עיר לכולנו: השינויים בתחבורה בת”א אינם מספיקים
השבוע יצאה לדרך רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. מטרת הרפורמה היא ארגון מחדש של קווי האוטובוסים שעוברים בתל אביב-יפו ובערים הקרובות, כך שיהיו יעילים יותר ומהירים יותר. הרפורמה תיושם בחמישה שלבים, כאשר השלב הראשון התבצע כבר השבוע, ועל פיו שונו מסלולים של כמה קווי אוטובוס, ונחנכו נתיבי תחבורה ציבורית חדשים (ברח’ קינג ג’ורג’, ברח’ יצחק אלחנן וברח’ השחר). הרפורמה מונחית על ידי משרד התחבורה, תוכננה על ידי חברת נתיבי איילון, ומשתתפת בה חברת “דן”.
צוות “מהיר בעיר” בתנועת עיר לכולנו בת”א-יפו בירך על פעילות זו, ואיחל הצלחה רבה לכל שינוי ארגוני שמטרתו שיפור התחבורה הציבורית בתל אביב-יפו, אך הודיע כי יש להדגיש שתי נקודות חשובות:
“1. יש לתכנן נתיבי תחבורה ציבורית בשקיפות מלאה ותוך שיתוף הציבור. כמו כן, העבודות לסלילת הנתיבים והפעלת שינויי התנועה צריכים להתפרסם זמן מספיק מראש, על מנת שהתושבים יוכלו להתכונן מבעוד מועד. ככל הנראה, נתיבי התחבורה הציבורית החדשים לא תוכננו בשיתוף הציבור, והעבודות ליצירתם לא פורסמו זמן מספיק מראש. שיטת עבודה זו – ללא שקיפות וללא שיתוף ציבור – גרמה להתנגדות מצד תושבים ובעלי עסקים ברחובות אלו וברחובות הסמוכים אליהם לנתיבי תחבורה ציבורית.
“2. נתיבי התחבורה הציבורית החדשים הם שינויים נקודתיים ולא מערכתיים. ככל הנראה, אוטובוס ייסע בנתיבים החדשים הללו ביעילות רבה יותר (כמה מאות מטרים), אך את שאר מסלולו יעשה בפקק עם שאר כלי הרכב. לעומת זאת, תוכנית “מהיר בעיר” מציעה מערכת כלל-עירונית של קווי אוטובוסים מהירים שנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים לאורך כל מסלולם. תוכנית זו מציעה שינוי תפישתי – נתיבי תחבורה ציבורית כמערכת שלמה ומקיפה, ולא בנקודות מסוימות”.