restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

ח"כ חנין: ההפרטה פוגעת בבטיחותם ובריאותם של העובדים

5 באפריל 2011

הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, בראשות ח”כ ד”ר דב חנין (חד”ש), קיימה ביום שני, ה-4 באפריל, דיון תקדימי בנושא “השפעת ההפרטה על בטיחותם ובריאותם של עובדים”. לקראת הדיון הכין מרכז המחקר של הכנסת סקירת ספרות מקיפה אודות השפעת שינויים במאפייני שוק העבודה על בטיחות ובריאות עובדים.

ע”פ הסקירה, מחקרים רבים מראים כי לאי-יציבות תעסוקתית השפעה שלילית ניכרת על בטיחות ובריאות עובדים. סקירה של 73 מחקרים אשר נערכה בשנת 2009, מראה כי 85% מהמחקרים זיהו השפעה שלילית של אי-יציבות תעסוקתית על בטיחות ובריאות עובדים: “שינויים בסביבת העבודה, ובכללם קיצוצים חוזרים ונשנים בכוח האדם, עשויים להוביל לעלייה בעומס המוטל על העובד. עליה בעומס העבודה מתבטאת בין השאר בשעות עבודה לא קבועות, שעות נוספות לא מתוכננות, עבודה בימי מנוחה, עבודה בשעות הלילה ועוד. מחקרים מצאו כי עבודה בשעות לא קבועות, בייחוד עבודת משמרות ועבודה בלילות, גורמת בטווח הארוך לעייפות כרונית ולפגיעה במקצבי השעון הביולוגי. בנוסף, מחקרים רבים מצאו כי קיים קשר בין העלייה בעומס העבודה לבין הגברת תחושת הלחץ בקרב עובדים. עלייה בתחושת הלחץ במקום העבודה עלולה לתרום לתופעות בריאותיות שליליות, כגון לחץ דם גבוה, הפרעות בפעילות ההורמונאלית, השמנה, אולקוס במערכת העיכול, תחלואת לב, ועוד”. בסקירת הספרות צוין גם כי “הנוכחות של קבלני משנה יוצרת לעתים קרובות סביבת עבודה מורכבת, ומבנה ניהולי אשר תורם לחוסר ארגון. לדוגמא: קבלנים עשויים להיות לא מודעים להנחיות בטיחות או להשפעת עבודתם על עובדים אחרים במערכת. חוסר הארגון עלול לפגוע בתהליך קביעת הנחיות הבטיחות, בהכשרת העובדים על סוגיהם השונים בתחום הבטיחות ובפיקוח על יישום ההנחיות”.

ד”ר טוני דואק, ממשרד הבריאות, אמרה כי היא מסכימה עם ממצאי הסקירה והוסיפה כי “ידוע שאנשים שעובדים במשמרות נחשפים יותר למחלות. קימה לפני הזריחה עלולה להגביר סיכונים לתחלואה”. מירה זליגר, מפקחת אזור ירושלים במשרד התמ”ת, הוסיפה כי גם היא מסכימה עם ממצאי הסקירה. היא אמרה כי “עובדי חברות כוח אדם ועובדים זמניים הם החוליה חלשה במערך הבטיחות של כל מפעל. גם במפעלים הגדולים שמכניסים קבלני משנה, עובדי הקבלן מקבלים פחות הדרכות בטיחות ופחות ציוד מגן. עובדים אלו פחות מיומנים והבטיחות המפעלית נפגעת”.

עו”ד ורד וייץ מההסתדרות אמרה כי הדיון מאד אקטואלי וחשוב שכן קיימות בעיות קשות מאד אפילו בקרב עובדי מדינה. היא תיארה מבנה שהיה מיועד לעובדי מינהל מקרקעי ישראל, שהתברר כי קיימת בו תחנת שנאות ובעיות קרינה אלקטרומגנטית. לאחר שעובדי המינהל סירבו להשתכן בו, שוכנו בו עובדים זמניים שלא יכלו להתנגד לעבוד במבנה. עו”ד ווייץ תיארה מקרים נוספים בהם בריאות העובדים נמצאה בסכנה עקב תנאי עבודה ירודים. אך היא לא הסבירה מדוע ההסתדרות מצדדת בהפרטה, ואף לא נלחמת בהפרטה לטובת חבריה וכלל העובדים.

בסיכום הדיון אמר ח”כ חנין כי להפתעתו הדיון הוא תקדימי וכי לא התקיים בעבר דיון בתחום זה בכנסת. הוא הוסיף ואמר כי ברור לחלוטין שלתהליכי הפרטה כוללת או חלקית יש השפעה משמעותית על בריאותם ובטיחותם של עובדים. כמו כן אמר כי התייחסות משרדי הממשלה לנושא מטרידה ואולם אין לפטור את משרדי הממשלה שלא נכחו בדיון ובראשם את משרד ראש הממשלה. ח”כ חנין אמר כי הוועדה תשלח מכתב מחאה רשמי על היעדרות משרד רה”מ ומשרד האוצר מן הדיון.

ח”כ חנין הסביר כי תהליך ההפרטה מזמין בעיות בטיחות ובריאות. “העלאת יעילות – פירושה עבודה בשעות שאינן שעות. הפחתת עלויות – מורידה סטנדרטים של בטיחות ‘כי זה עולה כסף’. בריאות ובטיחות אכן עולים כסף”, אמר ח”כ חנין. הוא הוסיף כי הדיון מזכיר לו את התאונה הקטלנית במפרץ חיפה בה נספו בשנה זו שלושה עובדים. העובדים שנהרגו היו עובדי קבלן. “עולות הרבה שאלות: מי הדריך אותם? מי סיפק להם ציוד בטיחות? העובדים האלה לא בחרו להתאבד!”, אמר ח”כ חנין.

ח”כ חנין הודיע כי הדיון בנושא זה יימשך וכי הועדה תיזום סיור למקומות בהם קיימת העסקה פוגענית הגורמת לבעיות בריאות ובטיחות של עובדים. כמו כן ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת להעמיק את המחקר לגבי הקשר שבין הפרטה להיחלשותן (או התחזקותן) של מערכות בקרה בתחומי הבריאות והבטיחות.