restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

מסמך חדש של מרכז אדוה על הפרטת החינוך

16 בנובמבר 2010

מסמך חדש של מרכז אדוה טוען כי ההפרטה במערכת החינוך הישראלית מגבירה אי שוויון וחותרת תחת יכולתו של משרד החינוך להנהיג מדיניות חינוכית שתקדם את כלל התלמידים בישראל.

מערכת החינוך בישראל מבוססת עדיין על תשתית ציבורית חזקה. מרבית שעות הלימוד הן במימון ציבורי ומרבית המורות מועסקות על ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות. עם זאת, מזה שלושה עשורים מתקיימת מגמה זוחלת של הפרטה ומשקלם של הורים, עמותות וגופים עסקיים – “כוחות השוק” – הולך ומתעצם.

במסמך, שנכתב על ידי נוגה דגן-בוזגלו, נטען כי ההפרטה היא בו-זמנית תוצר של היחלשות המערכת הציבורית והמחולל שלה. כתוצאה ממדיניות כלכלית וחברתית ניאו-ליברלית ומצמצום ההשקעה הציבורית בחינוך, גדל חלקו של המגזר הפרטי במימון החינוך ועוד יותר מכך, בעיצובו. הפעילות של הגורמים הפרטיים, כיוון שהיא מתבססת על אינטרסים משפחתיים, מגזריים או עסקיים, מחלישה בתורה עוד יותר את יכולתה של המדינה להנהיג את החינוך.

ההפרטה מבטאת תהליך של קומודיפיקציה של החינוך: החלת כללי השוק ממירה את התפיסה של חינוך כזכות יסוד אזרחית שהיא גם אמצעי ליצירת שוויון הזדמנויות לטובת תפיסה של החינוך כמצרך שאותו יכול לייצר מי שהוא בעל הון ואותו יכול לרכוש זה המרבה במחיר.

ההפרטה מפוררת את התשתית האוניברסלית של החינוך הציבורי, בכך שהיא חותרת תחת יכולת משרד החינוך להנהיג מדיניות חינוכית השואפת לקדם את כלל התלמידים. בו בזמן היא מאיצה את ההתבדלות המעמדית, האתנית והתרבותית.

לקריאת המאמר המלא (קובץ pdf)