restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

עשרות פעילי חד”ש הפגינו בירושלים נגד הקטל בענף הבנייה

10 בפברואר 2016

“הטרגדיה בענף הבניין נמשכת יותר מדי זמן. בכל יום, בכל אתר בנייה, פועלי הבניין עובדים תחת סכנה עצומה לחייהם, והממשלה אינה עושה דבר. בשנת 2015 נהרגו 34 פועלים בתאונות עבודה. בחודש ינואר 2016 לבדו – נהרגו שישה פועלים נוספים. עבור הממשלה אלו עובדים שקופים: פועלים יהודים מאוכלוסיות מוחלשות, ערבים אזרחי ישראל, פלסטינים מהגדה ועובדים זרים, שרובם מועסקים כעובדי קבלן. בלי הגנה. בלי זכויות”, כך אמר אתמול (שלישי), יו”ר הרשימה המשותפת ח”כ איימן עודה (חד”ש) בהפגנה שנערכה מול משרד הכלכלה בירושלים בעקבות העלייה המתמדת במספר הפועלים הנהרגים באתרי הבנייה. “זהו ביטוי נוסף לקפיטליזם החזירי” הוסיף ח”כ עודה.

 

עשרות פעילי חד”ש ומק”י, יהודים וערבים, לקחו חלק במשמרת המחאה שנערכה אתמול, ביניהם חברי הכנסת עודה, דב חנין, עאידה תומא-סלימאן ועבדאללה אבו מערוף במשמרת מחאה מול משרד הכלכלה בירושלים. בין המפגינים חברי סיעת חד”ש בהסתדרות ופעילי כוח לעובדים מירושלים. ח”כ חנין אף הוא נאם בהפגנה ודרש הגברת האכיפה באתרים, יחד עם הוספת פקחים נוספים ושיפור בתנאיהם, החמרת הענישה על האחראים לתאונות ושקיפות אמיתית בענף. עוד הוא קרא לשר הכלכלה, בנימין נתניהו, לקחת אחריות ולהתפטר.

 

construction demo

מפגינים, אתמול, מול משרד הכלכלה בירושלים (צילום: סיעת חד”ש בהסתדרות)

יצוין שמוקדם יותר נערכה ישיבה מיוחדת בנושא בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. ממנה עולה כי בעשור האחרון לא נשלל רישיון מקבלן  שעובדיו נהרגו או נפצעו בתאונות עבודה. כך עולה מדברים שאמר רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, אמנון כהן, בדיון מיוחד בנושא תאונות בענף הבנייה בישראל. כהן, האמון על רישום קבלנים והנפקת רישיונות עבודה, אמר שבתקופה זו לא הורשע ולו קבלן אחד בשל תאונת עבודה בענף הבנייה. מנתונים שמסר עולה כי בשנים 2006 עד 2016 אירעו 302 מקרי מוות של פועלי בניין.

הדיון שנערך אתמול הוא השלישי שמקיימת ועדת העבודה והרווחה על  ריבוי העבודה בענף הבנייה. במהלך הישיבה העלו חברי כנסת של חד”ש טענות כלפי משרד הכלכלה, שאינו מקצה מספיק מפקחים בענף הבנייה ונמנע מפרסום שמות הקבלנים אשר באתריהם התרחשו תאונות. בדיון השתתפו גם נציגי משטרת ישראל, משרד הכלכלה, התאחדות בוני הארץ והקואליציה למאבק בתאונות בניין.

בדיון ציין כהן כי מספרם המועט של פקחי הבנייה מקשה על האכיפה בנושא. לדבריו, בשנה האחרונה הוא קיבל 383 הודעות על צווי בטיחות שהוצאו לאתרי בנייה — שמשמעותם היא שזוהתה סכנה ממשית לעובד בעת ביקור של מפקח באחד האתרים. “למפקחים המעטים של משרד הכלכלה לוקח שבועיים להגיע לאתר”, אמר כהן. כיום יש 17 פקחים ייעודיים המטפלים בכ-12 אלף אתרי בנייה, כלומר יותר מ-700 אתרים למפקח.

רק חברות בעלות רישיון שאושר על ידי רשם הקבלנים יכולה לבצע עבודות בנייה. כמו כן, הרשם הוא הגורם האחראי על שלילת הרישיון מקבלן, אם הורשע בעבירה שיש בה כדי לערער על מהימנותו להיות קבלן רשום. הרשם הוא גם הגורם אשר מגיש את חומר החקירה לתובע מטעם הרשות המקומית שבה בוצעה כביכול העבירה. הרשם הנוכחי, עו”ד אמנון כהן, נכנס לתפקיד בשנת 2012. לפני כן שימש מנכ”ל ארגון הקבלנים והבונים במחוז באר שבע.

בין השנים 2010 ל-2015 נהרגו 185 פועלים בתאונות עבודה. בשנים אלה פתחה המשטרה מאה תיקי חקירה על גרימת מוות ברשלנות בענף הבנייה. 11 כתבי אישום הוגשו לבסוף. באותן שנים נפתחו 87 תיקי חקירה על גרימת חבלה ברשלנות באתר בנייה, ושבעה כתבי אישום הוגשו. כעת מתברר כי אף כתב אישום לא הסתיים בהרשעה, ולכן לא נשלל רישיון של אף קבלן. בחודש שעבר בלבד אירעו חמש תאונות בענף הבניין שהביאו למותם של פועלים. עוד 19 עובדים לפחות נפצעו באורח קשה. בשנה שעברה נהרגו 35 עובדים בענף הבניין, עלייה של יותר מ-10% לעומת השנה הקודמת, שבה נהרגו 31 עובדים. בין העובדים שנהרגו בשנה שעברה, 18 היו ישראלים ו-17 עובדים זרים ותושבי הרשות הפלסטינית. כך עולה מנתונים חדשים שפרסם משרד הכלכלה.

60 אחוז מההרוגים בענף הבנייה בשנת 2015 נפלו מגובה בעבודות שביצעו על גגות, פיגומים ופתחים במבנים. סיבות נוספות למוות היו התמוטטות חלקי מבנה, קירות או ציוד הנדסי, התחשמלות או פגיעה מחפץ. בחלק ניכר מהמקרים סיבת התאונה הייתה חוסר הקפדה על הוראות הבטיחות. “על פי ההערכות הכי זהירות שלנו, בשנה נפצעים קשה אלף פועלי בניין, ועוד 7,000 נפצעים בדרגות קושי פחותות”, אמרה מרכזת הקואליציה למאבק בתאונות בניין, עו”ד הדס תגרי. “אזרחי המדינה מממנים קצבאות נפגעי עבודה בסך של ארבעה מיליארדי שקלים בשנה. מדוע משרד הכלכלה אינו שקוף ואינו חושף את שמות הקבלנים ואתרי הבנייה שבהם התרחשו תאונות? איך ייתכן שאחרי תאונה ממשיך אתר בנייה לעבוד כרגיל ואין חקירה ואין אכיפה?”. ח”כ חנין הדגיש בדין “זהו מצב חירום. שר הכלכלה, שהוא גם ראש הממשלה, לא התייחס לשאילתא שלי בנושא, אבל ידע לכתוב תצהיר ארוך לבג”צ בעניין מתווה הגז. 600 תאונות של נפילות מגובה מתרחשות בשנה. זה מספר מזעזע ודמיוני. ח”כ עודה הוסיף “מדובר בעיקר בפועלים ערבים, שהם אנשים שקופים ולא נראים. זה לא עניין מקצועי, אלא פוליטיקה והון-שלטון”.