restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

בפתח ניצב מרד אזרחי נגד ממשלת הימין הגזעני ההולכת ומוקמת

7 בדצמבר 2022

הם מפחדים! ממשלת הימין הגזעני טרם הורכבה, אך הזעם הציבורי כלפי חבריה לעתיד מתעצם. לראשונה בתולדות המדינה, קמה מחאה אזרחית נגד מדיניות הממשלה וראשיה עוד לפני הקמתה. “זה מרד”, מתבכיין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בסרטון שפרסם. אך הוא האחראי הראשי לזעם הציבורי.

הימים חולפים, ולממשלה ממונים זה אחר זה עשרות שרים. מזימותיהם ו”תחומי האחריות” (“הלאומיים”, כמובן), המוקצים להם מעוררים בציבור תחושת קבס המתורגמת לדחף מחאתי. בשבועות הראשונים שלאחר פרסום תוצאות הבחירות חשו רבים תסכול וכעס. בפעילי מחנה השלום והדמוקרטיה אחזה מרה שחורה. אך הכעס והתסכול מפנים את דרכם במהרה למאבק.

הימין הגזעני סבר כי הישגיו בבחירות יאפשרו לו להעמיק במהרה וללא התנגדות את הפגיעה במרחב הדמוקרטי. אך בשורה ארוכה של אירועים שקרו לאחרונה, הייתה ידם של הבריונים הפשיסטים על התחתונה. הופעתו המוצלחת של הראפר הערבי-פלסטיני תאמר נפאר באוניברסיטת תל-אביב; מאות הפעילים שהגיעו לחברון במחאה על תקיפתו הברוטלית של פעיל שלום בידי חייל גבעתי; הניסיון הכושל למנוע אירוע תרבותי יהודי-ערבי בחיפה; הדרישה לבטל אירוע ביוזמת הארגון רופאים לזכויות אדם באוניברסיטת תל-אביב – בכל אלה בלמה  התגייסות מהירה של הציבור את הימין הגזעני.

בשבוע האחרון התעוררו גופים ומוסדות שאינם מזוהים עם השמאל וערכיו, והצטרפו למחאה. ביניהם: לשכת עורכי הדין, ראשי הרשויות המקומיות ואנשי חינוך (ר’ השער האחורי בגיליון זה).

בעקבות הזעם המתעצם, איים הרמטכ”ל לשעבר וח”כ בהווה גדי אייזנקוט בראיון ל”ידיעות אחרונות” (2.12) “להוציא מיליון מפגינים לרחובות”. רמטכ”ל נוסף בדימוס ושר הביטחון בהווה, בני גנץ, הוסיף: “מול ההפיכה במשרד החינוך והפקרת ילדינו לגזענים – אנחנו ניאבק. מי שציפה לפגוש נפולת של נמושות ימצא את אזרחי ישראל ברחובות. לא נרד מהארץ – נרעיד אותה”.

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד תקף אף הוא (6.12) בחריפות את ההסכמות המתגבשות במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד ושותפיו הגזענים. הוא הדגיש כי נתניהו “פירק” את מערכת החינוך ושאל: “מה זה אומר על העתיד שלנו? האנשים שהופקדו על החינוך לא מאמינים בשלטון החוק, לא מאמינים בסובלנות, לא מאמינים בערכי מגילת העצמאות, חושבים שישראל צריכה להיות מדינת הלכה ולא מאמינים בלימודי ליבה ובחינוך לדמוקרטיה”. מילים כדורבנות, נכון?

אך לרוע מזלו של ראש הממשלה היוצא, זיכרון הציבור לא קצר. לפיד הנהיג ממשלה שידיה מוכתמות בדם מאות פלסטינים תושבי השטחים הכבושים. לממשלה זו חברו גנץ וח”כ יפעת שאשא-ביטון – שהחליטה לבטל את הענקת פרס ישראל לפרופ’ עודד גולדרייך עקב התנגדותו לפשעי הכיבוש.

חשוב ונכון למחות נגד הממשלה הכהניסטית המתגבשת, אך אין לפטור מאחריות את מנהיגי הממשלה היוצאת. הפשעים שביצעו הם עצמם מטילים ספק רב באפשרותם לעמוד בראש מחאה דמוקרטית. בחודשים הקרובים עתידים לפרוץ מאבקי עובדים (ר’ כתבה שפורסמה היום באתר), שירחיבו את מעגל ההתנגדות לממשלת נתניהו. האם אנו בפתחו של מרד אזרחי? אכן.   

עוד בנושא