restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

העליון דן בעתירת של חבר מועצת העיר ת”א גולדרינג נגד הגבלת זכות ההפגנה

19 באוקטובר 2010

בית המשפט העליון הורה ביום שלישי, ה-19 באוקטובר, ליועץ המשפטי לממשלה להגיש בתוך 90 יום את עמדתו בנוגע לגיבוש מדיניות אחידה ברחבי הארץ לגביית תשלום עבור עריכת הפגנות בשטחים ציבוריים.

השופטים דנו בעתירה שהגישו חבר מועצת העיר ת”א-יפו יואב גולדרינג (עיר לכולנו), התנועה לאיכות השלטון והאגודה לזכויות האזרח נגד נוהג עירית ת”א-יפו לגבות אלפי שקלים עבור שימוש בכיכר רבין לצורך הפגנה. עורכי הדין דן יקיר, ד”ר יעקב בן-שמש ואדם שנער ציינו כי תקדימים של בית המשפט העליון קבעו שלעירייה כלל אין סמכות למתן רישיון הפגנה, וכן אין לה סמכות חוקית לגבות תשלום או לפטור מארגני הפגנות מתשלום עבור שימוש בשטחים ציבוריים.

העותרים הגישו הערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שהתיר לעיריית תל אביב לגבות תשלום עבור קיום הפגנות בשטחים ציבוריים כדוגמת כיכר רבין. במהלך הדיון, אמרה הנשיאה השופטת דורית ביניש כי העירייה גובה תשלום מנופח שפוגע בחופש הביטוי. השופט עוזי פוגלמן העיר כי “עיריית תל אביב היא גוף ציבורי, לא כלכלי. על אף שלאחרונה יש לה נטייה למסחר שטחים ציבוריים”.

במהלך הדיון, ניסו השופטים לברר אם הפגנה מסוימת היא של תושבי העיר בלבד ואז אין מקום לגבות עבורה תשלום, אולם העותרים טענו כי העירייה איננה מוסמכת בכל מקרה לגבות תשלום. עורך הדין יקיר אמר בדיון כי “כשם שאין לעירייה סמכות לגבות מהולכי רגל דמי שימוש במדרכות, כך אינה מוסמכת לגבות תשלום עבור קיום הפגנה בכיכר העיר”.

“העירייה אינה מוסמכת לגבות תשלום עבור השימוש בשטחים ציבוריים, הנמצאים בבעלותה, מהמבקשים לממש בהם את זכות ההפגנה”, נכתב בעתירה, “מסקנה זו מתבקשת הן מהיעדרו של מקור הסמכה מתאים לגביית תשלום מעין זה, והן מהעמדה העקרונית, הנגזרת ממעמדה של הזכות לחופש הביטוי, וממעמדה של העירייה כנאמנה של הציבור, לפיה חובתה של העירייה לתחזק את השטחים הציבוריים שברשותה ממקורותיה התקציביים, ולאפשר לציבור את השימוש בהם לצרכי ביטוי, ללא תשלום”.

עו”ד יקיר הסביר היום כי “הפגנה בכיכר העיר היא אחת הדרכים הבסיסיות ביותר למימוש הזכות של כל אדם לחופש הביטוי. בית המשפט העליון קבע כי דרישת תשלום ממארגני הפגנות פוגעת קשות בחופש הביטוי של כולם, ובסופו של דבר, פוגעת בדיון הציבורי”. לדברי גולדרינג, המכהן כיו”ר ועדת הביקורת העירונית, “אל מול הקלות שבה מאפשרת העירייה שימוש מסחרי במרחב הציבורי, מקוממת התעקשותה לגבות תשלום דווקא ממי שמבקשים לממש את זכותם האזרחית והדמוקרטית לחופש ביטוי”.

גולדרינג כבר פנה לפני ארבעה חודשים ליועץ המשפטי של העירייה, עו”ד עוזי סלמן, בדרישה שיפעל לביטול התעריף, אך ללא הועיל. העירייה הסבירה כי התעריף נקבע ואושר במועצת העיר, בשל הצרכים התפעוליים הרבים שמצריכות קיומן של הפגנות ואירועים בכיכר, כגון ניקיון, תאורה, גידור וכדומה.

לפי התעריף הייחודי לתל אביב, על אירוע של עד 10,000 איש ייגבה סכום של 16,600 שקלים, 19,400 שקל יגבו על אירועים בהיקף של 10 עד 20 אלף איש, ו-20,300 שקל יגבו על אירועים אליהם יגיעו 20 עד 50 אלף איש. אירוע שיכלול בין 50 ל-100 אלף איש יאלץ מהמארגנים להיפרד מ-31,200 שקל, ואירוע ענק, מעל 100 אלף איש, עולה 35,300 שקל. התנועה לאיכות השלטון עתרה לבית המשפט המחוזי בעקבות דרישת עיריית תל אביב כי התנועה תשלם לה 19,000 שקלים בעבור אישור לקיום הפגנת מחאה בכיכר רבין ב-2005, בה לקחו חלק רק עשרות בני אדם.