“התנאי לשגשוג האנושות” שנה למותו של האמן הקומוניסטי מלך ברגר
לפני שנה, ב-20 בנובמבר ,2022 נפטר האמן והפעיל הקומוניסטי מלך ברגר. למחרת עשרות קרובי משפחה, ידידים וחבריו במפלגה הקומוניסטית הישראלית ובראשם המזכ”ל עאדל עאמר, ליוו אותו בדרכו האחרונה בבית העלמין בהרצליה. ספדו לו בני משפחתו ועו”ד שחאדה אבן ברי בשם מק”י.
עו”ד אבן ברי הכיר את ברגר במשך עשרות שנים בעקבותיו פעילותם הפוליטית המשותפת בבאר שבע ובנגב. “הוא היה מגויס כולו לקידום ערכי השלום, האחווה והשוויון, ערכים שהיוו בסיס איתן לכל פועלו וליצירתו הענפה”, ספד לו.
ברגר מת בגיל 96, שנתיים לאחר שהציג את תערוכת היחיד המוזיאלית הראשונה במוזיאון תל אביב לאמנות. הוא פעל במשך עשרות שנים מחוץ למעגלים המרכזיים של עולם האמנות והציג במתנ”סים ובבתי ספר, ובשנת 2020 הוצגו עבודותיו המרהיבות בתערוכה “התנאי לשגשוג האנושות” שאצרה רותי דירקטור. יצוין שכל עבודותיו הוכנו מחומרים טבעיים בלבד.
ברגר נולד ב-1926 בצ’כוסלובקיה. כשהיה בן שלוש היגרה משפחתו מחסידי חב”ד לברזיל, שם גדל באחת החוות שהקים הברון הירש עבור היהודים באמריקה הלטינית. כנער הצטרף לתנועה הקומוניסטית, נכלא ואף עונה. ב-1951 היגר לארץ וחי בקיבוצים מפלסים, געש ויד חנה. בהמשך התגורר בבאר שבע ועבד במחלקת הגינון בעיר, עד שפרש לגמלאות והקדיש את חייו לאמנות.
במהלך שנות ה-70 החל להתנסות ביצירות אמנות שהכין מצבעים טבעיים וחומרים טבעיים כמו זרדים, גרעינים, נוצות, קליפות עצי תמר, ענפים ואבנים קטנות. הוא לא קנה אף פעם חומרים תעשייתיים והביא את החומרים מן הטבע לדרגות מרקמיות שונות. את המסגרות לעבודותיו בנה מקליפות עץ והדביק אותם על משטח עץ דק בעזרת דבק פלסטי ששימש גם כשכבת הגנה.
על התערוכה “התנאי לשגשוג האנושות” שהורכבה מ-36 פאנלים שנמצאו במבנה בו אחסן את עבודותיו, אמרה דירקטור: “כשאנחנו רואים עבודות כאלה, מלאות פאתוס, פומפוזיות, שעוסקות בנושאים שאנחנו כמעט לא מעזים לחלום עליהם מרוב שהם כביכול שחוקים, אז אנחנו עשויים לפטור אותן בביטול, ולומר שזו אמנות מגויסת. נכון, האמנות של ברגר הייתה באמת מגוייסת לרעיונות הגדולים האלה”.
על חייו של מלך ברגר ועבודתיו: https://bergermelech.wordpress.com