restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

נשיאי האוניברסיטאות והאקדמיה למדעים מוחים על שלילת פרס ישראל מפרופ’ גולדרייך

21 בנובמבר 2021

נשיאי אוניברסיטאות קראו בסוף השבוע לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון לשקול מחדש את עמדתה ולאפשר את הענקת פרס ישראל בחקר המתמטיקה ומדעי המחשב לפרופסור עודד גולדרייך. “אי-הענקת פרס ישראל לאדם בשל השקפותיו הפוליטיות או התבטאויותיו, חוטאת לרעיון שביסוד פרס ישראל ומהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחשבה”, נכתב במכתב עליו חתומים נשיאי שבע אוניברסיטאות בארץ, בהן העברית, בן גוריון, תל אביב, חיפה, הטכניון ויצמן והפתוחה. נשיא אוניברסיטת בר אילן סירב לחתום על ההודעה בה  צויין כי פרופ’ גולדרייך לא עבר כל עבירה על החוק: “החלטתך עלולה להתפרש כפוליטיזציה של פרס ישראל”.

גם נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בעבר ובהווה הביעו את מחאתם ואת צערם העמוק לנוכח החלטתה הסופית של שרת החינוך שלא להעניק את הפרס לפרופ’ גולדרייך בשל עמדותיו ופעולותיו נגד כיבוש השטחים הפלסטינים.  “קנה המידה להענקת פרס ישראל בתחומי המדע הוא אך ורק מצוינות מחקרית, ובזכותו הפרס שומר על מעמד אות הכבוד הגבוה ביותר שמדינת ישראל מעניקה למדעניה. ועדת הפרס חזרה ומצאה את פרופ’ גולדרייך ראוי לקבלת פרס ישראל בזכות הישגיו המחקריים המצוינים”, נאמר בהודעה.

נשיא האקדמיה ונשיאיה לשעבר רואים בדאגה רבה עירוב שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות למתן פרס ישראל במדעים ומוחים עליו בתוקף. התבטאויות ופעילויות פוליטיות, כמו במקרה הנוכחי, שהן בגדר המותר על פי עקרון חופש הביטוי אינן רלוונטיות בעניין הענקת הפרס. בנסיבות אלה יש משום פגיעה במעמדו של הפרס ובמדע הישראלי כולו, וכן במעמדה המדעי של ישראל בעולם.

 האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים נוסדה ב-1960 ועל פי חוק היא נדרשת לייעץ לממשלת ישראל בנושאי מחקר ותכנון מדעי בעלי חשיבות לאומית ומופקדת על קידום המצוינות המדעית בארץ. על ההודעה חתמו הנשיא בהווה, פרופ’ דוד הראל, והנשיאים לשעבר מאז 1986, הפרופסורים נילי כהן, רות ארנון, מנחם יערי, יעקב זיו ויהושע יורטנר.

 ביום חמישי האחרון פורסם ששאשא-ביטון החליטה שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ’ גולדרייך. שר החינוך הקודם יואב גלנט ביטל את ההחלטה להעניק לו את הפרס ביום העצמאות האחרון, ובאוגוסט החזיר בג”ץ את ההחלטה לבחינת שאשא-ביטון. בהודעה שפרסמה הסבירה השרה שההחלטה “נובעת מחתימתו על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל”. יצוין שוועדת פרס ישראל הודיעה שתעתור שנית לבג”ץ נגד החלטת שאשא-ביטון.

מחד”ש נמסר: “מחזקים את ידיו של פרופ’ גולדרייך, שביום כזה ראוי להוקרה לא רק על תרומתו המדעית והאקדמית, אלא גם על עמידה איתנה על עקרונותיו ועל האומץ להרים קול כנגד עוולות הכיבוש.ממשלת בנט, בתמיכת העבודה, מרצ ורע”ם, ממשיכה לצעוד בדרך של ממשלת נתניהו. לא רק בהנצחת הכיבוש והעמקת מפעל ההתנחלויות – גם ברמיסת המרחב הדמוקרטי, כניעה להלך רוח פשיסטי ורדיפה מקרטיסטית של כל מי ששוחה נגד הזרם”.

עוד בנושא: