restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

כנס לציון 30 שנה למותו של המנהיג הקומוניסטי אמיל תומא

15 בנובמבר 2015

בסוף נובמבר יתקיים בחיפה כנס לציון 30 שנה למותו של המנהיג הקומוניסטי ד”ר אמיל תומא שנולד ב-1919 ונפטר ב-1985 והיה ממנהיגי הציבור הערבי בישראל ושל המפלגה הקומוניסטית (מק”י). על כך מסר יו”ר מכון אמיל תומא לעיונים פלסטיניים וישראליים, ח”כ לשעבר עיסאם מח’ול. האירוע המרכזי יתקיים בסוף השבוע של ה-27 וה-28 בנובמבר וצפויים אירועים נוספים ברחבי הארץ.

emil tuma

אמיל תומא (צילום: אל אתיחאד)

תומא נולד בחיפה ולמד בבית ספר יסודי בעיר ואת לימודיו התיכוניים עשה בבית הספר התיכון הירושלמי היוקרתי “אל מוטראן”. שם למד אצל הסופר הקומוניסטי הלבנוני ראיף ח’ורי שהשפיע רבות על גיבוש עמדותיו הרעיוניות. ב-1937 נסע תומא ללמוד משפטים באוניברסיטת קייבמרידג’ שבבריטניה ואף הצטרף למפלגה הקומוניסטית הבריטית. עם שובו לארץ עם פרוץ מלחמת השנייה הוא הצטרף למפלגה הקומוניסטית של פלשתינה והתמנה לעורך הראשון של עיתונה בשפה הערבית “אל אתיחאד”. יחד עם פעילים קומוניסטים צעירים נוספים, ביניהם אמיל חביבי, תופיק טובי ופואד נאסר ארגן את האיגודים המקצועיים הפלסטינים.

ב-1943, תומא נמנה עם מסיידי הליגה לשחרור לאומי ועם הקמת מק”י ב-1948 נבחר כחבר בוועד המרכזי. שנים רבות הוא כיהן בלשכה הפוליטית של מק”י והיה חבר בהנהגת חד”ש. הוא כתב שורה ארוכה של ספרים, מסות ומאמרים. ספרו היחיד שתורגם לעברית הוא “התנועה הלאומית הפלסטינית והעולם הערבי” (הוצאת מפרש, 1990). את לימודי הדוקטורט סיים בתחילת שנות ה-70 בברית המועצות. ב-2004 נקרא רחוב על שמו בשכונת ואדי ניסנאס שבחיפה.