restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

התעשייה האווירית, מערכת החינוך, הוט מובייל: גל סכסוכי עבודה בצילה של המלחמה

7 באפריל 2024

מועצת העובדים של התעשייה האווירית אישרה בשבוע שעבר את הצעתו של היו”ר יאיר כץ להכרזה על סכסוך עבודה בתאגיד הממלכתי. מדובר בחברה גדולה, שנעשה שימוש רב בתוצרתה במלחמה הנפשעת שמתנהלת ברצועת עזה. כץ, בנו של שר התיירות חיים כץ (איש האגף הימיני קיצוני בליכוד) ולשעבר יו”ר הוועד, כתב לחבריו “קיימתי פגישה עם נציגים מטעם הממונה על השכר באוצר. הצעתו של הממונה כוללת הפחתות שכר בגובה אלפי שקלים לעובדים רבים, אי מתן דרגות, וכן קנס כספי עצום דרך ויתור על פעימות השכר של הסכמי מסגרת (עבר ועתיד) ושינוי שיטת התגמול בגין עבודה בשעות נוספות”.

יצוין שהתעשייה האווירית סיימה את 2023 בשיא של כל הזמנים: הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה בכ־5.33 מיליארד דולר, גידול של כ־7% ביחס ל־2022. הרווח הנקי בשנת 2023 עלה ב־49% לכ־318 מיליון דולר, לעומת כ־213 מיליון דולר אשתקד. עתה, שוקדים יו”ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ ונציגי האוצר לרקוח איזו קומבינה להרגעת הרוחות. פרץ התמחה בכך בעת שכיהן בעבר כיו”ר ההסתדרות.

הסכסוך שהוכרז במפעל התעשייתי הגדול במדינה, הוא רק אחד מני רבים שהוכרזו בשבועות האחרונים דווקא בעת מלחמה. במילים אחרות: המאבק המעמדי לא פוסק בעת שהתותחים רועמים.

לקראת החג צפויות שביתות 

ההסתדרות גם הכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בחברת הוט מובייל, זאת בשל מבוי סתום במשא ומתן להסדרת פיצויי פרישה לעובדים שיסיימו את העסקתם במסגרת גל הפיטורים בחברה. כמו כן, ההנהלה דרשה שהעובדים יוותרו על תוספות כלכליות, על אף שהוחלט עליהן בהסכם קיבוצי שנחתם רק לפני כמה חודשים.

אם לא ינוהל מו”מ מתוך רצון להגיע להסכמות בנושאים שבלב סכסוך העבודה – יוכלו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים כבר ביום שלישי הקרוב. לפי ההסתדרות, התנהלות החברה נעשית בחוסר תום לב ובדרך שאינה מקובלת ביחסי עבודה בכלל, וביחסי עבודה קיבוציים בפרט. יו”ר ועד עובדי הוט מובייל אלי כהן אמר: “עובדי הוט מובייל מביאים את החברה להישגים ולרווחיות ומשמשים כמנוע הצמיחה של הקבוצה. מספר העובדים בחברה הוא קטן והם בחזקת ‘סיירת’, ולכן, לא רק שאין מקום לפטר אף עובד אלא שצריך למעשה לקלוט עובדים נוספים על מנת שהחברה לא תאפשר פגיעה בעובדים ובהסכמות שבהסכם הקיבוצי”.

גם בחברת התעופה ארקיע הוכרז סכסוך בשבוע שעבר. מההסתדרות נמסר כי ״אם לא ינוהל מו”מ מתוך רצון להגיע להסכמות בנושאים שבלב סכסוך העבודה – יוכלו יותר מ-400 העובדים לנקוט צעדים ארגוניים מיום חמישי הקרוב עוד לפני חג הפסח״.  יו״ר ועד עובדי ארקיע, ניצן בן-ארי, מסר: ״אני מצר על כך שהנהלת החברה החליטה לנקוט בפעולה דורסנית וחד צדדית כלפי ציבור של עובדים מסורים שלא מוחזרים מחל”ת לעבודתם. ובפרט בזמן שהחברה במגמת התאוששות ובתהליכי קליטה של עובדים ומנהלים בחוזים אישיים. נעשה הכל כדי שהעובדים המסורים שלנו יחזרו מיד לעבודה״.

בגן יבנה, עובדי הרשת למרכזים קהילתיים הודיעו על סכסוך-עבודה נגד הרשת ומכריזים על שביתה בעוד שבועיים. ועד העובדים, בשם 1,200 עובדי הרשת למרכזים קהילתיים, כבר הודיע על שביתה לפני חג הפסח. בהודעה שנמסרה לממונה הראשית על יחסי עבודה נאמר כי העילות לסכסוך הן: “גרירת רגליים מכוונת מצד המעסיק במסגרת משא ומתן להסכם עבודה ראשוני ברשת. מעל שנה מתקיים משא ומתן להסכם קיבוצי ראשון”. עוד הוסיפו כי “המעסיק פועל בהסתר לסיום העסקת כ-200 עובדים מתוך עובדי הרשת, והעברת פעילות הצהרונים לקבלן חיצוני”.

באשדוד עובדי חברת שינדלר, רובם טכנאי מעליות, פתחו בשבוע שעבר בשביתה ובמסגרתה לא ניתנו שירות תיקונים או חילוץ לאלפי מעליות ברחבי הארץ. יו”ר ועד העובדים, אבי מסיכה, קרא להנהלה לפתוח במו”מ. באילת, עובדי הנמל המופרט זועמים על כוונת ההנהלה לפטר מחציתם (!) ואף הם הכריזו סכסוך עבודה. תודות לפועלו של ח”כ עופר כסיף (חד”ש) עניינם הגיע לוועדת הכלכלה של הכנסת בה חברי קראו לביטול הפיטורים בנמל ולהלאמתו.

לא שקט במערכת החינוך

גם במערכת החינוך לא ממש שקט. מורי קבלן בתכנית היל”ה, המלמדים נוער נושר, השביתו בשבוע שעבר את הלימודים במחאה על כך ששכרן לא עודכן מאז 2018. הם שבתו במשך יממה, לאחר שהעיצומים לא עזרו. בארגון “כוח לעובדים” מזהירים שהצעד הבא יהיה שביתה ללא הגבלת זמן.

כמו כן, המורים העל-יסודיים מוסיפים לנקוט בצעדים ארגוניים. בנוסף, הסגל הזוטר באוניברסיטת ת”א הכריז על סכסוך עבודה בגלל החשש לפיטורים המוניים. גם חברי הסגל הבכיר לא רואים סוף למו”מ שנמשך שנתיים באוניברסיטאות.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128462