restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

הרכב מורחב של 11 שופטי בג”ץ החל לדון בעתירות נגד חוק הלאום הגזעני

22 בדצמבר 2020

בג”ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים החל לדון הבוקר (שלישי) ב-15 עתירות נגד חוק היסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. יצוין הדיון צולם והועבר בשידור ישיר באתר בית המשפט העליון. עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל עתר נגדו החוק  בשמו ובשם ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל, הרשימה המשותפת וועד ראשי הרשויות הערביות בישראל, בדרישה להביא לביטולו המוחלט של החוק.

לקראת הדיון ישלח יו”ר הכנסת יריב לוין בצעד חריג מכתב בנושא לנשיאת העליון, אסתר חיות, בו כתב כי לבית המשפט אין סמכות לדון בחוק יסוד. לדבריו הצטרף מאוחר יותר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. “הכנסת היא הרשות המחוקקת והיא המחזיקה גם בסמכות האסיפה המכוננת. בית המשפט העליון יונק את סמכותו מכוח הכנסת ולא להפך”, כתב לוין, “עצם הדיון בבית המשפט העליון בעניינים של חוקי יסוד, מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק”. נתניהו כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי “עצם הדיון שמקיים היום בג”ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת – הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל בהקדם בכנסת באמצעות סדרת חוקי יסוד מתאימה”. הוא הוסיף כי לבג”ץ אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד כי “בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכח חוק יסוד והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו”.

על כך הגיב ח”כ יוסף ג’בארין (חד”ש – הרשימה המשותפת), שבמשך שנים לימד משפטים באוניברסיטת חיפה: “יו”ר הכנסת טוען שאין לבג”ץ סמכות לדון? לכנסת אין סמכות לפגוע כך במעמד  20% מהאזרחים. חוק הלאום מעגן עליונות יהודית ומעמיק אפליה נגד האזרחים הערבים. מקומו בפח האשפה של ההיסטוריה עם חוקי האפרטהייד של דרום אפריקה.” על הקריאות “מוות לערבים” שנקראו לעברו ביציאה מהדיון בבג”ץ הוסיף: “אני לא יכול להפריד בין הקריאות לחוק הלאום. החוק פשוט מעודד קריאות כאלה. קיבלתי רושם ששופטי בג”ץ מאוד מהססים, אבל לחוק תהיה השפעה מאוד גדולה על חיי ההחברה הערבית”.

לדברי ח”כ עאידה תומא-סלימאן (חד”ש הרשימה המשותפת) ציינה כי “מטרתו של חוק הלאום היא לעגן בחוק יסוד את נחיתותם של האזרחים הערבים ולנשל אותם מזכויותיהם כאזרחים שווים וכמיעוט לאומי ילידי. חוק כזה צריך לבטל על כלל סעיפיו – לא תיקון ולא ליטוש. התפתלויות משפטיות לא ישנו את העובדה שהעליון צריך להחליט: מדינה דמוקרטית או מדינת אפרטהייד”. ח”כ ג’אבר עסאקלה (חד”ש – הרשימה המשותפת) הוסיף כי “מעבר לעתירה נגד חוק הלאום הגזעני, מתנהל כרגע מבחן אמיתי לבג”ץ. בג”ץ אמור לשמור על המעט שנשאר מהדמוקרטיה מפני מערכת פוליטית שפועלת להשרשת עליונות של קבוצה לאומית אחת על חשבון האחרות”.

לקראת הדיון נמסר מעדאלה: “אין היום אף חוקה שמנכסת את המדינה לקבוצה אתנית אחת וקובעת כי היא מדינתה הבלעדית של קבוצה אתנית מסוימת, ואין חוקה אחת בעולם שלא מעגנת את הזכות לשוויון לכלל אזרחיה ותושביה. הדיון בבג״ץ בעתירות נגד חוק היסוד יקבע את העתיד של המעמד האזרחי והזכויות של הפלסטינים שתחת שליטתה בעיני המשפט הישראלי. אם בג״ץ לא יבטל את החוק באופן מוחלט, הוא יאשר הסדר חוקתי שינציח עיגון של עקרונות משטר אפרטהייד בבסיס של השיטה המשפטית של ישראל”.

עוד על חוק הלאום הגזעני, בגיליון השבוע של “זו הדרך” (עמ’ 3): http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G49_2020.pdf