restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

מורים, הורים ותלמידים סובלים: מערכת החינוך בכיסו של משרד האוצר

5 באוגוסט 2022

חודשים ארוכים איפשרו אנשי משרד החינוך לעמיתיהם במשרד האוצר לפגוע בעובדות ובעובדי ההוראה, תוך שימוש בטקטיקה מוכרת: הצעות מבזות, מדיניות הפרד ומשול בקרב העובדים, גרירת רגליים מכוונת והטחת האשמות בעובדים שנדחקו להשתמש בנשק השביתה במשבר אותו יצר האוצר עצמו. כעת, ובאיחור, התעוררו אנשי משרד החינוך ונזכרו, כי משבר החינוך נמצא בתחום אחריותם. לאחר חודשים של מאבק, הם הואילו בטובם להניח על השולחן הצעה משלהם לפתרון המשבר.

מעט מדי, ומאוחר מדי

למרבה הצער, את ההצעה ניתן לסכם באותן ארבע מילים אשר במידה רבה מסכמות את פעילות משרד החינוך – מעט מדי ומאוחר מדי. הסתדרות המורים הגדירה את ההצעה “צעד בכיוון הנכון”, אך ציינה כי “קיימות השגות שאנו מקווים לגשר עליהן”. הודעת סיעת חד”ש בהסתדרות המורים בעניין הייתה מחוברת יותר למציאות: “ההצעה מהווה שיפור לעומת אלה של האוצר, אך לא מעניקה מענה מספק לצרכי המורים”. עוד קראה סיעת חד”ש למשרד החינוך “לעמוד לצד המורים, ולדרוש מהאוצר כי ימלא אחר דרישות צוות המו”מ של ההסתדרות על מנת להביא לפתרון”.

אך עמידה נחושה מול האוצר אינה חלק מלקסיקון משרד החינוך. ההצעות הממשלתיות כלל לא מספקות מענה עבור העובדים הוותיקים, שהם רובם המוחלט של עובדי ההוראה, ואשר במרבית שנות עבודתם נאלצו להסתפק בשכר נמוך. משרד החינוך עצמו אימץ את הפרקטיקות של האוצר: עיכוב מינויי קביעות למורים, שינוי לוח החופשות והעסקה על בסיס חוזים אישיים. אסור שהמו”מ על הסכם השכר יהפוך במה לפגיעה בתנאים הקיימים של עובדי ההוראה תמורת תוספת שכר. המו”מ נועד להבטיח את תוספת השכר על מנת לתקן עיוות הקיים בשכרם הנוכחי. משרד החינוך מסרב לפתור את הבעיה, אך בו בזמן עורם בעיות חדשות.  

זו, כמובן, אינה הפעם הראשונה שמשרד החינוך מתעורר מאוחר. מזה שנים מתריעים עובדות ועובדי ההוראה על מחסור חמור בכוח אדם שכן רבים נוטשים את המקצוע. אולם משרד החינוך בוחר לעצום את עיניו אל מול השבר וטוען כי מדובר במחסור נקודתי. זאת כיוון שלאיש במשרד לא היה האומץ לבדוק מה צמח בערוגתם. אין לאנשי המשרד כל כוונה להתעמת עם מדיניות הצנע הניאו-ליברלית שכופה האוצר על החברה הישראלית. בלא מפתיע, ההתעלמות לא פתרה את הבעיה, ועל כן נאלץ משרד החינוך להודות כי מדובר במשבר של ממש. בשבוע שעבר (24.7) נקב המשרד לראשונה במספרים קונקרטיים, וטען כי מדובר במחסור של כ-6,000 עובדי הוראה.

אולם למרות שמשרד החינוך נאלץ להכיר במשבר כמי שכפאו שד, הוא מנסה בו בזמן לגמד את חומרתו, ומציג מספרים נמוכים מהמציאות. יו”ר פורום ראשי המכללות האקדמיות לחינוך, פרופ’ חיים שקד, העריך כי המספר האמיתי קרוב יותר ל-20 אלף עובדי הוראה חסרים: “התשלום מבטא את מעמדם הנמוך של עובדי ההוראה”, אמר. “דרוש שינוי בהתייחסות של מקבלי ההחלטות לאנשי ולנשות החינוך”.

אם לא די בכך, רפורמת גפ”ן (גמישות ניהולית פדגוגית) בהובלת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון מאיצה את מגמות ההפרטה במערכת החינוך, ומחמירה אף יותר את משבר המחסור בעובדי הוראה. זאת ועוד: מורים מעדיפים לעזוב את משרותיהם בבתי הספר ולעבוד אצל חברות פרטיות וספקים חיצוניים אשר מציעים שכר שעתי גבוה יותר (אך ללא תנאים סוציאליים וללא ביטחון תעסוקתי). כך פוגעים בכוחה של העבודה המאורגנת ובזכויות העובדים, ובמקביל מעבירים משאבים ציבוריים לידי הון פרטי.

הפתרון למחסור בעובדי הוראה – מורים ערבים

המשבר בחינוך חמור, אולם קיים פתרון לחלק מהבעיות. לו היה משרד החינוך פועל למלא את התקנים החסרים של עובדי ההוראה, הפתרון המתבקש היה פונה אל הציבור הערבי. אלא שגם בנושא זה התעורר משרד החינוך מאוחר. כבר שנים מדובר בקושי הרב בו נתקלים עובדי הוראה ערבים במציאת משרות בתחום החינוך. לפי הערכות, מספר מבקשי העבודה הערבים בתחום החינוך נע בין 8 ל-12 אלף עובדים. בחמש השנים האחרונות החל משרד החינוך, בשיתוף עם מכון מרחבים, לפעול לשילובם במגזר היהודי. אולם כעת, כאשר המשבר נחשף במלואו, מתגלה כי לא מושקעים בשילוב די מאמצים ומשאבים – פחות מאלף מורים ערבים משובצים כיום בחינוך היהודי.

בחודש יולי פרסם משרד החינוך קול קורא למוסדות המעוניינים להשתתף בתהליך הכשרה עבור מורים מהחברה הערבית, במטרה לשלבם בחינוך העברי כבר בשנת הלימודים הקרובה. זו התפתחות חיובית – אך לא מספיקה. על משרד החינוך לא רק להכשיר את המורים הערבים, אלא לפעול באופן אקטיבי לשיבוצם בבתי ספר בקרב החברה היהודית. בשום אופן אין להפקירם לגורלם בתום ההכשרה. גישה מפלה וגזענית מצד מנהלים היא חסם משמעותי בפני מורים ערבים המבקשים להשתלב בבתי הספר בחברה היהודית. על כן, שיבוצם של אלפי מורים ערבים בחינוך היהודי ראוי להיות יעד אסטרטגי של משרד החינוך.

היכן כן מגלה משרד החינוך יוזמה? בהעמקת דיכוי העם הפלסטיני, כמובן. בשבוע שעבר (28.7) שלל המשרד את רישיונם של ששה בתי ספר במזרח ירושלים, אשר בספרי הלימוד שלהם נכללו הנכבה וכן דיון בגנות הכיבוש הישראלי והשפעותיו על החברה הפלסטינית. “מי שבמוסדות הלימוד שלו תימצא הסתה ודברי שטנה נגד מדינת ישראל וסמליה – רישיונו יישלל. הסתה ושנאה – לא בבית ספרנו”, מסרה שאשא-ביטון. פטריוטיות זולה היא אפוא מפלטו האחרון של משרד חינוך המועל בתפקידו.

עוד בנושא