restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

תיעוד חדש מהתקרית באום אל-חיראן: יעקוב אבו-אלקיעאן נורה וח”כ עודה הותקף על ידי שוטרים

4 ביוני 2019

פרק המסכם של תחקיר שנערך על פינוי הכפר על אום אל-חיראן ב-2017 – שבמהלכו נהרגו תושב המקום יעקוב אבו-אלקיעאן והשוטר ארז לוי – פורסם הבוקר (שני) בעיתון “הארץ”. התחקיר מראה לראשונה תיעוד ממצלמות הגוף שנשאו השוטרים במקום, שניות לאחר שאבו-אלקיעאן נורה ורכבו דרס את לוי.

התחקיר, שנערך על ידי מרכז Forensic Architecture בראשות פרופ’ אייל ויצמן מאוניברסיטת גולדסמית’ס לונדון, חיבר חומרים ממצלמות השוטרים, העיתונאים ופעילי השמאל שנכחו בפינוי, וכן צילומים מהמסוק המשטרתי. החומרים תומכים בהערכות מח”ש ושכ”ב, לפיהן הדריסה לא היתה פיגוע טרור, וכן בגרסתו של ח”כ איימן עודה (חד”ש), שמסר כי נפגע מכדור ספוג לאחר התקרית. התחקיר יוצג החל מהלילה ועד חודש ספטמבר במוזיאון ויטני בניו יורק.

בסרטון שנחשף ממצלמות הגוף נראה הרכב של אבו-אלקיעאן מאבד שליטה ונוסע במהירות לאחר שהוא נורה, כשברקע נשמע מספר רב של יריות. רק כעבור כמה שניות הרכב נעצר ונשמעת ממנו צפירה ארוכה. אחד השוטרים נראה פותח את הדלת של אבו-אלקיעאן ומוציא אותו החוצה. התחקיר גם קובע שהאפשרות שהועלתה כי אבו-אלקיעאן נורה מטווח קרוב על ידי אחד השוטרים “אינה סבירה”.

לצד זאת, התחקיר חושף ממצאים נוספים על תקרית שקרתה בסמוך, שבמהלכה ח”כ עודה טוען שנפצע בראשו מירי כדור ספוג. המשטרה הכחישה כי נורה לעברו כדור ספוג ואמרה כי במקום היה יידוי אבנים של מפגינים, שממנו נפצע עודה. לפי עורכי התחקיר, מח”ש לא מסרה לנציגיו של חבר הכנסת שלושה סרטונים שצילמו השוטרים אשר היו יכולים לשפוך אור על האירוע. אחד הסרטונים פורסם בשנה שעברה בערוץ 10, אך הוא נחתך כך שחסרות ממנו השניות שבהן עודה נפגע. לפי העורכים, גם בתמלול החקירה חסרים החלקים שבהם השוטרים שהיו בתקרית נשאלים על הפגיעה בעודה.

העימות בין השוטרים לעודה ופעילי השמאל התרחש שניות ספורות לאחר הדריסה והירי באבו-אלקעיאן, כשהפעילים ניסו להתקרב לאזור התקרית. חלק זה של התחקיר, לצד חלקים נוספים, נעשה בשיתוף הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, שמייצג משפטית את עודה. בחודש מארס הגיש עודה ערר על ההחלטה לסגור את התיק בעניינים של השוטרים שהיו מעורבים בעימות עמו. כעת, לאחר סיום התחקיר צפוי הוועד הציבורי נגד עינויים לדרוש גם השלמות חקירה.

במח”ש הוחלט גם שלא לפתוח בחקירה נגד איש מהשוטרים שביצעו את הירי כלפי אבו-אלקיעאן. “הניתוח שלנו מראה באופן חד-משמעי שלא מדובר בפעולת טרור או במשהו שדומה לכך”, אומר פרופ’ ויצמן. “הדריסה אירעה כתוצאה מאובדן שליטה של אבו-אלקיעאן בעקבות הירי, דבר שהביא לכך שנפגע ודימם למוות בעוד איש מהשוטרים לא מעניק לו עזרה”, הדגיש ויצמן.