restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

האגודה לזכויות האזרח דורשת לאסור פרסום תמונות משפילות של עצורים ערבים על ידי המשטרה

15 באוקטובר 2024

השר לביטחון פנים איתמר בן גביר פרסם באחרונה תמונתה של מורה מטמרה, אינתיסאר חיג’אזי, שנעצרה בשל פוסט ברשתות החברתיות, כשהיא ישובה בניידת משטרה ועיניה מכוסות בפלנלית. לא עבר זמן רב והמשטרה “יישרה קו” עם השר, ופרסמה תמונה של העצורה מתחנת המשטרה כשהיא אזוקה, עיניה מכוסות בפלנלית, והיא מצולמת על רקע דגל ישראל.

בעקבות פרסום התמונה על ידי השר והמשטרה, האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועצת המשפטית לממשלה ולמפכ”ל המשטרה. בפנייה הלינה עו”ד ניצן אילני כי המשטרה מתייחסת לערבים שנחשדים בעבירות ביטוי, ובעיקר בפרסום שנחשד כגילויי תמיכה בטרור ברשתות החברתיות, כאל עבריינים מסוכנים, ועושה שימוש באמצעים משפילים ומבזים בניגוד לחוק. היא טענה כי אין למשטרה כל סמכות חוקית לכיסוי עיני החשודים בנסיבות שכאלה, ושזהו אמצעי שכל תכליתו השפלת העצורים. באשר לאיזוק, המשטרה אמנם מוסמכת להפעיל כוח בעת מעצרו של אדם ובכלל זה להשתמש בכבילת ידיו, ואולם מדובר “באמצעי קיצוני ופוגעני, שעל פי נוהלי המשטרה עצמה יש להשתמש בו רק כשהדבר הכרחי למניעת בריחה של העצור”.

בפנייה נאמר גם שפרסום תמונותיהם של עצורים מהווה פגיעה חמורה בזכותם להליך הוגן, לכבוד ולפרטיות, ומנוגד לחוק הגנת הפרטיות. פרסום תיעודי חשודים בעת מעצרם, חרף העובדה שטרם נחקרו, אף אסור בהתאם לחוק בתי המשפט, הקובע איסור פרסום שמו של חשוד וכן כל פרט אחר שיש בו כדי לזהות אותו עד תום 48 שעות ממועד החקירה. “כפייה של החשודים להצטלם כשמאחוריהם דגל ישראל, כפי שנעשה במקרה של מעצר המורה, משקפת גם אקט של נקמה, השפלה וביזוי, המכוון כלפי זהותם הלאומית של החשודים והעצורים”, נמסר.

יצוין שבאוקטובר אשתקד האגודה ביקשה את התערבותם הדחופה של היועמ”שית והמפכ”ל למיגור התופעה, בחינת המקרים שפורטו בפנייה והעמדה לדין של המעורבים באירועים. באשר לפרסומי השר ברשתות החברתיות, דרשה כי היועצת המשפטית לממשלה תורה על פתיחה בחקירה שמטרתה לברר אם השר הפר את הוראות בג”ץ שאסרה עליו לתת הוראות אופרטיביות למשטרה, במישרין או בעקיפין, ואת איסור הפרסום הקבוע בחוק בתי המשפט.

בפנייה כתבו עורכות הדין גדיר ניקולא ואן סוצ’יו, שהתנהלות זו פוגעת בזכויות היסוד של חשודים ועצורים לכבוד, לפרטיות ולהליך הוגן, שאין לה כל הצדקה ושנועדה כולה להשפיל ולבזות את העצורים. הן הדגישו שההליך הפלילי וכללי החקירה מחייבים את רשויות החקירה להימנע מלפרסם תמונות חשודים, שאשמתם עדיין לא הוכחה והם בחזקת חפים מפשע. עוד ציינו כי פרקטיקה זו של המשטרה מכוונת כלפי זהותם הלאומית של החשודים והעצורים במטרה להשפילם ואף להציגם כבוגדים. היא מלבה את האש בקרב הציבור ומתסיסה ומסיתה אותו נגד אותם חשודים עד כדי סיכון חייהם. “דווקא בימים איומים אלה – ימים של זעזוע, אובדן, אבל ושכול, ימים כואבים, מפחידים ורגישים, שבהם העצבים מתוחים והדם רותח – שגובים מחיר כבד מאזרחי ישראל ומתושביה כולם, נדרשות רשויות השלטון ובפרט משטרת ישראל לנהוג באחריות ובריסון, ולא בליבוי ושיסוי”, נכתב בפנייה.

בעקבות פנייתנו נמסר לאגודה מהמשטרה ש”חודדו ההנחיות והכללים בעניין פרסום תמונות של חשודים”, אך בחודשים שלאחר מכן הסתבר שהתופעה לא פסקה. כך, בנובמבר 2023 פרסמה דוברות המשטרה את תמונותיהן של ארבע סטודנטיות שנעצרו בחשד להסתה. הן הובלו מבתיהן כשהן אזוקות באזיקוני פלסטיק מאחורי גבן ועיניהן מכוסות. במאי האחרון פורסם ברשתות סרטון מעצרה של תושבת מג’ד אל-כרום בגין פרסום פוסטים ברשתות החברתיות, שבו היא נראית נאזקת בידיה על ידי שוטרת מג”ב באמצעות אזיקונים מפלסטיק בטרם הכנסתה לניידת. עיניה כוסו באמצעות פלנלית שנקשרה לראשה. בספטמבר פרסם בן גביר בערוץ הטלגרם תמונה של אזרח ערבי מג’סר א-זרקא שנעצר, עיניו כוסו וידיו נאזקו מאחורי גבו.