restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

ראיון עם גדעון ספירו

14 ביוני 2011

העיתונאי ופעיל השמאל הוותיק גדעון ספירו נחקר בשבוע שעבר על ידי המשטרה, ובתום חקירתו נעצר לכמה שעות בחשד ל”הסתה לאלימות”. עילת המעצר – מאמר בנושא השטחים, שפרסם בספטמבר 2010 באתר “הגדה השמאלית”. להלן ראיון מיוחד עם ספירו שערך אורי וולטמן בגיליון השבוע של “זו הדרך”.

האם הופתעת מהמעצר?
הופתעתי מאוד. לא שיערתי שזה בגין מאמר שפרסמתי. חשבתי שמדובר בחקירה בגין פעילות אחרת, אותה אני מקיים מזה 25 שנים, במסגרתה אני כותב מכתבים אישיים חריפים לשופטים, שלדעתי פסקו ברוח גזענית או בצורה הפוגעת בזכויות אדם. כשהגעתי לחקירה, התכוננתי לשאלות בגין אחד המכתבים ששלחתי, והופתעתי לגלות שאני נחקר על מאמר שכתבתי באתר “הגדה השמאלית”, שכביכול כלל “הסתה לאלימות”. התווכחתי עם החוקרים, וניסיתי להפריך את הטענות. לדעתי, המאמר לא רק שאינו מסית לאלימות, אלא הוא בעצם מבטא תמיכה במאבק לא-אלים. חשוב גם לציין, שלא היה זה מתנחל מסוים שהגיש את התלונה, אלא ארגון ימין הנקרא “הפורום המשפטי של ארץ ישראל”.

כשנגמרה החקירה, חשבתי שבזה העניין הסתיים, אבל אז הודיעו לי שאני עצור: רוקנו את כיסיי, לקחו טביעות אצבע, והורידו אותי לתא המעצרים, שם נכלאתי יחד עם שבעה שב”חים פלסטינים. אני לא יודע, אם יש תקדים בארץ, שעיתונאי נעצר על מאמר שהוא כתב בנושא שהוא בליבו של השיח הציבורי.

המעצר ישפיע על כתיבתך לגבי המתנחלים?
בשום פנים ואופן לא. איתי המשטרה איחרה את המועד. כשהייתי צעיר – אז אולי היה אפשר להפחיד אותי. בגיל 76 זה כבר קצת מאוחר. אומנם עליי זה לא ישפיע, אך לדעתי הם ביקשו, דרך המעצר, לשדר מסר לאחרים, אולי לצעירים ממני, על מנת שיחשבו היטב לפני שהם מבקרים את המתנחלים. מה שקורה כאן הוא, שהנורמות של מדינת המתנחלים חודרות יותר ויותר לתחומי הקו הירוק, ואנחנו הופכים למדינת משטרה במובן הקלאסי של המילה. כל עוד תישמע דעתי – אני אמשיך לכתוב את מה שאני מאמין בו, ואמשיך לצלוף במתנחלים בדיוק כמו בעבר.

אילו הדים היו למעצרך?
מאוד הייתי שמח, לו היו מתכנסות הפגנות המוניות במחאה על המעצר. לצערי זה לא קרה, בין היתר, בגלל חולשתו של השמאל בארץ. ארגוני זכויות אדם רבים יצאו בהודעות גינוי, וקראו ליועץ המשפטי לממשלה לחקור את חוקיות המעצר. האגודה לזכויות האזרח טענה שמדובר במעצר בלתי חוקי. אני בודק בימים אלה את האפשרות להגיש תביעת נזיקין נגד המשטרה. המקרה הזה קיבל תהודה לא מעטה בקרב השמאל הישראלי, אך אולי לא כולם הפנימו את התקדים המסוכן הזה, ואת המשמעויות שלו.