ת”א בעידן חולדאי: תאגידים משתלטים על המרחב הציבורי
תאגידים קפיטליסטים משתלטים על המרחב הציבורי בתל-אביב – כך עולה מכתבה שפורסמה ביום שישי (ה-21 במאי) בעמוד הראשי של עיתון “הארץ”, אפרופו ההשתלטות של חברת סלקום על השטח הציבורי הירוק של פארק הירקון, השתלטות שהתקבלה בברכה ע”י העירייה תמורת תשלום של 80 אלף ש”ח לחברת גני יהושע.
ברשימה ראשונית של מקרים דומים שריכז ד”ר נח עפרון חבר מועצת העירייה מטעם סיעת עיר לכולנו ניתן לציין את “שוק הלילה” בחסות סלטי צבר שהתקיים בשוק הכרמל באוגוסט האחרון; פסטיבל ngn של חברת בזק בנמל תל אביב באוקטובר האחרון; תערוכת אופנועי פיאג’ו שהתקיימה בשדרות בן גוריון בנובמבר; סגירת מתחם vip בחוף הבננה ביץ’ בלילה הלבן לפני כשנתיים במסגרת הופעה בחסות חברת סיגריות; אוהלים ומתקנים שנותנות החסויות למרתון תל אביב שהוצבו בכיכר רבין ועוד.
“יש תחושה שהתאגידים הם הבעלים של המרחב הציבורי”, אמר עפרון, “אם ניקח כל דוגמה כשלעצמה, היא קבילה. אבל האפקט המצטבר הרסני בעיניי”. חברתו של עפרון לסיעה, רחל גלעד וולנר, הגישה באחת מישיבות מועצת העירייה האחרונות הצעה לסדר, שלפיה העירייה תקיים דיון פומבי פתוח בהשתתפות התושבים לגבי מסחור המרחב הציבורי. כמו כן ביקשה גלעד וולנר להקים במקביל ועדה שתורכב מנציגי כל הסיעות, נציגי העירייה, בעלי עניין ותושבים, “על מנת לגבש קריטריונים לאופי ההתקשרויות עם נותני חסויות מסחריות”. אולם חולדאי ביקש להוריד את ההצעה מסדר היום משום שלדבריו “דובר בנושא הרבה” בישיבות המועצה, וכי יש כבר קריטריונים והדברים ברורים.
לדברי ד”ר דניאל מישורי, מרצה לאתיקה סביבתית בבית הספר ללימודי הסביבה ע”ש פורטר באוניברסיטת תל אביב, “לכל אזרח צריכה להציק העובדה שממש קל להשתלט על המרחב הציבורי באמתלה של שירות לציבור. חברות כמו סלקום מקבלות פרסום ענק וחשיפה בלתי רגילה, והשאלה היא מהי ערכה של החשיפה הזו? האם הציבור באמת מקבל תמורה הולמת למחיר הגבוה שהוא משלם באמצעות מסחור המרחב הציבורי? אני לא בטוח”.