restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

כיבוש וקפיטליזם: האו”ם פרסם מאגר מידע של עסקים בישראל ובחו”ל הקשורים להתנחלויות

13 בפברואר 2020

נציבת זכויות האדם של האו”ם, נשיאת צ’ילה לשעבר מישל בצל’ט, פרסמה הערב (רביעי) את רשימת העסקים הישראלים והזרים הפועלים בהתנחלויות בשטחים שתחת כיבוש ישראלי: הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן. לפי האו”ם, “זוהו 112 עסקים שיש תשתית ראייתית כי יש להם קשרים להתנחלויות. 94 מהם ממוקמים בישראל, 18 בשש מדינות אחרות”.  על כך הגיב ח”כ יוסף ג’בארין (חד”ש – הרשימה המשותפת): “לא משנה כמה נתניהו יטייל בעולם, ועם איזה מנהיגים יצטלם, האמת הייתה ונשארה פשוטה: הכיבוש לא היה לגיטימי, נשאר לא לגיטימי ולא יהיה לגיטימי. ההתנחלויות סותרות את הדין הבינלאומי, ויש לפנותן – גם לפי החלטת מועצת הביטחון מדצמבר 2016”.

הנציבה מישל בצ’לט פרסמה את “הרשימה השחורה” אחרי שורת דחיות, ועל אף לחץ כבד שהפעילו האמריקנים על מנת לדחות את פרסומה. נציגי ממשלת הימין בישראל יחד עם חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים בארה”ב לחצו על בצ’לט בנושא, וחלקם פנו גם למזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש. האמריקנים העבירו לבצ’לט מסרים לפיהם “ארצות הברית תנקוט צעדים חריפים נגד נציבות האו”ם לזכויות אדם, עם פרסום הרשימה”.

במארס אשתקד הודיעה בצ’לט ברגע האחרון על דחייה בת כמה חודשים של פרסום “הרשימה השחורה”, וזאת לפי הערכות עקב הלחץ מארצות הברית ומישראל. בחודשים שקדמו לפרסום, קיבלו מספר רב של חברות ישראליות העושות הון מהכיבוש הודעה ממשרד הנציבה שהרשימה תתפרסם במרץ אשתקד, כמו למשל חברת הכבלים הישראלית “הוט”. כפי שנחשף ב”ידיעות אחרונות” מנכ”לית “הוט”, טל גרנות-גולדשטיין, פנתה אז במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו ולמנכ”ל משרד החוץ יובל רותם וכתבה: “אנו סבורים כי קיים אינטרס לאומי ראשון במעלה למנוע את פרסום הרשימה, אשר עלולה לחשוף את החברות להליכים משפטיים ולגרום לבריחת השקעות ממדינת ישראל”.

 בין החברות הישראליות שקיבלו פנייה ממשרד הנציב בנוגע לאפשרות הכללתן ב”רשימה השחורה”: שלושת הבנקים הגדולים: הפועלים, לאומי ודיסקונט; בנק ירושלים, בזק, בזק בינלאומי, קוקה קולה, אפריקה ישראל, טבע, קונצרן אי.די.בי, אגד, סופרבוס, נטפים, אלביט מערכות, אהבה, דור אלון, אמישראגז, מאפיות אנג’ל, אריסון השקעות, אשדר, כלל תעשיות, קפה קפה, סלקום, הוט, דניה סיבוס, אלקטרה, התעשייה האווירית, מטריקס מערכות, מוטורולה, נשר, פרטנר, פז, רמי לוי, רימקס, שיכון בינוי, שופרסל, סונול, תרימה ועוד.

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, אמר הערב על החלטת מועצת זכויות האדם של האו”ם כי “החלטת מועצת זכויות האדם של האו”ם היא ניצחון החוק הבינלאומי”. “אני מודעת לכך שהנושא הזה היה, וימשיך להיות מושא למחלוקת,” אמרה הערב בצ’לת, “עם זאת, לאחר הליך סקירה נרחב ומוקפד, אנו סבורים כי דו”ח מבוסס-עובדות זה משקף את העבודה הרצינית שניתנה למנדט חסר תקדים ומורכב, וכי הדו”ח מספק מענה ראוי לבקשת מועצת זכויות האדם הכלולה בהחלטה 31/36”.

עוד בנושא: בגיליון השבוע של “זו הדרך” – עמוד 3