restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

בית המשפט הורה לשחרר ממעצר את פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן; מחאות בארץ ובחו”ל

19 באפריל 2024

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה אחה”צ (שישי) את ערעור המשטרה על ההחלטה לשחרר ממעצר את פרופ’ נדירה שלהוב-קיבורקיאן מהאוניברסיטה העברית, שנעצרה אמש בידי שוטרים בביתה. מוקדם יותר, בית משפט השלום בירושלים הורה לשחרר את המרצה. המשטרה מייחסת לשלהוב-קיבורקיאן חשד “להסתה לטרור” וביקשה להאריך את מעצרה בשבוע, אך השופט דב פולוק דחה את הבקשה ואמר הממצאים שהציגה המשטרה אינם מצדיקים את המעצר והמשטרה ערערה על החלטת השחרור.

עם פרסום דבר מעצרה נפתחה קמפיין מקומי ובינלאומי לשחרור פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן. מחאות נערכו אמש מול תחנת הראל של משטרת ישראל במבשרת ציון, הבוקר נשים יהודיות וערביות הפגינו בכיכר המעיין במרכז נצרת בדרישה לשחררה ונגד המלחמה בעזה. גם מול בית המשפט בירושלים בעת הדיון על הארכה המעצר הפגינו כמאה פעילים שפוזרו באלימות רבה בידי שוטרים.

נציג המשטרה טען הבוקר בדיון כי לשלהוב-קיבורקיאן יש “חשיפה רבה בעולם ובארץ” ושאמירותיה “מהוות מסוכנות בכך שיכולות להשפיע על אזרחים לבצע מעשים נגד מדינת ישראל”. השופט מתח בתגובה ביקורת על המשטרה. “אני יכול להבין שרציתם את הצו מעצר כדי לערוך חיפושים, אבל עד עכשיו לא מצאתם משהו שם שאני יכול לאחוז בו ולחשוב שזה מצדיק את המעצר ולא קיבלתי שום הסבר אחר”, אמר.

המשטרה חקרה אמש באזהרה את שלהוב-קיבורקיאן בחשד להסתה למרות שקדמה לכך הודעה מהנהלת האוניברסיטה העברית בירושלים כי הפרופסור הוחזרה לעבודה לאחר שהושעת ממנה בשל ההתבטאויות החריגות. בדיון בבית המשפט עלה כי שלהוב-קיבורקיאן נחקרה גם על מאמרים אקדמיים שפרסמה. לדברי עורך דינה חסן ג’בארין, זו הפעם הראשונה שאקדמאי בישראל נחקר על מאמר אקדמי שפרסם, ומדובר במאמרים ישנים שנלמדים זה שנים במוסדות רבים להשכלה גבוהה ובהם האוניברסיטה העברית. השוטרים שבאו אתמול לדירתה החרימו מחשב, טלפון נייד, מסמכים וספרים של המשורר מחמוד דרוויש.

“מדובר במעצר בלתי חוקי שמטרתו להפחיד ולפגוע בכל קול ביקורתי באקדמיה הישראלית”, מסרו עורכי הדין מחאג’נה וג’בארין, “מאחורי המדיניות של המשטרה עומד שר גזען ומסית, והשאלה היותר חשובה – האם פרקליט המדינה נתן את אישורו לחקירה ומעצר מסוג זה”. בפרקליטות אמרו כי ההחלטה לפתוח בחקירה קיבלה את אישורם.

ח”כ עופר כסיף (חד”ש), בעבר מרצה באוניברסיטה העברית, ביקר גם הוא בחריפות את מעצרה של הפרופסור ומסר: “משטרת בן גביר עצרה את פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן אך ורק בגלל התבטאויות. למען הסר ספק: פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן לא הכחישה את הטבח ולא הטילה ספק בפשעי המין שביצע חמאס. דבריה כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה הם אמירה לגיטימית, שלא לומר נכונה, שרק במשטר דיקטטורי תיחשב לאסורה”. לדברי חברה לסיעה, ח”כ עאידה תומא-סלימאן, מעצרה של המרצה “הינו צעד נוסף במסע המשתולל של הרדיפה הפוליטית. גבולות חופש הביטוי נקבעים מחדש תחת משטר פשיסטי לנגד עינינו. ההשעיה של פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן מהאוניברסיטה בוטלה, אבל הרדיפה וההסתה נמשכת, והמטרה להפחיד את כל הקולות הביקורתיים נגד המלחמה”.

חד״ש סטודנטים סבורה ש”המעצר הוא הדרדרות פשיסטית מסוכנת ופגיעה ישירה בערכי האקדמיה האוניברסליים”, וקראה לשחררה. “הרדיפה והמעצר הם תוצאה של עמדתה האמיצה של פרופ׳ שלהוב-קבורקיאן נגד המתקפה על עזה והעם הפלסטיני. מדיניות הרדיפה והמעצרים שמובילה ממשלת הימין היא ניסיון פשיסטי כושל להשתקת קולות המתנגדים למלחמה, ופגיעה ישירה בערכי האקדמיה”.

