restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

האגודה לזכויות האזרח על עונש המאסר של אל עוקבי: מגמה של הרתעת פעילים חברתיים

30 בדצמבר 2010

נורי אל עוקבי, יושב ראש האגודה להגנה על זכויות הבדואים ופעיל להגנת זכויות התושבים הערבים בלוד (רבים מהם בדואים במקורם), נדון השבוע לשבעה חודשי מאסר בעוון החזקת עסק בלי רישיון. השופט זכריה ימיני בבית משפט השלום ברמלה כתב במפורש בגזר הדין כי החליט להחמיר בעונשו של אל-עוקבי בגלל היותו פעיל לזכויות הבדואים, וכי גזר הדין נועד “להעביר מסר לפזורה הבדואית”.

לאחר שנמצא אל-עוקבי אשם בדין לפני מספר שבועות הפנה אותו בית המשפט לביצוע עבודות שירות, ואל-עוקבי כבר הביע נכונות במסגרת זאת לעבוד לטובת הציבור בבית תמחוי ברמלה שהיה מעוניין לקבלו. אולם במפתיע החליט השופט להחמיר ולגזור עליו שבעה חודשי מאסר במקום שישה שאותם ניתן להמיר בעבודות שירות.

עו”ד אבי דובין, פרקליטו של אל עוקבי, ביקש מבית המשפט לעכב את ביצוע גזר הדין כדי לאפשר הגשת ערעור, אולם השופט התנה את עיכוב הביצוע בהפקדה מיידית של שלושים אלף שקלים בקופת בית המשפט, סכום שלא נמצא בידיו – וכך הוא נלקח באופן מיידי למאסר. בנוסף לעונש המאסר הטיל בית המשפט על נורי אל-עוקבי קנס של ארבעים אלף שקל או ארבע מאות ימי מאסר תמורתם.

העסק שבניהולו ללא רישיון מואשם אל-עוקבי הינו מוסך שאותו פתח אל עוקבי בשנת 1964 ברחוב החשמונאים 11 בלוד, כאשר עבר להתגורר בעיר זאת. במשך השנים השתנתה מדיניותה של עירית לוד אשר בשנים מסוימות נתנה רישיון למוסך של אל-עוקבי ובשנים אחרות שללה אותו. “אני מרגיש שנקטו נגדי באפליה והפחדה מסיבות פוליטיות, כדי למנוע ממני לפתוח את הפה ולהיאבק נגד מדיניות העירייה – למשל ההרס של שבעה בתי תושבים ערבים לפני כשבוע. קיבלתי אישורים מהמשטרה, ממכבי האש, ממשרד הפנים ומהמשרד לאיכות הסביבה שהמוסך פועל בצורה תקינה, אך העירייה שללה ממני את הרישיון בעוד תושבים בסביבתי קיבלו רישיונות לעסקים שנפתחו עשרות שנים אחרי המוסך שלי. אני משוכנע שאילו הייתי מוכן ללכת בקו שמכתיבה העירייה, לא היתה לי בעיה לקבל רישיון. לא המוסך שלי היא הבעיה האמיתית שלהם, אלא הפעילות הציבורית שלי”.

עו”ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, הגיב על ההרשעה: “השופט ימיני למעשה הצהיר כי הוא מעניש את אל עוקבי בחומרה בשל מעורבותו במאבקים למען זכויות המיעוט הערבי-בדווי בנגב וכאמצעי להעברת מסר מרתיע לאוכלוסייה זו – אף שהעבירה הנדונה אינה קשורה לבדווים או למאבקיו החברתיים של אל עוקבי. גזר הדין השערורייתי הזה מצטרף אל גזר הדין החמור שניתן שלשום נגד הפעיל הפוליטי יונתן פולק לכדי מגמה מדאיגה ביותר של ענישה והרתעה של פעילים חברתיים ופוליטיים על-ידי מערכת אכיפת החוק, אותה מערכת שאמורה להיות אמונה דווקא על ההגנה על חופש הביטוי והמחאה”. יקיר הוסיף כי במשטר דמוקרטי מעורבות לשינוי חברתי במסגרת החוק היא מופת לאזרחות טובה – לא נסיבה שמצדיקה החמרה בענישה.