restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

הרכב מורחב של 11 שופטי בג”ץ ידון בעתירות נגד חוק הלאום הגזעני

21 בדצמבר 2020

בג”ץ ידון מחר (שלישי), בהרכב מורחב של 11 שופטים, ב-15 עתירות נגד חוק היסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. יצוין דהדיון יצולם ויועבר בשידור ישיר באתר בית המשפט העליון. עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל עתר נגדו החוק  בשמו ובשם ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל, הרשימה המשותפת וועד ראשי הרשויות הערביות בישראל, בדרישה להביא לביטולו המוחלט של החוק.

 העתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין חסן ג’בארין, סוהאד בשארה, מאיסאנה מוראני, פאדי ח’ורי וסאוסן זהר ממרכז עדאלה, מבססת את ההבחנה שהתכלית הדומיננטית של חוק יסוד זה, אינה להבטיח את הזכויות הלאומיות של העם היהודי, אלא להדיר את האזרחים הפלסטינים בישראל ולשלול מהם ומהפלסטינים בשטחים הכבושים זכויות יסוד ולקבע את מעמדם כנחות.

הפגיעה בזכויות החוקתיות לשוויון ולכבוד, שנגרמת כתוצאה מהנצחת העליונות האתנית של הקבוצה השלטת, מנוגדת הן לחוק הישראלי והן לאיסורים המוחלטים על פי המשפט הבינלאומי, ומצדיקה לדעת העותרים ביקורת שיפוטית שתביא לביטולו. העתירה מפרטת כיצד ההפרדה והעליונות היהודית מתגלים בכל סעיפיו ובהם: סעיף 1 הקובע כי ״מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי״, מקבע הסדר חוקתי המבסס עליונות ושליטה אתנית, בכך שהוא שולל את מימוש הזכות הזו מן העם הפלסטיני הילידי במולדתו; סעיף 4 שמבטל את מעמדו הרשמי של השפה הערבית, קובע יחד עם שאר סעיפי החוק זכויות קיבוציות אך ורק ליהודים וסעיף 7 ״המדינה רואה בפיתוח ההתיישבות היהודית ערך לאומי״, מעגן חוקתית את האפליה וההפרדה הגזעית. עידוד וביסוס ההתיישבות היהודית, כפי שחוק מגדיר, מביא בפועל להפרות חמורות של זכויות אדם בישראל ובגדה המערבית.

 מעדאלה נמסר: “אין היום אף חוקה שמנכסת את המדינה לקבוצה אתנית אחת וקובעת כי היא מדינתה הבלעדית של קבוצה אתנית מסוימת, ואין חוקה אחת בעולם שלא מעגנת את הזכות לשוויון לכלל אזרחיה ותושביה. הדיון בבג״ץ בעתירות נגד חוק היסוד יקבע את העתיד של המעמד האזרחי והזכויות של הפלסטינים שתחת שליטתה בעיני המשפט הישראלי. אם בג״ץ לא יבטל את החוק באופן מוחלט, הוא יאשר הסדר חוקתי שינציח עיגון של עקרונות משטר אפרטהייד בבסיס של השיטה המשפטית של ישראל”.

עוד על חוק הלאום הגזעני, בגיליון השבוע של “זו הדרך” (עמ’ 3): http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G49_2020.pdf