restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

רופאים לזכויות אדם: הוועדה ההומניטארית של חוק האזרחות נכשלה

22 ביולי 2010

הממשלה דנה ביום ראשון האחרון בהארכת התיקון לחוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), ואישרה את ההצעה להאריך את תוקף החוק, כנעשה מדי שנה מאז נחקק ב-2003 – הפעם בשישה חודשים נוספים. הכנסת צפויה לאשר החלטת ממשלה זו. מאז חקיקתו, הוביל חוק האזרחות ליצירת שכבת אוכלוסייה רחבה של נשים וגברים, המתגוררים בישראל דרך קבע עם משפחתם הגרעינית, אך משוללים מעמד אזרחי וזכויות חברתיות, דוגמת ביטוח בריאות, אישור עבודה, ועוד. להערכת עמותת רופאים לזכויות אדם, ישנן כיום כעשרים אלף משפחות בישראל אשר נפגעות מהחוק.

בניסיון לרכך את הביקורת נגד חוק האזרחות, נוסף לו תיקון, המורה על הקמת “ועדה הומניטארית” אשר מתפקידה לבחון באופן פרטני בקשות לאיחוד משפחות בישראל, המבוססות על נסיבות אישיות הומניטאריות.

נייר עמדה חדש של עמותת רופאים לזכויות אדם חושף כי הוועדה ההומניטארית כשלה בתפקידה, ואינה מצליחה לספק פתרונות אמיתיים לפגיעה הקשה בחייהם של נפגעי החוק. הנייר בוחן שבע פניות אשר הגישה העמותה לוועדה ההומניטארית. מתוכן, קיבלה פונה אחת מעמד בעקבות התערבות ביהמ”ש העליון, פונה נוספת קיבלה מענה חלקי בלבד, פניה אחת סורבה ואילו ארבע פניות כלל לא זכו למענה.

בהתבסס על בחינת הטיפול בפניות אלו קובע נייר העמדה כי:

• הוועדה ההומניטארית מתנהלת במחשכים – היא אינה חושפת את זמני התכנסויותיה ואת פרוטוקול הדיונים לעיני הציבור ולעיני הפונים.
• הוועדה ההומניטארית אינה מאפשרת זכות שימוע לפונים אליה.
• הוועדה ההומניטארית מציגה בפני הפונים אליה דרישות למסמכים אשר אין באפשרותם להמציא.
• למרות ששפת האם של רובם המוחלט של הפונים היא ערבית, הועדה מנהלת תכתובת בעברית בלבד ודורשת מסמכים בעברית ובאנגלית בלבד. על המסמכים שאותם ממציאים הפונים להיות מתורגמים וחתומים בידי נוטריון, דרישה העולה כסף רב ומהווה חסם בירוקרטי בפני פונים.
• הוועדה אינה מספקת לפונים מענה כנדרש בלוחות הזמנים ומעכבת תשובות עד למעלה משנה וחצי.
• בוועדה אין כלל נציגות למשרדים החברתיים כמו משרד הבריאות, הרווחה או החינוך, ומנגד יש נציגות של השב”כ ומשרד הביטחון.

רופאים לזכויות אדם סבורה כי חוק האזרחות הוא חוק גזעני, וייטב אם יימחק מספר החוקים של מדינת ישראל בהקדם. עד אשר יבוטל התיקון לחוק האזרחות, רופאים לזכויות אדם ממליצה להגיע להסדר “תושבות חברתית” כולל, אשר יחיל את חוק ביטוח בריאות ממלכתי ואת חוק ביטוח לאומי על כל נפגעי ונפגעות חוק האזרחות השוהים בישראל