restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

עיריות בגוש דן דבקות במדיניותן הגזענית ומסרבות לרשום ילדי מבקשי מקלט בגנים

21 בספטמבר 2021

בניגוד להתחייבויותיה ולהחלטת בית המשפט, עיריית פתח תקווה מוסיפה לדבוק במדיניותה הגזענית. לפני כשנה, בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח, ארגון סיוע לפליטים – א.ס.ף, הקליניקה למשפט ומדיניות חינוך, בשמם של 241 ילדי מבקשי מקלט והוריהם, סוכם עם עיריית פתח תקווה על חיסול מוסדות החינוך הנפרדים לילדי מבקשי מקלט בעיר, ועל שילובם בגנים לצד ילדים אזרחי ישראל, החל משנת הלימודים תשפ”ב. הסיכום עוגן בפסק הדין.

אך לדברי האגודה לזכויות האזרח “עם פתיחת שנת הלימודים התגלה כי הגזענות חזקה מהם, וכי שוב נפתח בעיר גן נפרד לילדים שחורים בלבד, תוך התעלמות מוחלטת מכך שהפרדה בין ילדים במסגרות חינוך מחוללת ומשמרת אי-שוויון, ותוך מסירת מידע מטעה לפונים אליה על תהליך הרישום למוסדות החינוך בעיר. על כן נאלצנו לאחרונה להגיש בקשה דחופה לביזיון בית משפט”.

יצוין שכבר ביולי 2019 עתרו 129 ילדים מבקשי מקלט ומהגרים תושבי פתח תקוה, ארגון א.ס.ף והאגודה לזכויות האזרח, נגד עיריית פתח תקווה ומשרד החינוך. העתירה הוגשה בעקבות סירובה של עיריית פתח תקווה לרשום למוסדות החינוך בעיר ילדים שאינם אזרחים ותושבים ישראלים, ובפרט ילדים של מבקשי מקלט יוצאי אריתריאה, ונגד קיומם של גני ילדים נפרדים לאוכלוסיית הזרים בעיר.

העותרים דרשו כי העירייה תרשום לאלתר את הילדים למוסדות החינוך בעיר לקראת שנת הלימודים הבאה, וכי משרד החינוך יפעיל את סמכויותיו להבטחת הרישום. כמו כן ביקשו העותרים מבית המשפט לקבוע כי מדיניות רישום למוסדות חינוך המבוססת על צבע עור, לאום, מוצא או גזע היא מדיניות מפלה ואסורה על פי דין, ולאסור על עיריית פתח תקווה לקיים מסגרות חינוך נפרדות לילדי מבקשי מקלט וזרים.

בעתירה, שהוגשה באמצעות הקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה והאגודה לזכויות האזרח, נטען כי לרשות המקומית ולמשרד החינוך יש חובה חוקית להקנות חינוך חובה לכלל הילדים בישראל, ללא קשר למוצאם, לצבע עורם או למעמדם במדינה. עוד נטען כי הסירוב לרשום את הילדים וההפרדה בגני הילדים הקיימת היום מתייגים את ילדי מבקשי המקלט, מסמנים אותם כנחותים, ופוגעים אנושות בזכויותיהם החוקתיות לחינוך, לשוויון ולכבוד. העותרים ציינו כי הסירוב לרשום את הילדים הוא המשך למדיניות הגזענית שבה נוקט ראש העירייה ביחס למבקשי המקלט שחיים בעיר, ומצטרף לשורה של ניסיונות לסלק אותם מפתח תקוה תוך רמיסת זכויותיהם הבסיסיות.

דיון בעתירה התקיים ביולי אותה שנה לנוכח הערות בית המשפט, העירייה הודיעה כי תפתח את הרישום למוסדות החינוך לשנת הלימודים לילדי מבקשי המקלט והזרים החיים בעיר, וכי הוריהם יקבלו הודעה בכתב על השיבוץ, שיתבצע בהתאם לאזורי הרישום. משכך נמחקה העתירה.

בספטמבר 2019 הוגשה בקשה דחופה לפי פקודת ביזיון בית המשפט, לאחר שעיריית פתח תקוה נמנעה מלשבץ לפחות 63 ילדי מבקשי מקלט וזרים העיר לגני ילדים. “ביקשנו מבית המשפט שיאכוף על העירייה, ועל ראש העירייה באופן אישי, לבצע את פסק הדין וכעבור חודש הורה בית המשפט המחוזי לעירייה לרשום ללא דיחוי את כלל הילדים למסגרות החינוך בעיר. בית המשפט קבע שעל כל יום עיכוב תשלם העירייה סך של 40 אלף שקל”.

על פי א.ס.ף בשנת הלימודים החולפת סירבו גם עיריות לוד ובני ברק לרשום ילדי מבקשי מקלט שעברו להתגורר בתחומן למוסדות החינוך בעיר. לפעמים, העיריות סירבו לבקשות הרישום באופן מפורש, לפעמים הן “רק” הערימו קשיים. בלוד, העירייה רשמה ילדים למוסדות חינוך בשפה שאינה מתאימה להם. גם עיריית ת”א-יפו – העיר שבה מרוכזים מרבית ילדי מבקשי המקלט – מפרידה בין ילדי מבקשי מקלט לילדי אזרחים ישראלים במוסדות החינוך. מדיניות “ההפרדה לא חוקית, והיא פוגעת בזכויות היסוד של הילדים והוריהם, ובראשן – זכותם לשוויון ולחינוך הולם. עצם ההפרדה בחינוך היא מפלה. לכן עתרנו לבית המשפט, יחד עם עמותות שותפות למאבק, בדרישה להפסיק את ההפרדה בתל אביב ולשלב את ילדי מבקשי המקלט במוסדות חינוך שבהם לומדים ילדי ישראלים. השנה הבאה עלינו לטובה צריכה להיות השנה האחרונה שבה נראה תופעות פסולות כהפרדה בין ילדים בישראל על רקע מוצאם, מעמדם האזרחי או מכל סיבה אחרת”, הוסיפו בא.ס.ף.

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/106080