restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

החברה להגנת הטבע: להפסיק את הרס עכו העתיקה

11 בספטמבר 2010

ביום רביעי, ה-15 בספמבר, תדון הוועדה הארצית לשמירת הסביבה החופיתבתוכנית של מנהל מקרקעי ישראל לבנייה מאסיבית במפרץ של עכו, הכוללת ייבוש ים נרחב, הקמה של מבני מגורים, תיירות ונופש, בהיקף של אלפי חדרים ומאות אלפי מ”ר של בינוי. לטענת החברה להגנת הטבע, עכו העתיקה מהווה נכס תרבותי ברמה עולמית, אחד המקומות הרגישים ביותר בארץ, ולכן יש לקדם תוכנית צנועה ומעשית יותר, שתאפשר לשקם ולטפח את החוף תוך הדגשת נופי העיר העתיקה ומבלי לפגוע בנופי המפרץ, העיר ובעתיקות הרבות הטמונות במימי המפרץ.

עכו העתיקה מהווה נכס תרבותי חשוב ממדרגה ראשונה ברמה עולמית. המפרץ העוטר את עכו העתיקה מדרום מהווה חלק רב-ערך מן התמונה התרבותית והנופית, בהיותו מבואה מיוחדת ושער כניסה חשוב למכלול ההיסטורי והארכיאולוגי המרשים של העיר העתיקה. כאות לחשיבותה, הכריזה עליה אונסק”ו כאתר מורשת עולמי. למרות זאת, במהלך השנים קודמו תכניות שונות לבניה בתוך הים, שכללו ייבוש מסיבי של ים. מינהל מקרקעי ישראל מקדם בשנים האחרונות תוכנית הכוללת בניה מסיבית במימי מפרץ עכו שבמרכזה מרינה. תוכנית זו תוביל לייבוש ובנייה הרסניים בתוך הים וגימודה של העיר העתיקה.

התכנית המוצעת משתרעת משני צידי חוף הים בקטע החוף באורך של למעלה משלושה ק”מ שבין חומות עכו העתיקה בצפון ושמורת שפך נחל הנעמן בדרום. שטח התכנית מגיע ל-1,170 דונם, מהם 600 דונם בתחום מי המפרץ, אשר חלקם מיועדים לייבוש ובניית שוברי גלים ודרבנות. בחברה להגנת הטבע מציינים כי מפרץ עכו כיום אכן מאופיין בהזנחה וסובל מתקופות ארוכות של סגירה בשל זיהום ים ממקורות ביוב, ומצב זה דורש תיקון מיידי. החברה להגנת הטבע סבורה שכדי לטפח ולשקם את החוף אין צורך בפרויקט כה מגלומני, שבמקום לשקם את החוף – יוביל לפגיעה בו, בים ובנופי העיר העתיקה, שהם נכסי כלל הציבור בישראל ובעולם. החברה להגנת הטבע סבורה כי יש לטפל במצב הקיים ולטפח את החוף על ידי טיפול יסודי בסילוק המפגעים ובתכנון צנוע ולא בקידומן של תכניות גרנדיוזיות ופוגעניות.

חיזוקה, טיפוחה ושימורה של עכו הם עניין לאומי, שאסור שינוהלו על ידי יזמי נדל”ן, בהרשאת מינהל מקרקעי ישראל. החברה להגנת הטבע סבורה כי התעקשות על קידום התכנית, יביא, עקב היתכנותה הנמוכה, לקיפאון בפיתוחה של עכו והחוף הדרומי ויטיל מגבלות על חלקי היער הסמוכים. לעמדה זו שותפה ועדת ההיגוי, אשר השלימה לאחרונה את תכנית המתאר החדשה לעיר עכו. הוועדה החליטה כבר מספר פעמים בעבר שלא לאמץ את תכנית החוף הדרומי, אלא לאפשר הכנת תכנית צנועה ומעשית, אשר תשקם ותטפח את החוף תוך הדגשת נופי העיר העתיקה ומבלי לפגוע בהם. לעמדה זו הצטרף בשנה האחרונה הוועד הישראלי של אונסק”ו, אשר בחוות דעת של העומד בראשו, פרופ’ מייק טרנר, נקבע כי לתכנית תהיה השפעה שלילית על נופי העיר העתיקה ופגיעה במעמדה של זו כאתר עיר מורשת עולמית.

עוד בנושא