restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

נחשפו פרוטוקולים מטבח כפר קאסם; ח”כ תומא-סלימאן: רצח המוני שמטרתו גירוש תושבי המשולש

30 ביולי 2022

“המפקד אמר שרצוי שיהיו מספר הרוגים”, כך העיד מפקד פלוגת מג”ב בגזרה שבה התבצע הטבח בכפר קאסם ב-1956, שבו נרצחו 50 ערבים-פלסטינים אזרחי ישראל בידי לוחמי מג”ב. עדותו התפרסמה אתמול (שישי) בפרוטוקולים של משפט כפר קאסם. מאות עמודים של פרוטוקולים, שהיו חסויים מאז הטבח, נחשפו לציבור על ידי משרד הביטחון, בעקבות עתירתו של ההיסטוריון אדם רז ממכון המחקר עקבות. המדינה סירבה תחילה לפרסם את הפרוטוקולים, בטענה כי התוכן שלהם עלול לסכן את ביטחון המדינה. טבח כפר קאסם התרחש ביומה הראשון של קנוניה אימפריאליסטית בריטית-צרפתית ישראלית, מלחמת סיני, באוקטובר 1956. אזרחיה הערבים של ישראל היו נתונים אז תחת ממשל צבאי.

בעדותו אישר לוי כי שמע את הפקודה “דינם כדין כולם”, בהתייחס לירי אל עבר אזרחים שחוזרים מהשדות אחרי שעת העוצר, גם אם לא ידעו כי הוקדמה. בהמשך נשאל: “האם ההיגיון שלך לא אמר לך שלהפר עוצר פירושו על ידי אדם שיודע שיש עוצר?”. לוי השיב בחיוב. בהמשך נשאל: “איך אתה יכול להגיד שמישהו אמר לך שתהרוג אנשים שאינם יודעים שיש עוצר?” ועל כך השיב: “כי ניתנה לי פקודה כזו… היום אני מוצא שזה לא הגיוני. אז חשבתי שזה הגיוני”.

בפרוטוקלים שנחשפו עדויות לתכנית “חפרפרת” לגירוש תושבי המשולש הערבים לממלכת ירדן. התכנית נגנזה והיא נחשפה לראשונה בעבר על ידי העיתונאי רוביק רוזנטל אך פרטיה המלאים לא פורסמו מעולם. לוי נשאל, בהקשר זה, “מה הקשר בין בריחת ערבים לפקודה לירות במי שיפר מעצר?” והשיב: “הקשר הוא שכתוצאה מכך חלק מהאוכלוסייה תיבהל ותחליט שיותר טוב להיות בצד השני, כך אני מפרש זאת”. הוא נשאל בהמשך אם “ביצוע העוצר עלול היה לעזור להגברת הרצון לברוח” – כלומר, אם יש קשר, להבנתו, בין העוצר ובין עידוד הערבים לעזוב – ועל כך השיב לוי בחיוב.

יצוין כי ממשלת מפא”י הטילה ב-1956 צנזורה צבאית כדי להסתיר את הטבח. אולם חברי הכנסת מהמפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק”י) תופיק טובי ומאיר וילנר, חשפו את הפרשה מעל דוכן הכנסת. בעקבות הסערה הציבורית שקמה נאלץ ראש הממשלה דוד בן–גוריון להורות על חקירה ועל עריכת משפט צבאי לנאשמים. לפי עדותו של אחד מחושפי הפרשה, ח”כ וילנר, שפורסמה בכתב העת “ערכים” באוקטובר 1966, במלאות 40 שנה לטבח: “העובדות האיומות על הטבח בכפר קאסם נודעו לציבור בארץ ובעולם רק אחרי שביקרנו, החבר תופיק טובי יחד עם כותב שורות אלו בכפר. היה זה לאחר הפרסום המעורפל של הממשלה שבועיים לאחר הטבח. משנכנסנו לכפר לא ראינו תחילה אנשים ברחובות, לאחר זמן מה מצאנו מספר צעירים שבתחילה פחדו מאתנו. אך לאחר שהתברר להם מי אנו ולשם מה הגענו לכפר רכשנו את אמונם ובעזרתם נכנסנו למספר בתים. אז שמענו לראשונה על כל מה שהתרחש, את מלוא גודל הזוועה. אנו רשמנו ותעדנו את הדברים, לרבות שמותיהם של כל הנרצחים”.

