restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

מחקר באוניברסיטת העברית: הסגר רק הגדיל את כמות ההפגנות ואת מספר המוחים

19 באוקטובר 2020

הגבלת התנועה ליציאה להפגנה עד 1000 מטר ממקום המגורים, במסגרת הסגר, השפיעה לטובה על מספר המפגינים שיצאו למחות נגד שלטון הימין ברחבי הארץ. כך עולה מבדיקה שערך השבוע עדי בן-נון, המנהל הטכני של מרכז מערכת המידע הגיאוגרפי (GIS) במחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים. עוד נמצא כי הגבלת המרחק על המוחים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו גררה קריאה נרחבת לאזרחים לצאת ולהפגין במוקדים שונים ברחבי הארץ – הצליחה עד מאוד.

לפי ממצאי הבדיקה, המחאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו המואשם בפלילים התקיימו בסוף השבוע שלפני הסרת המגבלות, ב-10 באוקטובר, בלא פחות מ-1321 מוקדים (כיכרות, רחובות, צמתים ועוד). בבדיקה שנערכה בשבת ה-1 באוקטובר לשם השוואה, היו 720 מוקדים בלבד. “תוך ימים ספורים כמות מוקדי ההפגנות גדלה כמעט פי שתיים”, ציין בן-נון. “כלומר, לא רק שההפגנות לא נפסקות, לצערה של הממשלה, אלא הן התעצמו והשפיעו על אזורים שלמים שמתעוררים”.

בן-נון גם ניסה למצוא שינויים על גבי מפות המחאה, מקומות מפתיעים שבהם התקיימו הפגנות. אחד האזורים הללו היה ליד גבול עזה. “ביישובים כמו קיבוץ ארז, שדרות מפלסים, נחל עוז, בארי, נתיבות, צומת דורות, גברעם ובכוכב מיכאל החלו לצוץ הפגנות. המפגינים מתגודדים בעיקר בכניסה ליישובים קטנים, בצמתים שעל יד הכבישים הראשיים, בהפגנות שיכולות להגיע לעשרות מוחים”, הדגיש בן-נון. “לא פחות מ-400 מתוך 1321 הפגנות הם על כבישים ראשיים במדינה, שזה נתון מדהים. בשבוע האחרון תושבי ישובים קטנים יוצאים בהמוניהם לצמתים”.

גם בצפון הארץ חלה התעוררות מרשימה בשבוע לפני הסרת מגבלות הסגר, מבחינת כמות מוקדי המחאה. בן-נון הסביר: “לאורך כביש 89 ניתן לראות יישובים קטנים רבים שיוצאים להפגין. צומת חוסן, צומת מעונה, צומת נווה זיו וצומת קדרים הם דוגמאות למוקדי מחאה שהתפתחו בעת האחרונה. יש הפגנות גם לאורך כביש 90 וגם לאורך כביש 99 הצפוניים”.

תל-אביב היא שיאנית ההפגנות, ואחריה ניתן למצוא ריבוי של הפגנות בירושלים ובחיפה – הערים הגדולות. יש גם אזורים שלגביהם בן-נון לא יודע להסביר את קיומן של ההפגנות: “המגזר הערבי כולו מודר מההפגנות. מצד שני, שמנו לב לנרשמו מחאות בצומת אום אל פאחם או בצומת כפר קרע או צומת משמר הגבול שבוואדי עארה”.

בן-נון ניסה לחשב גם את מספר המפגינים המקסימלי הכולל שיכולה להגיע לאותם מוקדי הפגנות. החישוב כלל את פוטנציאל המפגינים מעל גיל 21 שיוכלו להגיע לכל הפגנה בטווח רדיוס של קילומטר לכל כיוון. זאת בהסתמך על נתוני הלמ”ס האחרונים והמעודכנים ביותר למגורים לפי אזורים. על פי נתונים אלה המסקנה שלו הייתה שמספר המשתתפים המקסימלית שתוכל להשתתף כיום בהפגנות ברחבי הארץ עומד על כ-3.2 מיליון אזרחים. “זה מראה שכמות ההפגנות רבה מעודדת יותר אנשים לצאת ולהפגין ליד ביתם”, ציין בן-נון.

על פי נתונים שמסרה תנועת הדגלים השחורים בתחילת השבוע, בסוף השבוע האחרון (17.10) הפגינו כ-260 אלף אזרחים – גם לאחר הסרת המגבלות. לדברי התנועה, הסרת הסגר לא פגעה במספר המוחים, אלא אף הגדילה את מספרם ורק להפגנה שנערכה ברחוב בלפור, ליד מעון ראש הממשלה בירושלים, בו לא נערכו הפגנות במשך שבועות, הגיעו בין 10 ל-15 צופים. בדגלים השחורים ובקריים מיניסטר צופים שמספר המפגינים אף יגדל בשבת הקרובה.