restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

סימון לוי מנהיג קומוניסטי מרוקאי ממוצא יהודי הלך לעולמו ב-3 בדצמבר 2011

3 בדצמבר 2022

בבירת מרוקו, רבאט, נפטר ב-3 בדצמבר 2011 המנהיג הקומוניסטי הוותיק סימון לוי, מנהל המוזיאון היהודי של מרוקו. נפטר בגיל 77 לאחר מחלה קשה. לוי נאבק למען עצמאות מרוקו מ-1953 וכעבור שנה הצטרף לשורות המפלגה הקומוניסטית. יחד עם לאון סולטן ועלי יאטה, לוי נימנה עם דור המנהיגים הראשונים של הקומוניסטים במרוקו. הוא גם כיהן כמזכ”ל האיחוד המרוקאי של העובדים, פדרציית האיגודים המקצועיים.

בחייו הפוליטיים הארוכים היה לוי מראשי התאחדות הסטודנטים של מרוקו בשנות ה-50 שנאבק בקולוניאליזם הצרפתי. הוא גם עמד מאחורי העצומה ההמונית לעצמאות מרוקו של הסטודנטים היהודים שפורסמה בצרפת ב-1955 ולאחר מכן היה ממנהיגי הסתדרות המורים בין 1958 ל-1970. עוד הוא נבחר לחבר מועצת העיר קזבלנקה וכיהן בתפקיד בין 1976 ל-1983.

לוי גם ערך את השבועונים הקומוניסטים בערבית ובצרפתית במשך שנים רבות. מ-1988 ועד מותו היה למנהל המוזיאון של יהדות מרוקו. לוי סיים את לימודי הדוקטורט בשפות הספרדית והצרפתית, ושלט היטב בערבית ובצרפתית. הוא כתב מספר ספרים על תולדות יהדות מרוקו וכל חייו הגדיר את עצמו כמרוקאי-יהודי, קומוניסט ואנטי-ציוני. הוא נעצר ב-1958, ב-1965 וב-1971 והיה קורבן לעינויים קשים בידי סוכני המלך חסן השני.

בשנות ה-90 עמד לוי בראש הפלג השמאלי במפלגת הקדמה והסוציאליזם (לשעבר קומוניסטית), הודח יחד עם חבריו מהוועד המרכזי, והיה לחבר מן המניין. באחד מהראיונות הארוכים שפורסמו עימו לפני מותו, הוא הדגיש שחרף עמדותיו האנטי-ציונות, התנגדותו לכיבוש השטחים הפלסטינים ותמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67, “אין לנו כל עניין ליצור קרע עם הישראלים ממוצא מרוקאי, בייחוד עם אלה השומרים ומטפחים את שורשיהם”.

לוי נאבק כל חייו נגד ההקצנה הדתית – כולל האסלאמית – ובשל כך קיבל איומים על חייו. לדבריו “המאבק נגד ההקצנה הדתית הוא פוליטי ולאו דווקא דתי. אנו מרוקאים, אבל בהיסטוריה של מרוקו ושל העם מרוקאי ישנן שתי דתות מרכזיות: האסלאם והיהדות. אני מכבד את אמונתם הדתית של כל האזרחים. אבל בתנאי שהדת משמשת כלי כדי לקדם את הדיאלוג ואינה מטפחת אלימות, רצח או אי-סובלנות. אני לא מסוגל לשמוע את הקריאות ‘להרוג את היהודים’ הנשמעות על ידי גורמים אסלאמיים מסוימים ולשתוק. האמת היא שרוב העם אינו מחזיק בעמדות אנטישמיות; ויחד עם זאת: מדוע לא מלמדים בבתי הספר שלעם המרוקאי ישנו מרכיב או שחלק ממנו שהוא יהודי? קיימת בורות רבה כלפי היהדות ואפילו הסטודנטים אינם יודעים מהי היהדות או מי הם היהודים המרוקאים”