restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

דיון בת”א על מצבם של הבדואים בנגב עם הופעת הספר “הכפרים שישנם ואינם”

10 בינואר 2010

ביום ראשון, ה-17 בינואר, יתקיים בת”א על מצבם של הבדואים בנגב עם הופעת הספר “הכפרים שישנם ואינם”. בדיון ישתתפו: המחברת חיה נח, עו”ד ראויה אבו-רביע, פרופ’ ארון יפתחאל (אונ’ בן-גוריון) והפעיל הזכויות הבדואים הוותיק נורי אל עוקבי.

פעילת השלום הוותיקה חיה נח פרסמה באחרונה את הספר “הכפרים שישנם ואינם – הכפרים הבדואים הלא-מוכרים בנגב” בהוצאת פרדס. לאחר כיבוש הנגב ב-1948, נותרו בו רק כ-15%-10% מהאוכלוסייה הערבית המקורית. מרביתה גורשה מן הנגב והבדואים הנותרים הועברו ממקומם המקורי, ורוכזו באזור צבאי סגור בבקעת באר-שבע, שהיה נתון תחת ממשל צבאי. כך התאפשרה השתלטות המדינה על הקרקעות שפונו על ידם, וייסודם של למעלה ממאה יישובים עבור יהודים בלבד. בהעדר אפשרות להקים יישובים בדואים עצמאיים, באה לעולם תופעת הכפרים הלא-מוכרים, הן במקומות בהם חיו מזה דורות והן במקומות שאליהם הועברו.

במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20, אפשרה פקודת הסדר זכויות במקרקעין התשכ“ט-1969 לבדואים להגיש תביעות בעלות על קרקעותיהם, שהוכרזו כמקרקעין בהסדר. אולם, מרבית תזכירי התביעות שהוגשו לא נידונו, והליך ההסדר טרם הושלם. ספרה של נח מתאר לפרטיו את סכסוך הקרקעות בין מדינת ישראל לבין אזרחיה הבדואים, כפי שהוא נשקף מבעד לסיפורם של שלושה כפרים לא מוכרים בנגב. הוא נשען על לקט עשיר וראשון מסוגו בחקר הכפרים הלא מוכרים, של מסמכים משפטיים, מפות, תצלומי אוויר, קטעי עיתונות וראיונות, והוא חושף את הכלים החוקתיים, המשפטיים, והמנהליים ששימשו את המדינה לשלילת זכויות הבדואים בקרקע שעליה חיו משך דורות. במקביל סוקר הספר את דרכי ההתנגדות של הבדואים במאבקם על מימוש זכויותיהם בקרקע, והוא מצביע על דרכי הפתרון הראויות.

חיה נח היא יו”ר לשעבר של פורום הארגונים למאבק באבטלה והיא נמנית עם מקימי ומתנדבי הפורום לדו-קיום בנגב לשוויון אזרחי. היא כתבה עבודת מאסטר מקיפה על הכפרים הבלתי מוכרים בנגב במחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. כאמור, הדיון בעקבות פרסום הספר יתקיים ב-17 בינואר במועדון הגדה השמאלית בתל-אביב.

את הספר ניתן לרכוש בטל’ 04-8641939, פקס 077-4000654, office@pardes.co.il או באמצעות אתר ההוצאה.
הדיון יערך ביום ראשון, ה-17 בינואר, בשעה 20:00 במועדון הגדה השמאלית, רחוב אחד עם 70. הכניסה ללא תשלום.

לקריאה נוספת על הספר – לחצו כאן.