restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

מדד המגדר של מכון ון ליר: 40 אחוז מהעובדות משתכרות שכר מינימום ומטה

14 בינואר 2022

כ-40% מהנשים בשוק העבודה משתכרות שכר מינימום ומטה לעומת כ-27% מהגברים. כך עולה מהנתונים שנמסרו השבוע בדיון מיוחד שנערך בוועדה לקידום מעמד האשה של הכנסת על מדד המגדר לשנת 2021 של שוות – המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית במכון ון ליר. יו”ר הוועדה ח”כ עאידה תומא-סלימאן (חד”ש – הרשימה המשותפת) אמרה בפתח הדיון: “המדד מסייע לנו להבין את השינויים שקורים בתוך הציבור בישראל. השנה הוא ייתן לנו להסתכל בצל מגפת הקורונה, שההשלכות שלה היו קשות”.

ד”ר הגר צמרת, ממכון ון ליר, הציגה את עומק אי השיוון בישראל: “רוב הנתונים שלנו הם על שנת 2019, מה שעצוב הוא שהנתונים של אותה השנה עדיין לא מעודכנים. ככל הנראה רק עוד שלוש שנים נראה את ההשפעה של הקורונה”. לדבריה אי השיוון הגדול ביותר נרשם בעוצמה פוליטית וכלכלית – 68%, בתרבות ותקשורת – 56%, בשוק העבודה – 42% ובהשכלה 11%. בחברה החרדית אי השיוון הוא 63%, בחברה הערבית 60%, בגילאי 65+ הוא 43% ובפריפריה 25%. 

התייחסה למעמד העובדים הוסיפה ד”ר צמרת: “כמעט 40% מהנשים בשוק העבודה מרוויחות שכר מינימום ומטה לעומת 26.6% מהגברים. ישנן יותר נשים בהשכלה, אך קיימת הסללה. נשים עוסקות יותר במקצועות ההוראה ובטיפול סיעודי, לעומת הנדסה, פיתוח תוכנה, רפואה ומשפט. בהשכלה, רוב הנשים לומדות חינוך והוראה ופרה רפואה.

ד”ר צמרת התייחסה גם למדד החברה הערבית והחרדית לפי שנת 2019: “60% מהגברים משתתפים בכוח העבודה בחברה הערבית בישראל, לעומת 30% מהנשים. בחברה החרדית, 83% מהנשים בגילאי 25-64 משתתפות בכוח העבודה, הגברים – 58% בלבד. 12% מהגברים למדו לתואר אקדמי בחברה החרדית לעומת 32% מהנשים”.

לדברי הדס בן אליהו, מנהלת מרכז ידע לנשים ולמגדר במכון ון ליר: “בשנת הקורונה ניכרת תנודתיות גבוהה יותר מאשר בקרב גברים ביציאה מהעבודה ובחזרה אליה. הפגיעה התעסוקתית בנשים צעירות ובנשים מבוגרות קשה במיוחד, בהשוואה לגברים בקבוצות גיל אלה. בישראל, שיעור הנשים המבצעות עבודות שקופות במשקי הבית גדול יותר משיעור הגברים. לפי אוקטובר 2021, 61% מהנשים מבצעות טיפול בילדים ובבני המשפחה ו-60% מעבודות הבית. בינואר 2020 נפתחו 1,703 תיקים של אלימות במשפחה בהם הקורבן היא אישה ובאוקטובר 2021 נפתחו 2,130 תיקים.

חוקרת במכון ון ליר, פרופ’ נעמי חזן, התייחסה לתקופת הקורונה “בה הבנו שנשים הופכות להיות סממן של בעיות חברתיות עמוקות. ההבדל בין בית למישור הציבורי מטושטש מאוד. יש תהליכים חברתיים חדשים והנפגעות העיקריות הן נשים. מדד המגדר השנה במיוחד הוא כל כך חשוב כי הוא מסמן ששינוי חברתי מציב אתגרים לחברה כולה. מדד חשיבה מגדרית זה לא סיסמה – זה כלי לשינוי חברתי, לחברה יותר שיווניות. מזל שיש לנו את הועדה לקידום מעמד האישה ופעם בשנה מישהו מפקח בצורה רצינית על מצב מדד המגדר ואי שייוון מגדרי”.

מנכ”לית “קולך”, פורום נשים דתיות, שרון בריק-דשן:  רק 30% מבוגרות החינוך הממלכתי-דתי משרתות בצה”ל והן מהוות 9% מהכלל החיילות בצה”ל, 10% מהן יוצאות לקצונה. 19.9% מבוגרות החינוך הממלכתי-דתי לומדות חינוך לתואר ראשון, לעומת 7.8% מהחינוך הממלכתי. 25.8% מכלל השכירות בוגרות החינוך הממלכתי-דתי עוסקות בחינוך ו-. 14.3% במקצועות הבריאות והרווחה, יש פה הסללה חזקה מאוד. בנוסך, יש פער של 15% בשכר בין מבוגרות החינוך הממלכתי-דתי לבוגרות החינוך הממלכתי”.

בדברי הסיכום, אמרה יו”ר הוועדה: “אני כבר שנים מזהירה שנסיגה בזכויות האדם תעשה נסיגה בזכויות נשים. אני רואה מה שקורה בשנים האחרונות. המדינה חייבת לקחת אחריות בנושא. אני רוצה לפנות לציבור בנושא הקורונה – אל תזלזלו. יכול להיות שההתנהלות מול המגפה היא מוטעית ונותנת לנו הרגשה שנחליק אותה בשקט. אני פונה לממשלה, לא כל הציבור ידע להתנהל ובסופו של דבר יהיו השלכות. אל תעשו את האומיקרון מחלה שקופה. בעוד שבוע אנחנו יכולים להיות עם 100 אלף נדבקים ביום ומערכת הבריאות לא תוכל לשאת זאת”.

לעיון בדו”ח המלא:  https://bit.ly/3zyFJYB

עוד בנושא: