restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

550 מרצים בהשכלה הגבוהה: השר סער מאיים על חירויות הביטוי

8 ביולי 2010

יותר מ-550 אנשי אקדמיה, בהם מבכירי החוקרים והמרצים בישראל, הגישו לשר החינוך, גדעון סער, עצומה הקוראת לו לחזור בו מכוונתו לפעול לצמצום חופש הביטוי והחופש האקדמי. בין החותמים גם שניים מקודמיו של סער על כסא השר – יוסי שריד ויולי תמיר. את העצומה יזם הפורום להגנת ההשכלה הציבורית, המאגד מרצים וסטודנטים במאבק לשמירת דמותה הציבורית של מערכת ההשכלה הגבוהה. איסוף החתימות החל לפני כמה שבועות.

העצומה הוכנה בעקבות הצהרה של שר החינוך בכנסת כי יפעל נגד מרצים הקוראים לחרם על ישראל. בכך למעשה, אימץ שר החינוך את טענות תנועת הימין “אם תרצו”. לדברי השר, הוא כבר שוחח בנושא עם יו”ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, והוסיף כי “תהיה גם פעולה מול ראשי המוסדות. הנושא הזה נמצא על סדר היום שלנו”. הוא לא פירט כיצד ואיך יפעל בנושא.

החותמים מדגישים בעצומה כי הם מחזיקים בדעות שונות ומגוונות באשר לפתרונן של הבעיות עמן מתמודדת מדינת ישראל, וקוראים לחופש ביטוי באקדמיה. הם קובעים כי יש להתמודד עם דעות שונות התמודדות עניינית וערכית ולא באמצעות ענישה והשתקה. “אנו קוראים לך כשר החינוך ומי שעומד בראש המועצה להשכלה גבוהה: התעשת וחזור בך מהצהרותיך בטרם יהיה מאוחר להציל את ההשכלה הגבוהה בישראל”.

“קיומה של מערכת אקדמית איכותית – על היוקרה והתועלת שהיא מביאה למדינת ישראל – מותנית בהגנה וטיפוח של חירויות המחשבה והביטוי. דבר זה כרוך, מעצם טבעו בנכונות לסבול דעות קשות ומעוררות התנגדות, להקשיב ולהתמודד עמן, לקיים דיון מעמיק ונוקב עם המחזיקים בהן, אך בשום אופן לא להשתיקם או להענישם”, כתבו מנסחי העצומה והוסיפו: “אם תבחר בדרך ההשתקה וההענשה, האקדמיה, במקום להוביל את הדמוקרטיה הישראלית ולתרום לה, תתנוון יחד עמה”.

“אנו מאמינים כי נזק רב ייגרם לאקדמיה הישראלית, אם פוליטיקאים, יהיו אשר יהיו עמדותיהם ושיוכם המפלגתי, יכתיבו לה מה נכון ומה לא נכון לומר, לחשוב, לחקור וללמד ויורו לה לאמץ אמות מידה מסוג זה לשם קבלה, קידום, או הרחקה של חוקרים ומרצים. האיומים לפגוע בחירויות המחשבה והביטוי, שהן חירויות יסוד אזרחיות בכל מדינה דמוקרטית ולא זכויות יתר אקדמיות, מסמנים שלב נוסף בערעורה של מערכת ההשכלה הגבוהה. לאחר שנים של קיצוצים תקציביים שפגעו אנושות ברמת המחקר וההוראה בה, עלולים איומים אלה, לא פחות מאשר הקיצוצים עתידים, להוסיף ולפגוע ברמתה וביכולתה לתרום לחברה”.

חותמי העצומה מבהירים עוד כי זו אינה מביעה תמיכה בחרם כלשהו על ישראל, “אלא רק בהגנה על חירויות הביטוי האזרחיות של המביעים תמיכה כזו, ובהגנה על חירות הביטוי והמחשבה בישראל בכלל ובאקדמיה בפרט”.

בין החותמים על העצומה, חתני פרס ישראל, פרופ’ בנימין איזק ופרופ’ יהושע קולודני; חברת האקדמיה הישראלית למדעים, פרופ’ שולמית וולקוב; המשפטנית פעילת זכויות נשים, פרופ’ פרנסס רדאי; רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ’ יוסי בן ארצי; פרופ’ קלמן אלטמן; פרופ’ עודד גולדרייך; ורבים נוספים. על העצומה חתמו גם סטודנטים, דוקטורנטים ותלמידי מחקר.

לנוסח המלא של העצומה ולרשימת החותמים