restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

ביביאליק על ממשלת הימין מלא-מלא: מחול אכזרי קודח סביבנו

2 בפברואר 2023

פעילי השמאל העקבי המשתתפים במחאות למען השמירה על הדמוקרטיה חשים חוסר נוחות לעמוד כתף אל כתף עם הממסד הניאו-ליברלי. תחושה זו מובנת. מבחינת השמאל העקבי: כאשר יש כיבוש – אין ולא יכולה להיות דמוקרטיה. הם מותחים ביקורת חריפה על המערכת המשפטית על חלקה בהעמקת הכיבוש, וכעת הם נדרשים “להצילה”.

אך אין להיאחז בהגדרות מקובעות. חיוני להבין כי הנסיבות משתנות במהירות, ואיתן משתנים גם משמעות המחאה, הנושאים שבמוקדה, ייצוג המחאה בתקשורת ומדיניות המשטרה כלפי המוחים.

המוחים, ובעיקר הצעירים שבהם, חווים כעת טבילת אש במחאה ציבורית. כמה מהם אמנם יירתעו מהאלימות שמפעילה המשטרה, אך גם ירכשו הכרה פוליטית תוך כדי כך. המחאה, אפוא, היא מצב דינאמי של חִבְרוּת  (סוציאליזציה) פוליטי.  על כן השתתפות רחבה בה אינה מובנת מאליה. המשך אירועי המחאה ההמוניים בסוף השבוע האחרון, חרף האירועים הקטלניים, מבשר אולי על תהליך של התבגרות והתפקחות בקרב המפגינים. הפעילים הרדיקלים נמצאים שם כדי להניף דגל ולקרוא קריאת כוון, אך גם לשמש כתובת. אל להם להתנשא – גם להם יש מה ללמוד.

תנועת המחאה אינה מציגה קו אידיאולוגי זהה לזה של ממשלת בנט-לפיד. תומכי הממשלה הכושלת אמנם מייצגים אחוז לא מבוטל מהמוחים, אך חלקם נותרו חסרי בית פוליטי. שימו לב ליחס האמביוולנטי של לפיד, גנץ, ליברמן והנשיא הרצוג למחאה – הם אינם נוכחים בה פיסית או אידיאולוגית! בתיווך הנשיא, מתחזקים מנהיגי האופוזיציה מגעים עם נתניהו ואנשיו. האם הם דנים ב’הסכם נבצרות’  שימוסס את משפט נתניהו? או שמא הם מנהלים מו”מ על כניסת חלקים מהאופוזיציה לקואליציה על חשבון הגורמים הקיצוניים? המשחק הפוליטי נמשך.

עבור הפוליטיקאים, המחאה היא דיפלומטיה באמצעים אחרים. השקל והבורסה הם אך פרטים בתמונה רחבה. כאלה הם הורדת דירוג האשראי הבינלאומי של ישראל; צניחת הבורסה; ירידת ערך השקל מול הדולר; עליות המחירים; “בריחת” המשקיעים; וההאטה במשק (ר’ קישור בסוף המאמר).

הדלת המסתובבת של הבכירים האמריקאים המבקרים בישראל (השבוע היה זה מזכיר המדינה בלינקן, ובשבוע שעבר – ראש שירותי הביטחון) מלמדת הרבה. ארה”ב ונאט”ו אינן אדישות לחוסר היציבות בארץ, וכך גם בעלות הברית החדשות של ישראל בעולם הערבי. תחושת אנשי השמאל שהם פיונים על לוח השחמט מובנת ומוצדקת. יתכן אפוא כי בלון המחאה והתגייסות ההמונית נגד הימין יתפוצץ בידיהם של המפגינים. על כן, חיוני להתכונן גם למצב כזה.

אין לשכוח, כי מספר הפלסטינים שקטלו השנה השב”כ והצבא הוא הגבוה ביותר בעשור האחרון. מדיניות הפשיטות מוצאת לפועל מדי לילה בערים ובמחנות בשטחים הכבושים. החיסולים והלחימה הנפשעת מתבצעים באזורים בהם מתגוררת אוכלוסייה אזרחית צפופה שאורח חייה נרמס. כל אלה הם צורות של הטלת מורא וענישה קולקטיבית נבזיות.

זו מדיניות של מערכת שאיבדה כל רסן, וכבר אין ברשותה כלים לבלום את ההתנגדות למרותה. בשבוע שעבר פרצה התנגדות אלימה בשטחים, ונרשמו פעולות תגמול של פלסטינים בתגובה על הרצח בג’נין. נראה כי פעולות אלה היו ספונטניות, וביצעו אותן יחידים שפעלו באופן לא מאורגן.

הקטל הגובר של פלסטינים החל אצל “ממשלת השינוי” ונמשך עם ממשלת הימין “מלא-מלא”. המשך ההרג סולל דרך בטוחה לתגובה ולהסלמה: השר בן-גביר מציע “אקדח לכל אזרח”;  עונש מוות; הריסת בתים; גירוש ושלילת זכויות.

השר סמוטריץ’ דורש “הקמת התנחלות חדשה בעבור כל הרוג יהודי” ואת הכשרת כל המאחזים. מתנחלים נוקטים שוב ושוב פעולות אלימות של ירי ושריפת בתים ורכוש פלסטיניים.  באופן פרדוקסלי, מרבים המתנחלים להציג את מעשיהם הנפשעים כתשובה הבלעדית לאלימות. אך הפלסטינים, יחד עם מחנה השלום הישראלי והחוק הבינלאומי, רואים בכיבוש ובהתנחלויות שורש של האלימות.

הנקמה היא מוטיב מרכזי באידיאולוגיה של המתנחלים והכהניסטים. את האלוהים של הימין הקיצוני היטיב לתאר המשורר ח.נ. ביאליק ביצירתו “מגילת האש”: “הִנֵּה הוּא אֵל נְקָמוֹת, הוּא בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ. שָׁלֵו וְנוֹרָא הוּא יוֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא אֵשׁ בְּלֵב יָם הַלֶּהָבָה. מַעֲטֵהוּ שַׁלְהֶבֶת אַרְגָּמָן וַהֲדוֹם רַגְלָיו גֶּחָלִים בֹּעֲרוֹת. כִּתְּרוּהוּ דַּהֲרוֹת אִשִּׁים, מָחוֹל אַכְזָרִי קוֹדֵחַ סְבִיבוֹ. עַל-רֹאשׁוֹ תִּשָּׁאֶה לֶהָבָה, גּוֹמַעַת בַּצָּמָא חֲלַל הָעוֹלָם. וְהוּא שָׁלֵו וְנוֹרָא יוֹשֵׁב וּזְרֹעוֹתָיו נְתוּנוֹת עַל-לִבּוֹ…”.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118813