restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

כשהפרטה נהפכת לאובססיה, בריאות הילדים נמדדת בכסף / דב חנין

14 בינואר 2010

“השיקול היחיד שנשקל היה החיסכון הכספי הצפוי”, כך מתאר מבקר המדינה את המהלך הכולל שהוביל משרד האוצר להעברת שירותי בריאות התלמיד מאחריות המדינה לאחריות פרטית של “האגודה למען שירותי בריאות הציבור”.

במקום תפישה כוללת, הערכות ועבודת מטה הוצב שיקול יחיד: החיסכון הכספי. אבל עכשיו מגלה לנו דו”ח מבקר המדינה שאפילו המטרה הזו לא הושגה – בפועל נגרמה הוצאה נוספת על המתוכנן של כ-20 מיליון שקל לשנה!

חשיבות הימצאותו של איש רפואה, אח או אחות, בבתי הספר גבוהה בהרבה מהתועלת הרפואית שבו. בכיתות א’ עד ט’, גיל בו מעצבים ילדים את אישיותם, תפקיד האחות בבית הספר הוא קריטי. מספיק להזכיר את מקרי האלימות וההתעללות בילדים שנחשפו לאחרונה כדי להבין שהימצאותה של אחות בבית הספר יכולה לספק במקרים מסוימים מידע מוקדם על חלק מהאירועים. האחות בעיני התלמידים היא דמות מקצועית מטפלת אך גם זו שבאוזניה ניתן להמתיק סוד ובפניה אפשר להתוודות.

העובדה שבאוצר ראו לנגד עיניהם רק את חלופת ההפרטה כדי לשפר את מצב שירותי הבריאות לתלמיד אינה מפתיעה. הפרטה היא האובססיה של האוצר. כדי לקדם אותה מייבשים את השירות הציבורי ואז, כאשר הוא לא יכול עוד לספק את המיטב יש רק פתרון אחד, הפרטה. המחשבה על שיפור השירות הקיים, או רחמנא ליצלן, העמדת שיקולים אחרים לפני החיסכון הכספי, כגון סולידריות חברתית אינה נמצאת בלקסיקון האוצר.

הנתונים מצביעים על כך שעוד לפני מהלך ההפרטה עברו שירותי הבריאות לתלמיד דיאטה תקציבית רצחנית. במשך שנים חל כרסום ניכר בהקצאות הכספיות לבריאות התלמיד. בשנת 2001 הוקצו כ-79 מיליון שקל ואילו חמש שנים אחר כך, ב-2006 הוקצו כ-60 מיליון ש”ח בלבד, אף שבאותן שנים גדל מספר התלמידים בכ-10%. הקטנת התקציב הביאה לצמצום תקן האחיות והרופאים.

הפרטת השירות גרמה להרעה נוספת, דרמטית, במצב. בגיל הזה יש חשיבות רבה להסברה ומניעה. הדרכות על אורח חיים בריא, תזונה נכונה, הרגלי היגיינה ובריאות הפה והשן מונעות בהמשך סיבוכים רפואיים אצל ילדים בתהליך התבגרותם. נושא זה נזנח והופקר למען החיסכון הכספי ואלוהי ההפרטה.

הפתרון למצב הקיים נמצא מעבר לפינה. ביום ראשון הקרוב תעלה לדיון בוועדת השרים הצעת חוק שיזמתי בעניין יחד עם קבוצה גדולה של חברי כנסת ממפלגות שונות. מטרת ההצעה לתקן את העוול שנוצר עם העברת שירותי הבריאות לתלמיד לגורם פרטי ולהבטיח כי ילדי ישראל יזכו להגנה רפואית ונפשית טובה יותר.

הצעת החוק אמורה להבטיח שהתלמידים יזכו לקבל דברים בסיסיים שקיבלו בעבר, הראשון שבהם הוא נוכחות אחות בבית הספר לצורך מתן עזרה ראשונה וגם ייעוץ ושותפות בפעילויות בית הספר והקהילה בנושא קידום בריאות. את מהלך זה אפשר להבטיח עם החזרת האחריות על מתן השירותים למשרד הבריאות.

המבקר מסיים את הדו”ח בדרישה משר הבריאות, שר האוצר, שר החינוך וקופות החולים לבחון במשותף את האפשרות להכין “תכנית לאומית לבריאות התלמיד”. אישור הצעת החוק היא צעד ראשון בתכנית זו.

פורסם במקור בגלובס, כולם צריכים אחות בית ספר / דב חנין

מבקר המדינה מותח ביקורת על הפרטת שירותי בריאות התלמיד; ח”כ חנין: לבטל ההפרטה