restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

יו”ר ועדת המדע של הכנסת מתריע בפני השתלטות הימין על האקדמיה

30 במרץ 2023

ועדת המדע והטכנולוגיה התכנסה בשבוע שעבר (20.3) לדיון בהשלכות ההפיכה המשטרית שמובילה ממשלת הימין הקיצוני על המחקר האקדמי ועל מחקר הפיתוח בישראל. יו״ר הועדה, ח”כ איימן עודה (חד״ש-תע״ל), פתח את הדיון בדברי ברכה לסנאט אוניברסיטת בן גוריון. הסנאט הכריז כי ישבית את הלימודים באוניברסיטה במקרה שהממשלה תתמיד בהליכי החקיקה האנטי-דמוקרטית.

ח״כ עודה ציטט בפתח דבריו מתוך הכרזת הסנאט: “אנו מבקשים ומבקשות להדגיש כי החקיקה שמקדמת הקואליציה היא סכנה ממשית לא רק עבור עתיד הדמוקרטיה בישראל, אלא גם עבור עתיד ההשכלה הגבוהה – שהיא אחד ממנועי הצמיחה הכלכליים והתרבותיים המשמעותיים של המדינה. לא תיתכן אקדמיה חופשית ומשגשגת בהיעדר מנגנון דמוקרטי איתן. הפגיעה במערכת המשפט תגרור התערבות פוליטית בכל תחומי החיים האקדמיים: בחלוקת התקציבים; במינוי ההנהלות; בצמצום או אף בביטול החופש האקדמי; ובהתערבות פוליטית בתכני הלימוד והמחקר”.

סכנה מוחשית לעתיד המחקר

הדוברים שהשתתפו בדיון התריעו כולם על הסכנה הנשקפת לעתיד האקדמיה והמחקר בישראל בצל החקיקה האנטי-דמוקרטית. פרופסור פרץ לביא, יו״ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח ונשיא הטכניון לשעבר, ציין כי 90% מהמימון למחקר ופיתוח בישראל מקורם במגזר הפרטי, וכי 54% מתוכו מגיעים ממקורות חוץ. לביא התריע כי בריחתם של משקיעים זרים מישראל תגרור צמצום משמעותי בהיקף המחקר בישראל.

פרופסור דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית למדעים, התריע כי החקיקה תאפשר לשר החינוך לחתור להשתלטות פוליטית  על  מוסדות  ההשכלה  הגבוהה  –  הות״ת,  המל״ג והאקדמיה למדעים. זאת, בדומה לצעדים שנקט במטרה להשתלט על הספרייה הלאומית. דוברים רבים בדיון הדגישו את החשש מפני השתלטות פוליטית על מוסדות ההשכלה הגבוהה. מצב כזה, התריעו, ידכא מחשבה ביקורתית ויצירתית באקדמיה, ויפגע אנושות באפשרותו של המדע הישראלי לפרוץ דרך.

על המחאה לנקוט צעד אמיץ

יו”ר הוועדה הדגיש בדבריו כי לא ניתן להתעלם מכיבוש השטחים הפלסטיניים גם במסגרת הדיון החשוב בעתיד האקדמיה: ״מה שמרחיק את האזרחים הערבים בישראל מהמחאה נגד ההפיכה הוא שהם מזהים את מסריה עם רצון להשיב את הסטטוס-קוו על כנו ותו לא. מארגני המחאה סבורים כי יצליחו להשיב את המדינה למצב בו הייתה לפני כשנה, הכל יהיה נפלא.

“ראשית, חיוני לשלב את האזרחים הערבים במחאה נגד ההפיכה המשטרית. הערבים, מצדם, מוכרחים להיענות לקריאה ולצאת להפגין בתל אביב, בירושלים וביתר המוקדים. חובתנו להפגין, כי אנחנו לא רוצים מצב גרוע יותר. אך הדרך היחידה בה תוכל המחאה להציב תביעה קונקרטית לשינוי היא – הרחבת המחנה הדמוקרטי הקורא לכינון דמוקרטיה לכולם. פירושה של דמוקרטיה אמיתית הוא שלום ושוויון בין ערבים ליהודים”.

בסיכום הדיון קרא ח״כ עודה לכלל המוסדות האקדמיים להצטרף להצהרת אוניברסיטת בן גוריון נגד ההפיכה המשטרית. הוא פנה אל אנשי האקדמיה בבקשה: ״אל תשמשו עלה תאנה למשטר פשיסטי. המאבק שאתם מובילים מבורך, ולכן יש להעמיקו. אל תדרשו לחזור למה שהיה. במקום זאת דרשו אלטרנטיבה טובה וצודקת – דמוקרטיה לכולם”.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118364/