כמו כן, התארגנות המרצים אקדמיה לשוויון מסרה ש”מעצרה לחקירה של פרופ’ שלהוב קיבורקיאן הוא צעד פשיסטי בוטה, שבו המשטרה מגוייסת לסתימת פיות והשתקת ביקורת. המעצר והחקירה מגיעים בעקבות החלטות של הנהלת האוניברסיטה העברית להשעות את פרופ’ שלהוב-קבורקיאן מהוראה והתבטאויות חריפות של האוניברסיטה נגדה. למרות שהאוניברסיטה ביטלה את ההשעיה, בחברה שבה השלטון אינו מחוייב להגנה על חופש הביטוי וערכי האקדמיה וארגוני ימין פועלים כזרוע של השלטון על מנת להטיל אימה על המיעוט הפלסטיני ולהשתיק כל ביקורת, ברור כי המתקפה של הנהלת האוניברסיטה העברית על פרופ’ שלהוב-קבורקיאן התירה את דמה.

אין בדברי פרופ’ שלהוב-קבורקיאן ולו שמץ הסתה, איום, תמיכה בטרור או בגזענות, או הכחשת הטבח ב-7 באוקטובר. יש בהם הצגה של פרספקטיבה ביקורתית על ההתנהלות הישראלית במלחמה הנוכחית והצבעה על הצורך התמידי בביסוס עובדתי של טענות. חופש הביטוי והמחקר הוא נשמת אפה של האקדמיה, ובלעדיו אין לה זכות קיום”.

אם רדיפתה של פרופ’ שלהוב-קבורקיאן תימשך, אף אחת מאיתנו לא תהיה בטוחה. חופש הביטוי והמחקר, האפשרות לקיים שיח ציבורי ולחתור לאמת, כולם מצויים תחת איום ממשי. מעצרה לחקירה של פרופ’ שלהוב קיבורקיאן הוא צעד פשיסטי בוטה, שבו המשטרה מגוייסת לסתימת פיות והשתקת ביקורת. המעצר והחקירה מגיעים בעקבות החלטות של הנהלת האוניברסיטה העברית להשעות את פרופ’ שלהוב-קבורקיאן מהוראה והתבטאויות חריפות של האוניברסיטה נגדה. למרות שהאוניברסיטה ביטלה את ההשעיה, בחברה שבה השלטון אינו מחויב להגנה על חופש הביטוי וערכי האקדמיה וארגוני ימין פועלים כזרוע של השלטון על מנת להטיל אימה על המיעוט הפלסטיני ולהשתיק כל ביקורת, ברור כי המתקפה של הנהלת האוניברסיטה העברית על הפרופסור התירה את דמה”. “אם רדיפתה של פרופ’ שלהוב-קבורקיאן תימשך, אף אחת מאיתנו לא תהיה בטוחה. חופש הביטוי והמחקר, האפשרות לקיים שיח ציבורי ולחתור לאמת, כולם מצויים תחת איום ממשי”, הדגישו.

יצוין שהנהלת האוניברסיטה העברית שהחלה את מסע הרדיפה נגד המרצה גינתה אמש את מעצרה וקראה לשחרר את שלהוב-קיבורקיאן באופן מיידי. “אנו מתנגדים נחרצות לרבים מהדברים שאמרה פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן. יחד עם זאת, במדינה דמוקרטית אין מקום לעצור אדם בגין התבטאויות כאלה, מקוממות ככל שיהיו”, נכתב בהודעת המוסד. כמו כן, יותר מ-150 חברי סגל אקדמי בכיר באוניברסיטה העברית, גינו אתמול בחריפות את מעצרה של פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן. בהודעה שפורסמו נאמר “התבטאויותיה של פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן אינן עבירה. אין בהם הסתה לגזענות או לטרור. ההחלטה לפתוח נגדה בחקירה פלילית ולעצור אותה פוגעת קשות בחופש הביטוי ובחופש האקדמי. הפגיעה חמורה במיוחד כאשר היא מופנית כלפי מי שנמנית עם קבוצת מיעוט”.

“אנו קוראים לשחרר את פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן ממעצר. פעולת המשטרה בעניין זה היא המשך למעצרים שנעשו תכופים באחרונה, של אזרחים שמממשים את זכותם לחופש ביטויו לחופש ההפגנה, מעצרים שבית המשפט כבר קבע שוב ושוב שאינם מוצדקים. פעולות המשטרה להשתקת ביקורת על הממשלה מעוררות חשש כבד שהמשטרה פועלת על יסוד שיקולים פוליטיים. זוהי סכנה חמורה לדמוקרטיה הישראלית. ההגנה על חופש הביטוי היא יסוד הכרחי בדמוקרטיה. ניסיון ההשתקה הוא סימן לחולשה. הגנה על חופש הביטוי היא סימן לחוסן”, הדגישו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128266