restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

שבע עשר שנים למותו של עו”ד יוסף דרוויש ממייסדי המפלגה הקומוניסטית המצרית

6 ביוני 2023

ב-6 ביוני 2006 נפטר בקהיר עו”ד יוסף דרוויש ממייסדי המפלגה הקומוניסטית המצרית. דרוויש נולד ב-1910 למשפחה יהודית-קראית דוברת ערבית וצרפתית ובמשך שנות פעילותו הפוליטית הארוכות נכלא במשך כעשור בגלל חברתו במפלגה הקומוניסטית.

דרוויש למד משפטים באוניברסיטת טולוז בצרפת בה הכיר את הספרות המרקסיסטית והצטרף לתא של המפלגה הקומוניסטית הצרפתית. בתום לימודיו ב-1934 הוא שב למצרים והחל להגן על עובדים ועל התארגנויות עובדים וכל חייו היה לעו”ד ידוע שהתמחה בדיני עבודה.

באותה שנה יחד עם עוד שני פעילים קומוניסטים נוספים ממוצא יהודי, אחמד סאדיק וריימונד דואק, הקימו במחתרת את המפלגה הקומוניסטית המצרית והחלו לפרסם את העיתון “אל-פג’ר אל-ג’דיד” (“השחר החדש”). בשנות ה-40 היה דרוויש יועצם המשפטי של 67 מתוך 170 האיגודים המקצועיים שפעלו במצרים באותן השנים. הוא היה ידוע כאדם צנוע במיוחד ולרוב לא גבה שכר טרחה מלקוחותיו הרבים.

ב-1946 דרוויש נמנה עם מסיידי “מועצת העובדים לשחרור לאומי” שמצעה אנטי-אימפריאליסטי שדרש לסלק את בריטניה ממצרים ולשחררה מעול הקפיטליזם הזר. עוד היא דרשה את הלאמת תעלה סואץ, הקמת שירותי רווחה וחינוך לכל, מתן זכות בחירה לנשים והרחבת הזכויות הדמוקרטיות והחברתיות.

ב-1958 משטרו של הנשיא גמאל עבד אל נאצר פתח במסע רדיפות נרחב נגד פעילי המפלגה הקומוניסטית ואוהדיה. אלפים נשלחו למחנות מעצר במדבר ובהם דרוויש, שנידון ל-6 שנות מאסר במהלכן סבל מעינויים קשים. שומריו גם היכו אותו אין ספור פעמים והוא אף נשאר במעצר גם לאחר תום תקופת העונש.

דרוויש נעצר שוב בעת נשיאותו של אנואר סאדאת ב-1973 נידון לחצי שנת מאסר בגין “תעמולה קומוניסטית” ויצא לגלות במשך כ-13 שנה לאלג’יריה ולצ’כוסלובקיה. עם שובו למולדתו ב-1986 היה לפעיל במרכז הסיוע לאיגודים המקצועיים בחלוון, המרכז התעשייתי של מצרים. דרוויש התנגד כל חייו לציונות ובסוף שנות ה-40 הקים בקהיר את התנועה “יהודים נגד הציונות”