restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır evden eve nakliyat malatya rent a car malatya rent a car parça eşya taşıma evden eve nakliye şehirler arası nakliyat ofis taşıma sex shop istanbul sex shop ataşehir sex shop eşya depolama uluslararası nakliyat ev depolama nakliyat eşya depolama tuzla eşya depolama eşya depolama fiyatları depolama istanbul eşya depolama şirketi ofis taşıma bostancı nakliyat üsküdar nakliyat şehirler arası nakliyat şehirler arası nakliyat ücretleri şehirler arası nakliyat

מק”י וחד”ש: האישור שניתן בבג”ץ לחוק הלאום מכשיר את משטר האפרטהייד בישראל

8 ביולי 2021

בג”ץ דחה הערב (חמישי) את 26 העתירות נגד חוק הלאום. עשרה מתוך 11 השופטים שדנו בעתירות החליטו לדחות אותן, והשופט ג’ורג’ קרא היה בדעת מיעוט. לפי דעת הרוב, חוק הלאום הוא הצהרתי בעיקרו ואינו משנה את האיזון החוקתי בישראל שבין היהודי לדמוקרטי. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כתבה בפסק הדין כי “חוק יסוד זה מהווה פרק אחד בחוקתנו המתגבשת והוא אינו שולל את אופייה של ישראל כמדינה דמוקרטית. משכך, איני סבורה כי בחקיקת חוק יסוד: הלאום חרגה הכנסת מאותה מגבלה צרה החלה על סמכותה המכוננת”.

בין העותרים נגד החוק נמנים עורכי דין ואנשי אקדמיה יהודים וערבים, ארגון עדאלה בשם ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, הרשימה המשותפת, ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות, ראש העיר באקה אל-גרבייה, האגודה לזכויות האזרח, התנועה לטוהר המידות וחברי המועצה המקומית בדלית אל-כרמל.

לאחר פרסום פסק הדין פרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק”) וחד”ש הודעה משותפת לפיה האישור שניתן בג”ץ לחוק הלאום “מכשיר את משטר האפרטהייד בישראל”. לדברי מק”י וחד”ש החוק “כונן בידי ממשלת נתניהו אבל גם ממשלת בנט נאחזת בו. מביש שכוחות ‘השמאל הציוני’ וחלק מחברי הכנסת הערבים תומכים בממשלה המנציחה את מציאות האפליה והגזענות”. עוד הן קוראות להקמת חזית יהודית-ערבית אנטי-פשיסטית.

לדברי יו”ר הרשימה המשותפת, ח”כ איימן עודה (חד”ש) “חוק העליונות היהודית קיבל היום חותמת בג״ץ, אבל זו היא מולדתנו ושום החלטה לא תשנה את זה. בג״ץ קיבל החלטה גזענית ואנטי-דמוקרטית, כי אין בדמוקרטיה שוויון ליהודים בלבד. אנחנו נמשיך להיאבק עד לשוויון מלא לכל האזרחים במדינה, למען צדק אמיתי ודמוקרטיה אמיתית”. ח”כ עאידה תומא-סלימאן (חד”ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה ש”בג”ץ לא מוצא לנכון לפסול חוק שממסד אפרטהייד, עושה מדרג בין אזרחים, משמיט בכוונה את הדמוקרטיה והשוויון, ומכשיר את הכיבוש – זו עדות ניצחת על מגרעות מערכת המשפט ועל ‘שומרי הסף’. המענה צריך להיות בשטח, במאבק משותף, נגד הגזענות והאפרטהייד, שקיבלו עכשיו הכשר משפטי.” ח”כ עופר כסיף (חד”ש – הרשימה המשותפת) הדגיש ש”אף בית דין לא יכול להכשיר חוק גזעני. אף אדם שאנושיות בו לא יציית לחוקי גזע. דינו של חוק הלאום ושל אלו שחוקקו אותו – בית הדין של ההיסטוריה. נקווה שבדרך יעברו בהאג”.

האגודה לזכויות האזרח, הנמנית עם העותרים, מסרה כי אף שבג”ץ רוקן את החוק מכוונותיו הגזעניות, ראוי כי הכנסת תבטל את החוק לאלתר. “לחוק מפלה ופוגעני, גם אם הוא נטול משמעויות ממשיות, אין מקום בספר החוקים של מדינת ישראל, שכן נזקיו חורגים מהמערכת המשפטית, וקיומו מנציח את האפליה הממסדית והמתמשכת נגד הציבור הערבי בישראל”.

מרכז עדאלה, עותר נוסף נגד החוק, מסר בתגובה לדחיית העתירות כי “בית המשפט העליון אישר היום את עיגון העליונות היהודית וההפרדה הגזעית כעקרונות מכוננים של המשטר הישראלי. קביעת זהות חוקתית, ממנה מודרים כליל מי שאינם נמנים על הקבוצה השלטת, אינה לגיטימית ומפרה את האיסורים המוחלטים של המשפט הבינלאומי”. עוד נמסר כי “הוכח סופית שבג”ץ אינו מגן על הפלסטינים מפני חוקים שהם מהגזעניים ביותר בעולם מאז מלחמת העולם השנייה ונפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה”.