”, אמרה.

יצוין שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הפיץ הלילה חוות דעת הקובעת כי ועדת הבחירות המרכזית אינה מוסמכת להתיר שימוש במצלמות וידאו בקלפיות. חוות הדעת הועברה לוועדה בידי עו”ד רן רוזנברג, סגן בכיר במחלקת הבג”צים, לקראת דיון שהתקיים הבוקר בעתירות נגד כוונת מפלגת הליכוד להשתמש במצלמות ביום הבחירות.

“בהיעדר הסמכה מפורשת בחוק הבחירות ובתקנות הבחירות, ועדת הבחירות המרכזית אינה יכולה להורות על הצבת מצלמות מטעמה”, נכתב בחוות הדעת. מנדלבליט הוסיף כי השאלה צריכה להיות מוכרעת בחקיקה בכנסת. “היועץ המשפטי סבור כי יש להותיר את שאלת אפשרות הצבתן של מצלמות בקלפיות במהלך ההצבעה להכרעתו המפורשת של המחוקק הראשי”, נכתב.

במפלגות הימין מסרו ל”הארץ” לאחר הבחירות הקודמות כי הצבת המצלמות בקלפיות ביישובים הערבים, שבו השקיעה המפלגה מאות אלפי שקלים, נועד להרתיע מצביעים ביישובים ערביים מלהגיע לקלפיות וכך להוריד את שיעור ההצבעה בהם. יו”ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, התיר ביום הבחירות לפעילי ליכוד לבצע הקלטות שמע בקלפיות ולתעד בווידאו את ספירת הקולות בתום יום ההצבעה – אך קבע כי עליהם להודיע על כך למשתתפים בהליך הספירה. בהחלטתו אז נימק מלצר את התרת המהלך ברצון לאזן בין החשש לפרטיות לבין שמירה על טוהר הבחירות. אחד התנאים שהציב היה כי פעילי המפלגה לא יישאו את המצלמות על גופם, אלא יכניסו אותן לתיק או למזוודה.

יום לאחר הבחירות, ב-10 באפריל, הודיע משרד יחסי הציבור קייזלר-ענבר, כי הוא זה שהיה אחראי, לצד אנשי הליכוד, להצבת המצלמות בקלפיות ביישובים הערביים. “בזכות זה שהוצבו משקיפים מטעמנו בכל קלפי, אחוז ההצבעה ירד מ-50%, הנמוך ביותר שנראה בשנים האחרונות!”, נכתב בעמוד הפייסבוק הרשמי של המשרד. “ששש… אל תגלו לאף אחד. אלה היינו אנחנו”.