עוד כתב מזכ”ל מק”י דאז, וילנר: “בתזכיר שהוציא החבר תופיק טובי בשלוש שפות תוארו מעשי הזוועה ופורסמו שמות כל הקרבנות והגילאים שלהם. מאוחר יותר התקיים המשפט של מבצעי הטבח, והוטלו עליהם פסקי–דין קלים יחסית לגודל הפשע… חמור ביותר גם מה שאירע לאחר המשפט. כל הרוצחים קיבלו חנינות ושוחררו כבר לאחר שלוש שנים! 17 שנים הפכו לשלוש. וגם במהלך שלוש השנים זכו מבצעי הטבח לתנאי מאסר טובים במיוחד. במהלך תקופת מאסרם התקשר עימם ראש הממשלה, דוד בן–גוריון, מספר פעמים. לאחר שחרורם הם קיבלו תפקידים ממלכתיים בכירים, גם בקרב האוכלוסייה הערבית. עובדות אלו מוכיחות כי השלטונות לא ראו במבצעי הטבח פושעים, אלא מבצעי ‘שליחות ממלכתית’ בהקשר למלחמה נגד מצרים. את המשפט הם נאלצו לקיים, כיוון שהידיעות על הטבח התפרסמו ונודעו לציבור בארץ ובעולם”.

ח”כ עאידה תומא-סלימאן (חד”ש) הגיבה אמש לחשיפת פרוטוקולי טבח כפר קאסם ומסרה: “‘רצוי שיהיו מספר הרוגים!’ היום נחשף מה שאמרנו מהיום הראשון: הטבח המזעזע בכפר קאסם ב-1956 היה רצח מכוון, חלק מתכנית לגרש את תושבי המשולש. הפרוטוקולים שפורסמו מוכיחים כי ישראל לא רק רצחה בדם קר 50 אזרחים ערבים אלא גם תכננה ‘הקמת מכלאות’ ו’העברת האנשים’, לא רק ב-48 אלא גם תחת המשטר הצבאי בשנות ה-50. דגל שחור התנוסס מעל פקודות הטבח בכפר קאסם. 66 שנים אחרי הרצח הנתעב ההוא, מדינת ישראל עדיין בורחת מבשורה. על מדינת ישראל להכיר באחריותה באופן רשמי לטבח. הכרה בפשעי העבר היא שלב הכרחי בדרך לתיקון העוול ההיסטורי והבסיס לעתיד משותף.”

ח”כ עופר כסיף (חד”ש – הרשימה המשותפת) הוסיף: “הפרוטוקולים של משפט טבח כפר קאסם שנחשפו היום מוכיחים שהרצח היה בכוונה תחילה, כפי שטענו מאז ומתמיד. היה זה ניסיון לנצל את פרוץ מלחמת התוקפנות המשולשת (ישראל, צרפת, אנגליה) בכדי לבצע גירוש נוסף ליושבי הארץ הפלסטינים. רואים בפרוטוקולים גם את הדמיון ההיסטורי למשפטים אחרים שדנו פושעי ופשעי מלחמה: לפעמים כל מה שצריך זה רמיזה מהמפקד ו’לכוון לדעת המנהיג’. כך מתרחשות הזוועות הגדולות בהיסטוריה. למען העתיד של כולנו, ישראל חייבת להכות על חטא, להכיר בפשעיה ולתת עליהם דין צדק.”

עוד בנושא: